ناخرسندی عربستان، قطر و ترکیه از مذاکرات بغداد

ناخرسندی عربستان، قطر و ترکیه از مذاکرات بغداد
سه شنبه 2 خرداد 1391 - 18:29

خبرنگار شبکه العالم در بغداد از نارضايتي قطر، عربستان و ترکيه از فضاهاي مثبتي که در آستانه مذاکرات ايران با گروه ?+? در بغداد حاکم است خبر داد.

کامل کنانی، مدیر دفتر العالم در بغداد، درباره فضای حاکم در بغداد در آستانه برگزاری مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک گزارش داد  در عراق نوعی خوش بینی درباره  موفقیت مذاکرات بغداد وجود دارد. این خوش بینی در اظهارات مسئولان و حتی مایکل مان، سخنگوی کاترین آشتون، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز واضح است.

وی افزود عراق هر آنچه لازمه موفقیت مذاکرات است، فراهم کرد. به نظر می‌رسد که فضا‌ به نفع این مساله است. سفیر ایران در بغداد اوضاع را این گونه توصیف کرد که احتمال دست یافتن به تغییری تاریخی در روند پرونده هسته‌ای مسالمت آمیز ایران وجود دارد.

مدیر دفتر العالم در بغداد با اشاره به تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران به منظور وادار کردن آن به عقب‌نشینی از حق خود در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، گفت مسئولان عراق از ناراحتی و نارضایتی شدید ترکیه، قطر و عربستان از احتمال موفقیت عراق در حل مساله هسته‌ای ایران سخن گفتند. ازاین رو، احتمال دارد فشارهایی برای شکست آن اعمال کنند.

کامل کنانی خاطرنشان کرد فضای امنیتی در بغداد مثبت است. با توجه به تدابیر امنیتی روان و مشخص هیچ مزاحمتی برای شهروندان عراق در خیابان‌ها ایجاد نشده است.

وی به دیدار سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی با نوری مالکی نخست وزیر عراق در بغداد و اظهار خوش بینی دوطرف از این دیدار اشاره کرد و گفت دو طرف بر لزوم اینکه عراق باید جایگاه خود را بدست آورد، تاکید کردند به گونه‌ای که بغداد ابتکارهایی برای حل نقاط اختلاف مطرح خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که دو طرف برای دستیابی به تفاهم آمادگی دارند. غرب به دیدگاه ایران در قبال سلاح هسته‌ای اعتماد دارد. بر اساس این دیدگاه ایران به سلاح هسته‌ای اعتقادی ندارد بلکه به حق ملت‌ها در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایمان دارد.

مدیر دفتر العالم در بغداد تصریح کرد غربی‌ها پس از آنکه با اعمال فشار‌ها بر ایران به نتیجه‌ای نرسیدند متقاعد شدند که ایران به برنامه‌های مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهد. در صورتی که تعامل بر پایه احترام صورت گیرد و فضای اکنده از اعتماد فراهم شود، ایران آماده دست یافتن به تفاهمی است که حقوقش را تضمین کند.

۱۷: ۳۷



پربیننده ترین خبرها