فقط 10 سال زندان برای قتل تظاهرکنندگان در مصر

فقط 10 سال زندان برای قتل تظاهرکنندگان در مصر
چهارشنبه 3 خرداد 1391 - 03:38

در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري، دادگاه جنايي مصر پس از تبرئه شمار بسياري از متهمان به قتل تظاهرکنندگان در جريان انقلاب بيست و پنجم ژانويه، سرانجام 5 تن از نيروهاي پليس را به 10 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دادگاه جنایی مصر سرانجام برای نخستین بار 5 تن از افراد پلیس را به اتهام قتل تظاهرکنندگان در جریان انقلاب 25 ژانویه محکوم کرد.

این دادگاه تا کنون همه متهمان را از اتهام قتل تبرئه کرده بود.

"محمد فهیم درویش" قاضی دادگاه همچنین 2 تن از افسران "جیزه" را به یک سال حبس محکوم کرد. 10 تن دیگر از متهمان نیز در این دادگاه تبرئه شدند.

در جریان انقلاب مصر که به سرنگونی حسنی مبارک انجامید، حدود 840 نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند. پس از انقلاب بیست و پنجم ژانویه نیز چندین درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم روی داد که ده ها کشته و مجروح در پی داشت.

دادگاه جنایی مصر در همه محاکمه های قبلی، متهمان قتل تظاهرکنندگان را که بیشتر آنها از عناصر امنیتی بودند، تبرئه کرده بود.

آخرین دادگاه در هفدهم ماه جاری میلادی (مه) برگزار شده بود که در جریان آن 14 افسر پلیس و نیروی امنیتی از اتهام قتل تظاهرکنندگان تبرئه شدند.

"حسنی مبارک" و فرزندانش "علاء" و "جمال" و همچنین وزیر اسبق کشور "حبیب العادلی" به همراه شش تن از معاونانش با اتهاماتی از قبیل قتل تظاهرکنندگان در جریان انقلاب، و سوء استفاده از قدرت و اموال و دارایی های کشور مصر مواجهند.

پس از تبرئه گسترده متهمان دادگاه های جنایی قبلی، مردم مصر نگران هستند که دادگاه مبارک نیز وی را تبرئه کند و یا حکمی بسیار سبک علیه وی و نزدیکانش صادر کند.

قرار است دادگاه جنایی قاهره در ژوئن آینده حکم دادگاه مبارک را صادر کند.

 

نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سرنگونی "حسنی مبارک"، امروز آغاز می شود و تا فردا ادامه دارد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها