مسابقات تسليحاتي آمريكا و روسيه از سرگرفته شده است

پايان دوران آرامش پس از جنگ سرد

پايان دوران آرامش پس از جنگ سرد
چهارشنبه 3 خرداد 1391 - 07:19

كارشناس روابط بين الملل تاكيد كرد اختلاف موجود ميان روسيه و اردوگاه غرب به سركردگي آمريكا درباره سپر موشكي نشان از پايان يافتن دوران آرامش پس از جنگ سرد و آغاز دور تازه مسابقه تسليحاتي ميان دو طرف دارد.

"خطار ابوذياب" روز چهارشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مرحله آرامش پس از جنگ سرد پايان يافته است و ما در آستانه هرج و مرجي راهبردي و موضع گرفتن اردوگاه ها به صورتي تازه هستيم.

ابوذياب گفت: طرح هاي ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه درباره مسلح شدن و اختلاف روسيه و آمريكا بر سر سپرموشكي، اوضاع را به سمت ازسرگيري مسابقه تسليحاتي سوق مي دهد.

وي افزود: بحث و جدل آمريكا و روسيه درباره مسائل راهبردي نشان داد كه هر يك از دو طرف به زرادخانه اتمي خود پايبند است. موضوع سپر موشكي در تركيه هرچند به بهانه مقابله با خطر كره شمالي و ايران صورت مي گيرد اما پشت پرده، حاكي از ادامه درگيري ميان دو اردوگاه سابق به شيوه هاي جديد است.

ابوذياب با بيان اين كه هنوز ميان آمريكا و روسيه بحران بي اعتمادي حاكم است ، به ازسرگيري جنگ ستارگان تحت عنوان سپرموشكي در دوره رياست جمهوري جرج بوش پسر اشاره كرد.

وي سپس به اقدام لابي هاي تسليحاتي در بزرگنمايي خطر موشكي ايران و كره شمالي اشاره كرد و گفت: علاوه بر تعيين ايران و كره شمالي به عنوان هدف ، موضع گيري و ياركشي هايي نيز در اين مجال صورت گرفته است كه از جمله آن ها مي توان به برگزاري رزمايش آمريكا با اردن و هم پيمانان عرب اين كشور اشاره كرد كه به مثابه تلاشي براي اعمال فشار بر ايران در آستانه مذاكرات بغداد است.

كارشناس روابط بين الملل خاطر نشان كرد: اگر مذاكرات ايران و گروه 1+5 در بغداد كه امروز آغاز شده است، به نتيجه برسد، همه اين وضعيت آماده باش به پايان خواهد رسيد.

ابوذياب در عين حال گفت كه من قبول ندارم كه سامانه دفاع موشكي آمريكا و غرب تنها با هدف مقابله با ايران و كره شمالي باشد.

وي افزود: در واقع اين سامانه با هدف مقابله با روسيه و ديگر قدرت هايي صورت مي گيرد كه اخيرا بروز كرده اند تا به اين شيوه آمريكا و هم پيمانانش، همچنان از برتري و غلبه نظامي برخوردار باشند. آمريكا مي خواهد با سپر موشكي خود اروپاي غربي را زير چتر سلطه خود نگهدارد.

ابوذياب تاكيد كرد: فرانسه كه تنها قدرت تقريبا مستقل است حتي با داشتن نيروي بازدارنده اتمي مستقل بيم آن دارد سپر موشكي آمريكا ابزاري باشد براي الزام فرانسه در زمينه تقسيم سپر هسته اي خود با آلمان يا از بين بردن آن به نفع سلطه آمريكا بر اروپا.

23-19:23

پربیننده ترین خبرها