دمشق تأکید کرد؛

تشکیل گروه «شبه نظامیان مسلح» توسط آمریکا در شمال شرق سوریه به شدت محکوم است

تشکیل گروه «شبه نظامیان مسلح» توسط آمریکا در شمال شرق سوریه به شدت محکوم است
دوشنبه 25 دی 1396 - 12:19

ائتلاف آمریکا در سوریه اعلام کرد که با 30 هزار نفر از نیروهای کُرد قصد تشکیل نیروی مرزبانی را دارد؛ مسئله ای که دمشق به شدت آن را محکوم کرد.

العالم _ سوریه

ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا موسوم به ضد داعش یکشنبه اعلام کرد که به دنبال تشکیل یک نیروی مرزبانی موسوم به نیروهای امنیت مرزی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است که این نیرو متشکل از 30 هزار داوطلب جدید و نیروهای سوریه دموکراتیک خواهد بود.

ائتلاف آمریکا گفت که هدایت و فرماندهی نیروی مرزبانی جدید در سوریه بر عهده «نیروهای دموکراتیک سوریه» است و در حال حاضر 230 نفر در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، یک منبع در وزارت خارجه سوریه به شدت این اقدام واشنگتن برای تشکیل گروههای شبه نظامی مسلح در شمال شرق این کشور را محکوم کرد.

این منبع تأکید کرد که این مسئله تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش حقوق بین الملل است.

خبرگزاری سانا به نقل از وزارت خارجه سوریه گزارش داد که این اقدام دولت آمریکا در چارچوب سیاستهای تخریبی آن در منطقه است تا حکومتها را از بین ببرد و ایجاد تنش کند.

به گفته این منبع، این اقدام آمریکا همچنین بیانگر دشمنی عمیق واشنگتن با امت عربی است که در راستای خدمت رسانی به طرح مشترک این کشور با رژیم صهیونیستی است.

دمشق همچنین از جامعه بین الملل خواست که این اقدام آمریکا را محکوم کرده و برای پایان دادن به شیوه قلدرمآبانه و ذهنیت هژمون طلب این کشور دست به اقدامی بزند.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که هر شهروند سوری که به عضویت این گروه شبه نظامی درآید به ملت و کشور خویش خیانت کرده و دمشق نیز بر همین اساس با وی رفتار خواهد کرد.

مقامات روسیه نیز طرح ایجاد این یگان را محکوم کردند؛ به طوری که «یوری شویتکین» معاون رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه در این خصوص گفت: «ابهام روشنی در اینجا وجود دارد. من فکر می‌کنم که این تلاش روشنی برای احیای شبه‌نظامیان است که این شبه‌نظامان می‌توانند از کشورهای همسایه مثل عراق به این کشور بیایند».

این مقام روس ادامه داد، ایجاد چنین نیرویی می‌تواند به واشنگتن در «دستیابی به اهداف ژئوپولتیک این کشور، دامن زدن به تنش‌ها و احتمالاً تلاش برای سرنگونی بشار اسد رئیس‌جمهور منتخب سوریه کمک کند».

گزارش‌ها حاکی از آن است که محل استقرار نیروهای امنیت مرزی جدید در سوریه، در امتداد مرزهای سوریه با ترکیه در شمال، مرزهای سوریه با عراق تا جنوب شرق و در طول دره رود فرات خواهد بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها