امریکن کانزروتیو: اروپا به اتمام حجت مضحک ترامپ در مورد برجام اعتنا نخواهد کرد

امریکن کانزروتیو: اروپا به اتمام حجت مضحک ترامپ در مورد برجام اعتنا نخواهد کرد
دوشنبه 25 دی 1396 - 16:36

نشریه امریکن کانزروتیو در گزارشی نوشت: 'واضح است ترامپ قصد دارد در مورد برجام 'دبه کند'، اما او می خواهد تقصیر این کار را بر گردن کسی دیگر بیندازد. متحدان اروپایی ایالات متحده هم به اولتیماتوم مضحک وی اعتنا نخواهند کرد چرا که هیچ دلیلی برای انجام اینکار ندارند'.

العالم ـ آمریکا

دنیل لریسون از اعضای نشریه امریکن کانزروتیو در گزارشی با عنوان 'اولتیماتوم مضحک دونالد ترامپ در مورد برجام' نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه با تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران موافقت کرد اما هشدار داد اتحادیه اروپا و کنگره باید برای رفع 'معایب فاجعه آمیز' برجام وارد عمل شوند در غیر این صورت با خروج ایالات متحده از برجام روبرو هستند.
بر همه واضح است که ترامپ قصد دارد در مورد توافق هسته ای با ایران 'دبه کند'، اما او می خواهد تقصیر این کار را بر گردن کسی دیگر بیندازد. مشکل دونالد ترامپ این است که نیت واقعی او بر همگان روشن است و مقصر جلوه دادن کسی دیگر برای اینکار، سیاستی شکست خورده است. متحدان اروپایی ایالات متحده هم به اولتیماتوم مضحک وی اعتنا نخواهند کرد چرا که هیچ دلیلی برای انجام اینکار ندارند. بنابراین اگر ایالات متحده تصمیم به شکستن عهد خود در خصوص برجام کند، هیچ پوشش سیاسی برای چنین کاری از سوی متحدان خود دریافت نخواهد کرد. 
اتحادیه اروپا و دولتهای انگلیس، فرانسه و آلمان موضع خود در قبال برجام را به روشنی شرح داده اند و هیچ تمایلی به بازنویسی دوباره توافق هسته ای ندارند. متحدان ما مخالف تلاش های ایالات متحده برای در معرض خطر قرار دادن این توافق هستند و در از بین بردن این توافق شرکت نخواهند جست. 
رئیس جمهوری ایالات متحده، بارها از تمایل خود برای نابودی برجام سخن گفته و بر همه روشن شده است که وی نه تنها قصد رفع کاستی های برجام را ندارد بلکه تنها به خروج از آن می اندیشد. 'کاستی هایی' که ترامپ می خواهد برطرف کند، نه تنها ایراد نیستند بلکه بخشی از توافقی است که در ازای محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران به تهران اعطا شده است. به عنوان مثال، محدودیت هایی که بعد از یک دوره توافق شده به پایان می رسد، بخشی اجتناب ناپذیر از هر توافقنامه عدم گسترش سلاح های هسته ای است. این ها برخی از مقرراتی است که در وهله اول سبب موفقیت توافق هسته ای شده است. هیچ یک از طرف های دیگر 5+1 این بخش ها را به عنوان کاستی نمی بینند که بخواهند آن را برطرف کنند. ترامپ اصرار دارد که محدودیت های توافق هسته ای با ایران باید به صورت مادام العمر باشد اما این شرط به طور قطع توسط ایران پذیرفته نمی شود و در واقع غیر ضروری است. 
'پل پیلار' از اعضای غیر مقیم نهاد بروکینگز و مامور بازنشسته سازمان سیا دلیل غیر ضروری بودن این شرط را توضیح می دهد: 
' بیانیه دونالد ترامپ در اعلام بازرسی های سرزده از سایت های هسته ی ایران و تعهد اساسی ایران برای عدم دسترسی همیشگی به سلاح هسته ای ناتوان بوده است. 'پیلار' همچنین ادامه می دهد: این بیانیه در توضیح اینکه محدودیت های زمانی برجام یک چارچوب زمانی کاملا استاندارد در کنوانسیون کنترل تسلیحات است، ناتوان بوده است؛ از جمله این محدودیت های زمانی می توان به برخی از بزرگترین توافق هایی که ایالات متحده با اتحاد جماهیر شوروی یا روسیه داشته است، اشاره کرد. 
بنابراین خواسته های دونالد ترامپ برای وضع محدودیت مادام العمر بر برنامه هسته ای ایران، ماهیت 'آشفته' خواسته های دونالد ترامپ را نشان می دهد. ترامپ صریحا تهدید می کند در صورت محقق نشدن خواسته هایش از توافق نامه هسته ای خارج شود. حال اگر خواسته های ترامپ عملی نشود و محدودیت 15 ساله برنامه هسته ای ایران تبدیل به محدودیت همیشگی نشود، چه روی خواهد داد؟ ایالات متحده از این توافق خارج می شود و رویای ترامپ برای نابودی برجام محقق می شود؟ و ایران نیز به دنبال از میان برداشته شدن برجام، سانترفیوژهای نسل جدید را بکار می گیرد و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را تا حد توان بالا می برد؟ 
به گزارش ایرنا نشریه امریکن کانزروتیو در ادامه گزارش خود می نویسد که تندروهای آمریکایی دارای مواضع ضد ایرانی همواره تلاش کرده اند تا در برجام پیش از آنکه به نتیجه برسد خلل وارد کنند و مشکلی که همواره بر سر راه آنها برای رسیدن به مقاصدشان وجود داشته، در مسیر قرار گرفتن برجام و کارآیی آن بوده است. بنابراین تنها بهانه ای که تاکنون توانسته اند در مورد برجام بیابند، محدودیت 15 ساله برنامه هسته ای ایران بوده است. البته، مخالفان برجام نه تنها با برنامه هسته ای که از هرگونه توافق نامه با تهران بر پایه دیپلماسی انزجار دارند. ترامپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه بر دشمنی با هرگونه توافق نامه دیپلماتیک با تهران، بر آنست میراث موفق باراک اوباما را نیز شکست خورده نشان دهد. ترامپ همچنین به دلیل درک نادرستی که از مسائل مربوطه دارد، تبدیل به بلندگوی مخالفان برجام برای طرح شکایت و بهانه گیری از آن شده است'. 
'پل پیلار' نتیجه گیری می کند: 'تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای نابودی توافق نامه هسته ای با ایران، به دلیل کارآیی برجام بی نتیجه مانده است. همانطور که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرده اند، تمامی مسیرها برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای، مسدود شده است. ایران همچنان به تعهدات خود در این توافق نامه عمل می کند. لذا، برجام در راستای امنیت بین المللی و عدم گسترش سلاح های هسته ای است. هرچند این واقعیت ها نمی تواند انگیزه ای در ترامپ ایجاد کند تا آنها را صادقانه بیان کند، اما واقعیت اینست که برجام تا اندازه ای کارآیی دارد که می تواند مانع خروج ایالات متحده از آن شود. 
ترامپ می خواهد پیمان های بین المللی ایالات متحده را زیر پا بگذارد و با برخی از مهم ترین متحدان خود در مورد موضوعی تا این اندازه مهم، سر ناسازگاری بگذارد و از طرفی نمی خواهد برای خروج از این پیمان بین المللی مورد سرزنش قرار گیرد. بنابراین اگر فشارهای بین المللی و داخلی برای عدم خروج از برجام بر دونالد ترامپ متوقف شود، وی و متحدانش باید بدانند مسئول تمامی پیامدهای این خروج خودشان هستند'. 
 **'امریکن کانزروتیو دوماهنامه‌ای است که توسط مؤسسهٔ ایده‌های آمریکایی منتشر می‌شود. این نشریه به طور کلی، نماینده یک صدای ضد جنگ و سلطهٔ نیروی نومحافظه‌ کار است. این نشریه در سال 2002، توسط 'اسکات مک کانل'، 'پاتریک بیوکنن' و 'تاکی تئودوراکوپولوس' در مخالفت با جنگ عراق تاسیس شد'. 

پربیننده ترین خبرها