دردسر ایران برای غرب در باشگاه هسته ای

دردسر ایران برای غرب در باشگاه هسته ای
چهارشنبه 3 خرداد 1391 - 13:29

عضو مؤسسه پادشاهي امور بين الملل انگليس از نگراني و آشفتگي غرب بويژه آمريکا به دليل احتمال ورود ايران به باشگاه هسته اي جهان و نقش آفريني اين کشور در ترسيم قوانين منع گسترش سلاح هاي هسته اي خبر داد.

 "عبدالله حموده" روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه العالم از آشفتگی و سردرگمی غرب و آمريكا در تعامل با  برنامه هسته اي ايران خبر داد و گفت: کشورهای غربی بویژه آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران ترديد دارند، و نگران اين هستند كه ايران زماني از مصونيت برخوردار گردد و آنها مجبور شوند ايران را به عنوان چهل و هفتمين عضو باشگاه اتمي جهان بپذيرند و آنگاه ايران در وضع قوانين منع گسترش سلاح هاي هسته اي مشاركت كند.

حموده خاطرنشان کرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي کانون اصلي تعامل با ايران به عنوان كشوری داراي حاكميت و برنامه هسته اي است و بايد روابط حسنه اي ميان ايران و آژانس حاكم باشد.

وی گفت: "يوكيا آمانو" مدير كل آژانس نيز بايد اصل "روابط حسنه " را در تعامل با ایران، بویژه  پس از سفرش به ايران كه موفقيت آميز به نظر مي رسد ، رعایت کند.

این كارشناس امور بين الملل خاطرنشان کرد: روسيه تلاش مي كند ايران و آژانس را به راه حل ميانه اي برساند .. روس ها انتظار دارند تحريم ايران درقبال توقف غني سازي اورانيوم كاهش یابد يا لغو شود، ولي من معتقدم كه ايران اين خواسته غرب را تلاشی برای جلوگيري از فعاليت هسته اي خود تحت فشار آمريكا و غرب تلقي خواهد كرد.

حموده درباره مجبور شدن ايران به غني سازي 20 درصدي اورانيوم به علت تعلل غرب در تأمین سوخت 20 درصد به این کشور گفت: اين امري معقول است و به مذاكرات تركيه برمي گردد كه با حضور تركيه و برزيل برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: آمريكا در آن زمان با اين مذاكرات مخالفت كرد زيرا نمي خواست كه تركيه و برزيل به عنوان كشورهاي صاحب نام در جهان شناخته شوند، و ايران از طريق كشورهایي جز كشورهاي غربي مساله برنامه هسته اي خود را حل كند، اما مذاكرات بغداد نشان مي دهد كه اروپا و آمريكا با يكديگر در این زمینه اختلاف ديدگاه دارند .

حموده با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در تصميم های سياسي آمريكا، گفت: دخالت اسرائيل در تصميم های سياسي آمريكا باعث شده كه ديدگاه هاي آمريكا انعطاف ناپذيرتر از اروپا شود.

 

jm-23-21:44



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها