وال استريت ژورنال:

سياست ترامپ در قبال ايران، شركت‌ها را سرگردان كرده است

سياست ترامپ در قبال ايران، شركت‌ها را سرگردان كرده است
چهارشنبه 27 دی 1396 - 02:24

نشریه مشهور آمریکایی اعلام کرد، سیاست دولت ترامپ در قبال ایران بسیاری از شرکت ها را از تجارت با ایران ترسانده است و این شرکت ها ترجیح می دهند منتظر باشند تا شفافیت بیشتری در خصوص نوع تعامل ترامپ با ایران و توافق هسته ای پنج بعلاوه یک با ایران به دست آید.

العالم - آمریکا

به گزارش پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال؛ شرکت ها درباره تجارت با ایران و تلاش برای تفسیر اظهارات دولت ترامپ سرگردان شده اند؛ از جمله در حالی که ترامپ صحبت از این می کند که تحریم های ایران را دیگر تعلیق نخواهد کرد، بار دیگر این کار را انجام می دهد.

وکلا و کارشناسان مسائل تحریم به نشریه ریسک اند کمپلاینس ژورنال Risk  ampersand  Compliance Journal گفته اند مشتری های آنان در عین انتظار برای دریافت راهنمایی بیشتر از دولت آمریکا درباره اینکه چه کارهایی براساس توافق هسته ای مجاز است، با بالا گرفتن تهدیدهای دونالد ترامپ و در عین حال تمدید این توافق دچار تشویش شده اند.

جاناتان پولینگ، از شرکای شرکت اکین گامپ (kin Gump Strauss Hauer  ampersand  Feld LLP) گفته است بی اطمینانی و سردرگمی زیادی وجود دارد و بی میلی عمده ای در استفاده از مجوزها به چشم می خورد زیرا موضوع پیچیده شده است.

تعلیق هایی که از سوی آمریکا در خصوص توافق هسته ای به اجرا گذاشته شد، از ژانویه دو هزار و شانزده اجرایی شدند. ترامپ دولت ایران و توافق هسته ای و از جمله توافق مکمل را هدف حملات و انتقادهای خود قرار داد و آن را توافقی ناقص خواند و گفت این آخرین شانس برای ترمیم این توافق به شکلی است که رضایت وی را جلب کند.

وی گفت با نبود چنین توافقی، آمریکا دیگر برای ماندن در توافق ایران دیگر تحریم ها را تعلیق نخواهد کرد.

ریچارد نفیو، محقق ارشد در موسسه سیاست انرژی در ساختمان روابط بین الملل عمومی در دانشگاه کلمبیا در پاسخی از طریق ایمیل می گوید تنش هایی که دولت ترامپ ایجاد کرده است باعث می شود شرکت ها از تجارت با ایران دوری گزینند. وی می گوید شرکت ها تا زمانی که تجارت با ایران قانونی باشد، به این تجارت ادامه می دهند ولی در عین حال جانب احتیاط را نیز در قرارداد با شرکت های ایرانی حفظ می کنند.

پیتر هارل، عضو مهمان موسسه نیو آمریکن سکیوریتی می گوید شرکت هایی که به دنبال سرمایه گذاری های گسترده در ایران هستند احتمالا دست به عصا باشند و بحث ها را چند ماهی به درازا بکشانند تا اینکه شفافیت بیشتری درباره سیاست دولت آمریکا در قبال ایران به دست آید.

هر چند انجام داد و ستد در حال حاضر با ایران قانونی است، ولی به گفته وکلای کارشناس مسائل تحریم، بسیاری از شرکت های آمریکایی به ایران نظر ندارند. هر چند شاخه های خارجی شرکت های آمریکایی مجاز به برخی معاملات تحت شرایط خاص با ایران شده اند، به گفته پولینگ فقط تعداد کمی از این فرصت استفاده می کنند.

تام فیدو، شریک موسسه حقوقی Alston  ampersand  Bird LLP که پیشتر دستیار مدیر اجرایی در دفتر تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا بود گفته است شرکت ها رویکرد انتظار در قبال توافق با ایران را در پیش گرفته اند و اظهارات ترامپ نیز این راهبرد را تغییر نمی دهد.

وی گفت: بسیاری از شرکت ها در حال حاضر در کناری ایستاده و در انتظار مانده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها