هفته آینده هزار و 200 آواره روهینگیایی به کشورشان باز می گردند

هفته آینده هزار و 200 آواره روهینگیایی به کشورشان باز می گردند
چهارشنبه 27 دی 1396 - 11:49

وزارت امور خارجه میانمار درپایان دومین دور گفت وگوهای دوجانبه با بنگلادش با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در هفته آینده که برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی ها از بنگلادش آغاز می شود، اولین گروه از آنها شامل یک هزار و 200 نفربه کشور باز می گردند.

العالم ـ آسیا

در نخستین دور گفت وگوهای دوجانبه با میانمار که در نوامبر 2017 در بنگلادش برگزار شد، مسئولان دو کشور در مورد روز 23 ژانویه 2018 به عنوان زمان شروع بازگشت آوارگان از این کشور به میانمار توافق کردند.
اکنون در دومین دور گفت وگوها که در روزهای دوشنبه وسه شنبه هفته جاری در نایپیدائو مرکز میانمار انجام شد مقام های دو کشوردر مورد چگونگی روند انتقال پناهجویان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار نیز تصمیماتی اتخاذ کردند.
براساس توافق به دست آمده میان میانمار و بنگلادش برنامه بازگشت آوارگان روهینگیایی در مدت 24 ماه آینده ادامه خواهد داشت.
حملات ارتش میانمار و گروههای افراط گرای بودایی به روهینگیایی های ساکن ایالت راخین در غرب این کشور از ماه اوت 2017 ( شهریور96) تاکنون بیش از شش هزار و 700 کشته و افزون بر 655 هزار نفر آواره به جای گذاشته است.
طبق بیانیه وزارت امورخارجه تایلند این نخستین گروه از آوارگان میانماری است که پس از بحران اخیردر راخین ، به این کشور باز می گردند.
براساس بیانیه وزارت امور خارجه میانمار، مقام های دوکشور در نشست نایپیدائو تقاضای داوطلبانه 750 روهینگیایی و 508 نفر هندو را برای بازگشت مورد بررسی قرار دادند که قرار است یک هزار و 200 هزار نفر ازآنها هفته آینده از طریق دریا و یا مرزهای زمینی خود را به منطقه ای در'منگداو' ایالت راخین برسانند.
طبق این بیانیه ، میانمار اردوگاههای موقتی برای تحویل گرفتن آوارگان روهینگیایی در پنج روز از ایام هفته درشمال 'منگداو و روستای 'هلا پو خوانگ' درایالت راخین برپا خواهد کرد.
همچنین بنگلادش نیز قرار است پنج اردوگاه موقت در امتداد مرز خود با میانمار برای انتقال آوارگان ایجاد کند. 
میانمار همچنین از بنگلادش خواسته است تا براساس توافق همکاری های مرزی میان دو کشور درسال 1980 ، یک هزار نفر از روهینگیایی های مظنون به همکاری با گروه موسوم به ارتش آزاد روهینگیا'آرسا' را به این کشور عودت دهد.
به گزارش ایرنا، پس از حمله شبه نظامیان آرسا به چند ایستگاه مرزی پلیس میانمار در اوت 2017(شهریور 96) ارتش میانمار به بهانه دفع این حملات به روستاهای روهینگیایی ها حمله کرد.
سازمان ملل کشتار روهینگیایی ها توسط ارتش میانمار را تبعیض قومی و پاکسازی نژادی دانسته است .
ارتش که اتهامات علیه خود را رد کرده ادعا می کند اقدامات نظامی برای ازبین بردن تروریست ها انجام شده است.
پس از شروع کشتار روهینگیایی ها سازمان ملل بارها از دولت این کشور خواسته تا گروههای بازرسی ویژه را به راخین اعزام کند که تاکنون ارتش میانمار این درخواست ها رد کرده است و همچنین دولت میانمار نیز اجازه بازگشت ' یانگ لی' مامورحقوق بشر سازمان ملل را به این کشور نمی دهد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها