مشاور اردوغان: آمریکایی ها با حیله و دروغ می خواهند در سوریه بمانند

مشاور اردوغان: آمریکایی ها با حیله و دروغ می خواهند در سوریه بمانند
چهارشنبه 27 دی 1396 - 15:09

ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان با انتشار مقاله ای در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: آمریکایی ها به منظور مهار گسترش نفوذ ایران، روسیه و ترکیه در سوریه، به هر روش ممکن و با حیله و دروغ قصد ماندن در این کشور را دارند.

العالم ـ سوریه 

ایلنور چویک طی مقاله ای با عنوان "تلاش آمریکا برای ماندن در سوریه" در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: طراحی فتنه آمریکایی ها در شمال عراق ناکام ماند و آنها امروز به هیچ عنوان نمی خواهند جبهه سوریه را نیز به محور ایران، ترکیه و روسیه واگذار کنند.
وی بیان کرد: آمریکایی ها برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و ممانعت از قدرت گرفتن جبهه متحد ایران، روسیه و ترکیه در سوریه به طرق مختلف قصد ماندن در این کشور را دارند و در این راستا حتی به همکاری و تقویت گروه های تروریستی نیز اقدام کرده اند.
وی افزود: همه شاهدیم که نیروهای آمریکایی همکاری نزدیکی با پ.ک.ک در شهر رقه دارند اما آنها به دروغ مدعی هستند که ما با یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) همکاری می کنیم که هیچ گونه ارتباطی با نیروهای تروریستی کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) ندارند.
چویک نوشت: آمریکایی ها با سوار شدن در قایق پ.ک.ک و واگذاری اداره شمال سوریه به معارضان کُرد سوری، در اندیشه حضور دائمی در این کشور هستند، غافل از این که روسیه به هیچ عنوان اجازه حاکمیت پ.ک.ک و پ.ی.د در سوریه را نخواهد داد و ترکیه نیز پیش از وقوع فتنه تجزیه سوریه، معارضان کُرد را در این کشور نابود خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، نیروهای آمریکایی مدت هاست که با ارسال سلاح به معارضان کُرد سوری موجب تنش میان روابط خود با ترکیه شده اند.
ماه گذشته میلادی ترامپ در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان قول توقف ارسال سلاح به ی.پ.گ را داد اما به ادعای مقامات ترکیه همچنان ارسال تجهیزات به پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ ادامه دارد و مقامات آنکارا نیز بارها اعتراض خود را به گوش مقامات واشنگتن رسانده اند.
چندی پیش نیز سرهنگ رایان دیلون سخنگوی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در گفت و گو با خبرنگار آناتولی گفت: ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در حال تدارک برای تشکیل نیروی نظامی جدید 30 هزار نفره تحت عنوان نیروی امنیت مرزی سوریه است.
گفته می شود که نیمی از اعضای این نیروها را شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه و شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک تشکیل می دهند.

پربیننده ترین خبرها