لاریجانی در اختتامیه کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی:

حرف‌های ترامپ نوعی اعلام جنگ جدید است/ آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تروریسم در منطقه پایان یابد

حرف‌های ترامپ نوعی اعلام جنگ جدید است/ آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تروریسم در منطقه پایان یابد
چهارشنبه 27 دی 1396 - 18:44

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که نمی‌خواهند تروریسم در منطقه پایان یابد.

العالم - ایران / سیاسی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه 27 دی ماه) در اختتامیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سخنانی گفت: شرایط منطقه‌ای ما، همان طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، شرایط ویژه‌ای است.

وی در واکنش به مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره برخی کشورهای آفریقایی و اسلامی اظهار داشت: از مواضع رئیس جمهور آمریکا نسبت به مسلمانان، نوعی نژادپرستی می‌آید، اینگونه اظهارالت نژادپرستانه یک نوع جنگ جدید را نشان می‌دهد که خیلی خسارت‌بار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشوری مانند آمریکا که داعیه حقوق بشر را دارد نباید طوری حرف بزند که ملت‌های دیگر را تحقیر کند، البته این به ضرر ایالت متحده نیز هست، این نوع صحبت‌کردن نشان می‌دهد که شرایط دنیا دچار تلاطم است.

لاریجانی با اشاره به روابط آمریکا با عربستان اظهار داشت: رفتار آمریکایی‌ها در سعودی نشان می دهد که نمی‌خواهند ماجرای تروریسم در منطقه پایان یابد، این نشان می‌دهد که دنیای اسلامی دچار بحران‌هایی است که باید مسائل را حل کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحبت‌هایشان همواره بر موضوع وحدت میان کشورهای اسلامی تاکید دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از چالش‌های پیش‌رو جهان اسلام را دشمنی سازمان یافته‌ای علیه ملت‌های مسلمان دانست و اظهار داشت: این دشمنی سازمان‌یافته کشورهای اسلامی را هدف قرار داده است، بنابراین باید با هم متحد باشیم.

لاریجانی با ابراز امیدواری از این که نشست مجالس کشورهای اسلامی بتواند در اتحادی بیشتر بین آنها تاثیرگذار باشد گفت: امیدوارم این نشست این پیام را داشته باشد که ما برادر و همراه هم هستیم و می‌خواهیم اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

وی با تاکید بر این که پارلمان‌ها صدای ملت‌ها هستند افزود: در روزهایی که روسای پارلمان‌های اسلامی در این کنفرانس سخنرانی کردند نسبت به اقدامات کشورهای بزرگ علیه ملت‌های مسلمان واکنش نشان دادند، این نشان می‌دهد که همه اقدامات آمریکا در قبال قدس شریف محکوم است که این خیلی ارزشمند است و نشان دهنده این است که نمایندگان پارلمان‌ها، به معنای واقعی صدای مردم هستند و این، کار ما را در پارلمان‌های اسلامی بعد از این سخت‌تر می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف پارلمان‌های اسلامی را سوق دادن دولت‌ها به سمت دفاع از فلسطین بیش از گذشته عنوان کرد و افزود: یکی از نکات مهم دیگری که باید مورد بحث قرار گیرد این است که همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای اسلامی باید افزایش یابد.

لاریجانی اضافه کرد: باید بپذیریم که در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای اسلامی دچار ضعف هستیم.

وی با تاکید بر این که بیشترین منابع انرژی از نظر نفت، گاز و معادن با ارزش و نیروی انسانی متخصص ماهر در کشورهای اسلامی وجود دارد، گفت: همه این ظرفیت‌ها کمک می کند که ما از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ظرفیت‌های کشورهای اسلامی هنوز به هم‌افزایی تبدیل نشده که این ضرر بزرگی است، کشورهای اسلامی باید به قطب اقتصادی در سایه اتحاد و همدلی تبدیل شوند و این در شرایطی صورت می‌گیرد که همگرایی بیشتری بین کشورها انجام شود.

لاریجانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با آغوش باز از همکاری با کشورهای اسلامی در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند، گفت: در خلال سخنرانی‌هایی که در کنفرانس اتحادیه مجالس اسلامی داشتیم به مسئله تروریسم هم پرداخته شد؛ مسئله تروریسم بسیار زشت است که به حیثیت ملت‌ها ضربه وارد کرده است.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها از اقدامات تروریستی در منطقه به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند و از آن به نفع خود بهره‌برده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش نظامی‌گری را یک عامل گسترش جریان تروریستی در منطقه غرب آسیا دانست و افزود: باید پارلمان‌ها و دولت‌های اسلامی با هم یک صدا باشیم تا جلوی رفتارهای نظامی‌گری در منطقه را بگیریم، در غیر این صورت ماجرای تروریسم همچنان ادامه می‌یابد.

لاریجانی افزود: باید بپذیریم که ماجرای تروریسم در منطقه ما خاتمه یافته نیست، بلکه جنس مهاجرپذیر به خود گرفته است.

وی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای اسلامی در جهت مبارزه با تروریسم گفت: مبارزه با تروریسم وظیفه ملی تک تک نمایندگان پارلمان‌های اسلامی است؛ این تصور کودکانه است که فکر کنیم از تروریست‌ها بتوان به عنوان یک ابزار استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید اینطور تصور شود که امروز یک کشوری می‌تواند از تروریست‌ها به عنوان ابزار استفاده کند، تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این کار به ضرر خودشان تمام شده است.

لاریجانی با اشاره به کمک‌های ایران به دولت‌های عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم خاطر نشان کرد: ما به دعوت دولت‌های عراق و سوریه در این کشورها برای مبارزه با تروریسم کمک مستشاری کردیم تا ماجرای‌های تروریستی در این کشورها خاتمه یابد که شاهد بودیم از بین رفت و همین احتمام را نسبت به سایر کشورهای دوست، برادر و مسلمان خود نیز داریم.

وی در پایان گفت: امیدوارم با روحیه وفاق و همدلی که در سایه برگزاری کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی ایجاد شده بتوانیم مسیر را برای پیش‌برد اهداف کشورهای اسلامی هموار کنیم.

پربیننده ترین خبرها