جلیلی : راهبرد فشار - گفت و گو به بن بست رسیده است

جلیلی : راهبرد فشار - گفت و گو به بن بست رسیده است
پنج‌شنبه 4 خرداد 1391 - 17:13

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت : راهبرد فشار - گفت و گو عليه ملت ايران به پايان رسيده و بازگشت به آن ممکن نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، سعید جلیلی پنجشنبه شب در پایان مذاکرات دو روزه با نمایندگان گروه 1+5 در بغداد به خبرنگاران  افزود : مسیر فشار به بن بست رسیده و بی نتیجه است و آنچه که می تواند موفقیت را تضمین کند، بحث گفت و گو و همکاری است.

وی تصریح کرد : اگر کشورهای 1+5 می خواهند گفت و گوها موفقیت آمیز باشد ، توصیه می کنیم  در چارچوب اصل گفت و گو - همکاری به فعالیت های خود ادامه دهند.

جلیلی با تاکید براینکه غنی سازی برای مصارف صلح آمیز حق اعضای ان.پی.تی است، و باید مورد احترام باشد ، افزود: غنی سازی برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای همچنین از حقوق جمهوری اسلامی ایران است؛ اما مسائل مختلف ازجمله موضوع رآکتور تهران می تواند زمینه ای برای همکاری، و گفت و گو باشد.

وی با بیان اینکه مذاکرات بغداد جدی بود و پیشنهادهایی مهمی در آن مطرح شد، تأکید کرد: بحث های اساسی این نشست ها ، فقط مربوط به برنامه هسته ای ایران نیست، بلکه تمام فعالیتها مانند خلع سلاح، و محکوم کردن سلاح های کشتار جمعی و همکاری در زمینه های مختلف را شامل می شود.

جلیلی با اشاره به تنوع مسائل و موضوع های مطرح شده در خلال سه دور مذاکرات بغداد ، گفت: این امر بیانگر جدی بودن گفت و گوها بود ، طرفین این دیدگاه را داشتند که مذاکرات باید ادامه یابد.

وی در باره طرح موضوع بسته جدید پیشنهادی گروه غربی ها گفت : بسته ای از طرف مقابل پیشنهاد نشده بلکه پیشنهادی از سوی آنها در خصوص غنی سازی ارائه گردید و ما هم گفتیم که هر گونه همکاری در این زمینه ها منوط به احترام گذاشتن به حق اعضای ان.پی .تی برای غنی سازی اورانیوم است.

جلیلی با اشاره به توافق نشست استانبول برای مذاکره در دو محور مسائل هسته ای و غیر هسته ای، گفت: خانم اشتون در نامه های رد و بدل شده قبل از نشست استانبول اعلام آمادگی کرد که گفت و گو در زمینه های غیر هسته ای نیز انجام شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت : براین مبنا و براساس پیشنهاد طرفین ، مذاکره در باره چهار محور غیرهسته ای ازجمله موضوع دزدی های دریایی نیز در دستور کار نمایندگان ایران و گروه 1+5 قرار گرفت.

جلیلی با اشاره به نقش مثبت عراق در برگزاری نشست بغداد گفت: بدون شک برگزاری اینگونه نشست ها بیانگر جایگاه ممتاز عراق و نقش مهمی است که این کشور می تواند در صحنه های جهانی داشته باشد و به همین جهت از ملت و دولت عراق به خاطر فراهم کردن زمینه نشست بغداد قدردانی و تشکر می کنیم..

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها