تحلیلگر آمریکایی تأکید کرد:

موفقیت نشست بغداد با توافق برای مذاکره در مسکو

موفقیت نشست بغداد با توافق برای مذاکره در مسکو
جمعه 5 خرداد 1391 - 11:06

تحليلگر سياسي آمريكايي توافق ايران و گروه 5+1 براي برگزاري دور بعدي مذاكرات در مسكو را به مثابه موفقيتي براي مذاكرات بغداد دانست و از غرب خواست بسته پيشنهادي چشمگيري به ايران ارائه دهد تا طرفين توافقي بلندمدت برسند.

"راجر هانفر" روز جمعه در گفت و گو با شبكه العالم اظهار داشت: توافق برای برگزاري دور بعدی مذاكرات ميان ايران و 5+1 موفقيتي براي نشست بغداد به شمار مي رود، و از نظر آمريكا اين گزينه مثبت ارزيابي مي شود.

وی افزود: با توجه به گام به گام بودن مذاکرات، آمريكايي ها تامل خواهند كرد و انتظار خواهند كشيد.

هانفر خاطرنشان کرد: موافقت آمريكا در چارچوب گروه 5+1 درباره غني سازي اورانيوم با نسبت 5 درصد در ايران ؛ به مثابه كوتاه آمدن نيست، ولی حتي ممكن است با غني سازي به نسبت 10 درصد هم موافقت شود.

هانفر با تأکید بر ضرورت ارائه مشوق هاي بيشتر به ايران گفت: مشوق هاي ارائه شده كافي نيستند، و بايد مشوق هاي چشمگيري در زمینه های اقتصادي ارائه شود.

هانفر احتمال تغيير موضع گيري رژیم اسراييل در قبال برنامه هسته اي ايران در ماه هاي اخير را بعيد دانست و گفت: اسراييل اساسا تمايلي به ادامه برنامه هسته اي ايران ندارد؛ در اين ميان آمريكا، انگليس و فرانسه نيز حامي اين رويكرد اسراييل هستند ولي روسيه و چين با این امر مخالفند.

مخالفت برخی اعراب با توافق هسته ای ایران و آمریکا

وي با بيان اين كه برخي از كشورهاي عربي نمي خواهند ميان ايران و آمريكا درباره برنامه هسته اي و ديگر مسائل توافق حاصل شود، تاكيد كرد : اين مساله را برخي كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس پنج ماه پيش علنا اعلام كردند، آنها روسيه را تحت فشار قرار دادند تا مواضع خود را تغيير دهد؛ و روسيه نيز تا حدودي در مواضع خود تغييراتي به وجود آورد.

اين تحليلگر سياسي آمريكايي در ادامه گفت: روسيه كه سازنده تاسيسات هسته اي ايران در بوشهر است از این نگران است که با اعمال فشارهاي اقتصادي بر ايران ، پرداخت هزينه ساخت نيروگاه كاهش يابد، به همين سبب سعي مي كند تا حد امكان مشكلات را با ايران حل و فصل كند.

وي خاطرنشان كرد: تغيير موضع روسيه تاثيري بر برنامه هسته اي ايران نخواهد گذاشت، همان طور كه اقدامات آمریکا نیز نيز تاثيري بر اين برنامه نمي گذارد، تنها كشوري كه مي تواند فشارهاي لازم را بر ايران بياورد، چين است.

 

24-22:42

26



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها