بانک مرکزی دست به کار شد/تزریق دلار به بازار شدت گرفت

بانک مرکزی دست به کار شد/تزریق دلار به بازار شدت گرفت
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 13:55

همزمان با افزایش قیمت ارزهای عمده در بازار آزاد، نظارت بانک مرکزی بر بازار و فعالان این عرصه نیز تشدید شده است و صرافی های منتخب تزریق ارز مورد نیاز را شدت بخشیده اند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

قیمت هر دلار آمریکا و یورو امروز در بازار آزاد روند کاهشی داشت و به ترتیب به 45 هزار و 950 ریال و 58 هزار و 300 ریال رسیده است؛ صرافی های منتخب بانک مرکزی نیز برای مدیریت بازار وارد میدان شده اند و اکنون هر اسکناس یورو به قیمت 56 هزار و 990 ریال و هر اسکناس دلار به نرخ 45 هزار و 450 ریال عرضه می شود.
صرافی های منتخب بانک مرکزی نیز از صرافی های مجاز خواسته اند نسبت به خرید 50 هزار اسکناس دلار آمریکا به عنوان بخش نخست از این صرافی ها اقدام کنند.
در صورت عرضه به موقع ارز خریداری شده از سوی صرافی ها در بازار و ارائه جدول فروش، صرافی ها می توانند نسبت به خرید بخش بعدی 50 هزار تایی از همان صرافی منتخب اقدام کنند.
برخورد با متخلفان
در دور جدید نظارت ها که با همکاری نیروی انتظامی از اواخر هفته گذشته کلید خورده است، صرافی های متخلف و فاقد مجوز از بانک مرکزی پلمپ شده اند که هنوز تعداد دقیق آنها از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است.
همچنین عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران به تازگی از دستگیری پنج متهم ارزی خبر داده است.
به گزارش ایرنا تخلف عمده این افراد، انجام معاملات فردایی در بازار ارز است.
معاملات فردایی دلار اغلب از سوی دلار فروشان سرپایی انجام می شود. دلار فروشان سرپایی به کسانی اطلاق می شود که اغلب در خیابان فردوسی در محدوده پاساژ افشار و نیز سبزه میدان بازار فعالیت دارند. این افراد با انجام معاملات فردایی بویژه در زمان هایی که تقاضای عرضه بر بازار فشار می آورد، سعی می کنند قیمت ها را بالا نگه دارند.
طبق بخشنامه بانک مرکزی، انجام معاملات فردایی ارزها توسط صرافی ها ممنوع است اما این شیوه نرخ گذاری همچنان میان فعالان ارز رایج است.
معامله گران فردایی بازار ارز در ساعت های انتهایی روز برای تعیین قیمت ها در روز آینده دست به کار می شوند و سعی می کنند با قیمت بالاتری نسبت به معاملات نقدی، ارز بخرند که این کار سبب دامن زدن به تورم انتظاری در بازار ارز شده و قیمت ها را با وجود کاهش تقاضا، همچنان بالا نگه می دارد.
صرافی ها و فعالان رسمی بازار ارز، انجام هرگونه معاملات فردایی و صوری را انکار می کنند اما وجود 427 صرافی فاقد مجوز از جانب بانک مرکزی و نیز دلار فروشان سرپایی محمل مناسبی برای انجام اینگونه معاملات هستند.
بر اساس بخشنامه انجام معاملات فردایی ارز ممنوع است و متخلفان از این مقررات به استناد قانون پولی و بانکی کشور، قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، قانون اخلال در نظام اقتصادی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت تعقیب قرار می گیرند.
در این قوانین، برای اخلالگران نظام اقتصادی بسته به نوع و شدت جرم مجازات هایی چون حبس، شلاق در انظار عمومی و ضبط اموالی که از طریق خلاف به دست آمده، پیش بینی شده است.
سال گذشته نیز بانک مرکزی همزمان با اوج گرفتن کاذب قیمت ارز در بازار آزاد، با همکاری نیروی انتظامی نظارت بر بازار را تشدید کرد و تعدادی از فعالان بازار ارز دستگیر شدند.
انتظار می رود، تشدید نظارت بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بازار ارز و بازارهای غیرمتشکل پولی به زمان رشد قیمت ها محدود نشود و هرچه سریعتر صرافی های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند تا کمتر شاهد بروز نوسان ها و تلاطم های ارزی باشیم.
قیمت اسکناس دلار آمریکا و یورو در روزهای اخیر در بازار آزاد رو به افزایش نهاده است؛ هر دلار که ظهر دیروز (یکشنبه) و در زمان اوج گیری معاملات در بازار آزاد از رقم 4650 تومان عبور کرده بود، در پایان معاملات به 4597 تومان رسید؛ قیمت هر یورو نیز در پایان دیروز در رقم 5850 تومانی بسته شد.
ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که وضعیت کنونی در بازار پایدار نخواهد بود زیرا با شاخص های کلان اقتصادی اعم از نرخ تورم، رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی کشور همخوانی ندارد.
وی به مردم اطمینان داد که بازار ارز آرام می شود و از آنها خواست از سرمایه گذاری پرریسک در بازار ارز بپرهیزند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها