محكوميت موضع تركيه درقبال ربوده شدگان لبناني

محكوميت موضع تركيه درقبال ربوده شدگان لبناني
يکشنبه 7 خرداد 1391 - 13:23

بيروت (العالم)- رئيس مركز مطالعات و تحقيقات حقوقي حمورابي، موضع تركيه در قبال ربوده شدگان لبناني به دست گروه هاي مسلح در سوريه را محكوم كرد.

ابراهيم عواضه يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم افزود: در حالي كه نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان طبق توافق قبلي قرار بود در زمينه تلاش براي آزادي ربوده شدگان لبناني به تركيه سفر كند اما در آخرين لحظات رجب طيب اردوغان نخست تركيه با اعلام عادي بودن سفر نخست وزير لبنان به تركيه و مربوط نبودن آن به مذاكرات مربوط به آزاد كردن لبناني هاي ربوده شده در سوريه باعث لغو اين سفر و سنگ اندازي در مسير آزادي آنها شد.

عواضه افزود: در نتيجه ارتباط و همبستگي ميان همه لبناني ها كه براي موفقيت آزادي لبناني هاي ربوده شده در سوريه متحد شدند، اين موضع گيري ها كه با هدف بهره برداري از قضيه ربوده شدگان اتخاذ شده بود، با شكست روبرو شد.

وي اظهار داشت: برخي ها با ربودن شهروندان لبناني درسوريه تلاش كردند تا نظام سوريه را متهم كنند اما در نتيجه تماس هايي كه گرفته شد، همه اين اتهامات نقش بر آب و مشخص شد كه ربودن شهروندان لبناني در سوريه كار گروه هايي است كه هيچ ارتباطي با مسئولان رسمي سوريه ندارند.

عواضه تصريح كرد دولت تركيه طرح هاي بسياري در تعامل با گروه هاي رباينده داشت كه اين مساله بر روي سفري كه قرار بود نخست وزير لبنان بعد از ظهر ديروز به تركيه برود، تاثير گذاشت.

رئيس مركز مطالعالت و تحقيقات حقوقي حمورابي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس كه گروه هاي مخالف سوري را به سلاح مجهز كرده اند، خواست با اقتدار براي تحت فشار قرار دادن ربايندگان با هدف تحويل افراد ربوده شده لبناني به دولت تركيه وارد عمل شوند.

وي افزود: اطلاعات ضد و نقيضي درباره حضور ربوده شدگان لبناني در اراضي تركيه و يا حضور آنان در اراضي سوريه وجود دارد.

عواضه خاطرنشان كرد: اگر ربودن لبناني ها به منظور اعمال فشار كشورها عليه يكديگر صورت گرفته است، اين مساله در لبنان به نتيجه نخواهد رسيد زيرا حوادث و ناآرامي هاي اخير در لبنان به ويژه در طرابلس درشمال اين كشور نشان داد كه مردم لبنان هوشيار هستند و اجازه متشنج شدن اوضاع داخلي را نخواهند داد.

وي افزود: به خصوص كه در لبنان مسئولان بادرايتي مانند سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله براي خاموش كردن آتش فتنه در كشور اقدام كردند و خواستار بسته شدن راه بر روي هر گونه فتنه طايفه اي يا قومي شدند.

عواضه تاكيد كرد ربايندگان به هيچ دستاورد سياسي خاصي در لبنان دست نخواهند يافت و دراين رابطه به سخنان سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان در روز جمعه گذشته (5خرداد) اشاره كرد كه گفته بود اين مساله هيچ چيز را در روابط ميان گروه هاي ملي و مسئولان سوري تغيير نخواهد داد.

وي افزود: سيد حسن نصرالله در سخنان خود تاكيد كرد كه ربايندگان با اين كار نخواهند توانست به هيچ يك از اهداف خود براي برهم زدن اين روابط دست يابند زيرا ربايندگان به كشور مشخصي و يا يك چارچوب و قالب سياسي وابسته نيستند ، بلكه گروه هايي مسلح هستند كه با زور سلاح به غيرنظاميان تعرض كردند.

عواضه از سازمان ملل متحد و ناظران بين المللي در داخل سوريه خواست كه با اين گونه اقدامات و عاملان آن در داخل و خارج از كشور مقابله كنند.

5/26
23:47

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها