راهکار مهمان پرست برای ادعاهای آژانس

راهکار مهمان پرست برای ادعاهای آژانس
يکشنبه 7 خرداد 1391 - 18:34

سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با تأکيد بر پايبندي ايران بر حقوق خود بعنوان يکي از اعضاي ان پي تي، تأکيد کرد که ادعاهاي مطرح شده عليه برنامه مسالمت آميز هسته اي ايران بايد در يک چارچوب مشخص و مورد توافق حل شود.

"رامين مهمان پرست " شامگاه يكشنبه در مصاحبه با شبكه العالم، با اشاره به ادعاهای قبلی مطرح شده و پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به همه ادعاهای آژانس در 6 دسته سئوال، گفت: بعد از آن كه به همه ادعاها در 6 دسته سئوال پاسخ داده شد، متأسفانه شاهد ادعاهاي جديدي شديم و آژانس به تعهدات خود درخصوص سیر طبیعی پرونده ایران عمل نكرد.

وی تأکید کرد: اكنون هم يك بار ديگر مسئولان كشور ما اعلام كردند كه اگر واقعا به دنبال بحث هاي ادعایی هستند، بايد همه اين مسائل به صورت يك مجموعه مطرح شود.

مهمان پرست گفت: آنها قبل از هر چیز باید اقداماتي كه ما انجام داده و سئوالاتي را كه قبلا پاسخ داده ايم بپذيرند، و به افكار عمومي گفته شود كه آن ادعاها پاسخ داده شده، و ابهامات برطرف شده، و پرونده بسته شده است.

مهمان پرست خاطرنشان کرد: اگر در حال طرح ادعاهاي جدید هستند، بايد در يك مجموعه ديده شود .. اگر ما ادعاهاي جديد را پاسخ دهيم و روشن شود كه اين ادعاها صحت نداشته و ابهامات آنها برطرف شود، نتیجه آن باید مشخص شود .. ولی اگر پس از رفع ابهامات و پاسخ به ادعاها هر بار ادعايي را مطرح و مشكلاتی را براي ما درست كنند، و هيچ كاري را در قبال پرونده ما انجام ندهند، تا چه زماني قرار است اين ادعاها دنبال شود.

مهمان پرست گفت: ادعا كردن كار سختي نيست و هربار مي توان تحت عنواني ادعاهاي جديدي را مطرح و فشارهايي را وارد كرد، و بعد از پاسخ نیز هيچ قولي براي پايان اين ادعاها نداد .. اين مسائل بايد در چارچوب يك توافق حل شود.

وی ادامه داد: همكاري ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد، همكاري فني و حقوقي و جداي از اهداف سياسي و تأثيرپذيري از سياستهاي برخي از قدرتها و كشورها دنبال شود.

مذاکرات استانبول

مهمان پرست درباره مذاکرات قبلی در استانبول گفت: در استانبول بحث شد که اگر واقعا كشورهاي 5+1 با قصد همكاري در فضاي مثبت و سازنده گفت و گو ها را دنبال كنند، اين گفت و گو ها مي تواند نتايج مثبتي براي طرفين داشته باشد.

وی افزود: در استانبول توافقي صورت گرفت كه در موضوع هسته اي معاهده ان پی تی مبناي بحث قرار بگيرد .. البته موضوع هاي ديگر غير از بحث هسته اي هم در دستور كار بود، تا همكاري كشورها براي حل همه مسائل دنبال شود.

مهمان پرست درخصوص نشست بغداد نیز خاطرنشان کرد: در اجلاس بغداد بحث هايي در باره مسائل هسته اي، و همچين بحث هايي در خصوص مسائل غير هسته اي انجام شد كه مورد توافق طرفين بود.

وی ادامه داد: مسأله مهم براي ما آن است كه حقوق ملت ایران به رسميت شناخته شود.

مهمان پرست افزود: بحث هاي مختلف ديگري مانند مقابله با دزدان دريايي، و مقابله با مواد مخدر را طرف مقابل در 5+1 مطرح كرد، كه اينها مورد تأييد ما نيز مي باشد؛ و همه كشورها بايد در اين زمينه همكاري كنند .. مسائل ديگري نيز در اين نشست ازطرف مقامات ايراني بويژه درباره اوضاع بحرين و سوریه که نیازمند توجه همه کشورها و بويژه 5+1 است مطرح شد؛ از جمله وضعیت بسيار بدي که در سركوب مردم بحرين وجود دارد، و آشوبهايي كه در داخل سوريه دنبال مي شود، و اقداماتي كه در جهت تقويت گروه هاي مسلح براي بي ثباتي و نا امني در سوريه انجام می گیرد.

 

5+1 بسته پیشنهادی نداشت

مهمان پرست با بیان انیکه چيزي بعنوان یک بسته پيشنهادي به صورت مشخص توسط كشورهای 5+1 ارايه نشد، اظهار داشت: شايد كساني در حاشيه اجلاس چنين مسأله اي را مطرح مي كردند .. ولي در عمل چنين چيزي نبود.

وی تأکید کرد: يك يا دو نكته در خصوص فعاليت هسته اي كشور ما يا برخي اقداماتي كه آنها مي توانند دنبال كنند مطرح شد كه به نظر تيم مذاكره كننده ايراني اين بحث بايد حتما در آينده به شكل جامع دنبال، و همه جنبه هاي همكاري مطرح شود.

مهمان پرست خاطرنشان کرد: اگر در مذاكرات بعدي قرار باشد درباره نوع همكاري هايي كه طرفين مي توانند داشته باشند بحث شود، حتما بايد این بحث به نوعی جامع، و شامل جنبه هاي مختلفي باشد كه بتواند به ایجاد فضايی بهتر كمك كند.

طرفین در مذاکره جدی هستند

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره ادامه مذاکرات در مسکو، گفت: تعيين محل اجلاس بعدي و زمان آن نشان دهنده آن است كه طرفين جدي هستند و مي خواهند مذاكره كنند و به نتايج قابل قبولي برسند.

شرط همکاری هسته ای ایران و 5+1

مهمان پرست تأکید کرد: ما آماد

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها