اعتراض عفو بین الملل به سرکوب شیعیان در عربستان

اعتراض عفو بین الملل به سرکوب شیعیان در عربستان
دوشنبه 8 خرداد 1391 - 03:05

سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي با اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در عربستان، از مسئولان سعودي خواست شهروندان شيعه را که به دليل شرکت در اعتراضات "مسالمت آميز" و يا بدون هيچ اتهامي در منطقه "الشرقيه" بازداشت شده اند، آزاد کنند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، عفو بین الملل امروز در گزارشی تحت عنوان سرکوب اعتراضها در منطقه الشرقیه، که اکثریت ساکنان آن  شیعه هستند، تأکید کرد: صدها نفر که بیشتر آنها مرد هستند و شماری نیز کودک هستند، از مارس 2011 در این منطقه بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، با وجود آنکه بازداشت شدگان بسیاری آزاد شده اند، ولی همچنان برخی افراد بدون توجیه اتهام و یا محاکمه فقط به دلیل بیان عقیده خود در بازداشت هستند.

حوادث منطقه الشرقیه در فوریه 2011 پس از توهین نیروهای امنیتی وهابی به زائران شیعه و درگیری با آنها در شهر مدینه، آغاز شد.

خشونتها علیه شیعیان منطقه الشرقیه عربستان، پس از اعزام  نیروهای اشغالگر سعودی در چارچوب نیروهای سپر الجزیره به بحرین برای سرکوب قیام مسالمت آمیز مردم، شدت گرفت.

سازمان عفو بین الملل همچنین در این گزارش به صورت ویژه به وضعیت 9 مرد و یک نوجوان 16 ساله که همچنان در بازداشت هستند اشاره کرد.

عفو بین الملل تأکید کرد: 7 تن از این 10 نفر بیش از 6 ماه است که بازداشت شده، و حتی هنوز اتهاماتشان به آنها تفهیم نشده است.

عفو بین الملل خاطرنشان کرد: این بازداشت شدگان اجازه  ندارند وکیل داشته باشند، و همچنین هیچکدام از آنها حق صحبت درباره اتهاماتشان را ندارند.

سازمان عفو بین الملل همچنین مسئولان سعودی  را به شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان متهم کرد و گفت: کارکنان بخش های خصوصی و عمومی در صورت بیان عقیده شان در معرض اخراج قرار دارند.

این سازمان تأکید دارد: مسئولان سعودی چند پایگاه اینترنتی منطقه الشرقیه را بسته اند.

عفو بین الملل با اظهار نگرانی از توسل نیروهای امنیتی سعودی به زور در حمله به شیعیان در منطقه الشرقیه برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز، خاطرنشان کرد: از بیست و یکم نوامبر، در جریان اعتراضها 9 مرد به ضرب گلوله کشته، و ده ها نفر نیز مجروح شده اند.

عفو بین الملل هشدار داد: اقدامات عربستان سعودی در حد نقض گسترده حقوق بشر است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها