خودروی زرهی مین‌کوب ساخت ایران را بشناسید + تصاویر

خودروی زرهی مین‌کوب ساخت ایران را بشناسید + تصاویر
چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 09:51

خودوروهای مین‌کوب برای پاکسازی میادین مین به‌کار می‌روند و در مقابل انفجار انواع مین‌ها مقاومند.

العالم - ایران 

پاکسازی میادین مین، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی یگان‌های عملیاتی در صحنه نبرد و حتی پس از آن است. در یک میدان مین معمولا از انواع مختلف مین‌های ضد نفر، ضد خودرو و ضد تانک به صورت همزمان  و در کنار سایر تله‌های انفجاری و موانع متعدد برای سد کردن پیشروی نیروهای دشمن استفاده می‌شود.

از همین رو پاکسازی میادین مین چه در زمان عملیات و چه پس از آن امری اجتناب ناپذیر است و همیشه با مخاطرات فراوانی همراه است. پاکسازی میادین مین توسط عامل انسانی هم وقت‌گیر است هم احتمال افزایش تلفات انسانی را بالا می‌برد. از همین رو نیروهای مسلح به فکر ساخت تجهیزاتی افتادند که هم سرعت بیشتری در پاکسازی میادین مین داشته باشد و هم احتمال تلفات نیروی انسانی را کاهش دهد.

در ایران، بسیاری از مناطق مرزی کشورمان در جریان دفاع مقدس و تجاوز عراق به خاک ایران، توسط نیروهای ارتش عراق مین گذاری شده است که علی رغم تلاش‌های فراوان، بسیاری از این مناطق پس از گذشت سال‌ها هنوز پاکسازی نشده‌ است. ضمن آنکه در جریان دفاع مقدس و پس از آن، بسیاری از مردم و نیروهای مسلح در جریان برخود بامین جان خود را از دست داده یا جانباز شده‌اند.

بر همین اساس، نظر به اهمیت پاکسازی میادین مین و جلوگیری از تلفات انسانی، صنایع دفاعی جمهوری اسلامی دست به کار ساخت انواع خودروهای مین‌‌کوب شده است. یکی از این مین‌‌کوب‌ها، خودرو زرهی ساخت شده بر اساس شاسی تانک T-55 است.

در قسمت جلوی  این مین‌‌کوب، غلطک‌هایی برای  پاکسازی  مین با  قابلیت بالا و با استفاده  ترکیبی از تجهیزات مکانیکی قرار گرفته‌اند که قادرند انواع مین‌های ضدنفر و ضد تانک را منهدم کنند، بدون آنکه آسیبی به خود مین‌کوب وارد شود.

از جمله ویژگی‌های این مین‌‌کوب می‌توان به حفظ آرایش منظم و آرایه‌ای‌ از میدان‌های مین در طول پاکسازی و حداقل جابجایی مین، کابین ارگونومیک که می‌تواند انفجار مهمترین و مخرب ترین مین‌های ضد تانک پشت سر بگذارد، اشاره کرد.

هم چنین این خودرو زرهی مین‌‌کوب، دارای سیستم خنک کننده و گرمایش، سیستم‌های ارتباطی، کنترل و ناوبری،  انجام عملیات  آزمایشی در طول فرایندهای مختلف پاکسازی، تجهیزات ارتباطی مجهز به رادیو چند کاناله و دستگاه رادیویی ژیروسکوپ است.

این مین‌کوب قابلیت آن را دارد تا در صورت صدمه دیدن غلطک‌ها، در عرض کمتر از 15 دقیقه، غلطک آسیب دیده را با غلطک سالم عوض کند.

در ادامه تصاویری از این خودرو زرهی مین‌کوب را می‌بینید:

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها