تیلرسون: روسیه مسئول حمله به سوریه است

تیلرسون: روسیه مسئول حمله به سوریه است
چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 11:52

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه مدعی شد که روسیه مسئول حمله شیمیایی روز گذشته در غوطه شرقی در سوریه است.

العالم - سوریه

تیلرسون درباره گزارش هایی که درخصوص حمله شیمیایی در «غوطه شرقی» منتشر شده است، اظهار داشت: 20 نفر که اغلب آنها کودکان بودند روز گذشته قربانی حمله با گاز کلر شدند.

وی که به پاریس سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: هر کسی که این حملات را انجام داده باشد، در نهایت، روسیه مسئول قربانیان در غوطه و سوری های بی شماری است که هدف سلاح های شیمیایی قرار گرفته اند.

تیلرسون افزود که روسیه با حمایت از متحد سوری اش، تعهداتش را درقبال آمریکا نقض کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: اگر در آینده شورای امنیت سازمان ملل جلسه ای درباره این موضوع تشکیل دهد، روسیه دستکم باید از وتو کردن آن پرهیز کند.

اظهارات تیلرسون درحالی است که دیپلمات های 29 کشور برای وضع تحریم و متهم کردن عاملان سلاح های شیمیایی در سوریه، در پاریس گردهم آمدند.

روسیه و چین با تلاش های غرب برای اعمال تحریم ها علیه سوریه مخالفت کرده اند.

جلسه سه شنبه در پاریس با هدف تشویق کشورهای مختلف برای اشتراک اطلاعات و تدوین فهرستی از افراد مرتبط با سلاح های شیمیایی در سوریه تشکیل شد.

این افراد ممکن است با تحریم هایی نظیر مسدود شدن دارایی ها و ممنوعیت سفر به کشورهای دیگر مواجه شوند.

درهمین حال، «استیو گلداستاین» معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم روز دوشنبه در انتقاد از روسیه گفت: روسیه نتوانسته است سوریه را از سلاح های شیمیایی خلاص کند. دیگر کافی است.

طبق ارزیابی های فرانسه، از سال 2012 دسکتم 130 حمله شیمیایی در سوریه انجام شده است. در این میان، داعش به استفاده از گاز خردل متهم است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها