خوش‌بینی دی میستورا به مذاکرات صلح سوریه در وین

خوش‌بینی دی میستورا به مذاکرات صلح سوریه در وین
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 06:41

فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد نشست جدید مذاکرات صلح در خصوص سوریه که روز پنجشنبه، تحت حمایت سازمان ملل در وین آغاز می شود، در مرحله ای بسیار بحرانی در این مناقشه برگزار می شود.

العالم - سوریه

استفان دی میستورا به محض ورود به وین در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: من خوشبین هستم چرا که در چنین شرایطی، مذاکره تنها روش ممکن است.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در پاریس به وضعیت وخیم انسانی در سوریه اشاره کرده بود.

در واقع مذاکرات وین درحالی برگزار خواهد شد که از یک طرف، یورش های نظامی ترکیه به شهر عفرین تحت کنترل کردها در شمال و حملات نیروی های دولتی سوریه علیه گروه های مسلح در استان ادلب و غوطه شرقی از طرف دیگر، ادامه دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: بجز نشستی که پنج شنبه، تحت حمایت سازمان ملل متحد، در وین برگزار خواهد شد امروز چشم انداز سیاسی دیگری وجود ندارد و این آخرین امید است و من امیدوارم یک راهکار برای صلح در این نشست مشخص شود.

استفان دی میستورا تاکید کرد: هیئتی کامل از دولت و مخالفان دولت بشار اسد در این نشست حضور خواهند داشت.

یک کارشناس موسسه آمریکایی IHS Markit گفت: دور قبلی مذکرات سوریه به شکست منجر شد و دو طرف مذاکره کننده از مذاکره مستقیم با یکدیگر خودداری کردند و این بار نیز احتمال پیشرفت مذاکرات کم است.

مذاکرات وین قبل از نشست موسوم به کنگره ملی سوریه برگزار می شود. نشست کنگره ملی سوریه قرار است در روزهای دوشنبه و سه شنبه در سوچی روسیه برگزار شود.

نصر حریری مذاکره کننده ارشد مخالفان سوری چهارشنبه شب در وین بار دیگر تاکید کرد مشارکت جنبش او در نشست سوچی به خصوص، به نتیجه مذاکرات وین بستگی دارد.

وی افزود: دو روز آینده آزمونی واقعی برای همه احزاب به خصوص برای (دولت سوریه) و متحدانش به حساب می آید که در عمل بر این باور هستند و تاکید می کنند که تصمیم گیری در نهایت در "میدان نظامی" انجام خواهد شد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها