وزیر نیرو: آب جیره بندی نمی شود

وزیر نیرو: آب جیره بندی نمی شود
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 07:56

وزیر نیرو گفت: میزان نزولات آسمانی در چهار ماه اول سال آبی 96 - 97 بیش از 30 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است اما با این وجود؛ آب جیره بندی نمی شود.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

رضا اردکانیان شامگاه چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان مرکزی، افزود: مردم و مسئولان باید بپذیرند که پدیده خشکسالی در ایران یک اتفاق و یا حادثه غیر مترقبه نیست و باید خود را برای زندگی در شرایط خشک و کم آبی آماده کنند. 
وزیر نیرو بیان کرد: همانطور که نیاکان ما در هزاران سال پیش برای مقابله با خشکسالی ها قنوات را ابداع کردند و به جای ناامیدی، مهاجرت و رها کردن تمدن و شهر و دیار خود به دنبال راه چاره برای بحران کم آبی بودند، ما نیز باید به دنبال راه چاره برای حل مشکل کم آبی باشیم. 
وی گفت: اگر چه باید مصرف نامتعارف و بدمصرفی گذشته به صورت کارشناسی آسیب شناسی شود، اما باید منابع مالی و برنامه ریزی ها و تمهیدات معطوف به آینده باشد چرا که پرداختن به گذشته هدر رفت منابع و فرصت ها را به دنبال دارد و باید با تمام توان نسبت به اصلاح الگوی مصرف گام برداشت. 
اردکانیان اضافه کرد: مدیریت منابع آب تنها وظیفه آب منطقه ای نیست بلکه همه دستگاه ها، اقشار مختلف مردم و به خصوص کشاورزان در چرخه مدیریت منابع آب سهیم هستند و پیروزی در این میدان منوط به انجام وظیفه همگانی است. 
وی افزود: مردم و مسئولان باید چند انضباطه و چندبخشی بودن منابع آب را به رسمیت بشناسند و نسبت به سهم و نقش خود در حفظ این منابع آگاه باشند. 
وزیر نیرو مدیریت مقوله آب را مسئولیت همگانی دانست و گفت: ملت ایران می توانند ضمن مدیریت منابع آبی کشور با اصلاح الگوی مصرف، به برنامه های ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس شورای اسلامی نیز دست یابند. 
وی اظهار کرد: باید به این باور برسیم که دانش لازم برای مدیریت آب در کشور وجود دارد و می توان با همفکری و تقسیم کار و استفاده چندباره از آب و اصلاح برخی قوانین از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بحران آب را پشت سر بگذاریم. 
اردکانیان افزود: با برخورداری از ظرفیت و نیروی انسانی متخصص می توان مشکل هدر رفت 25 درصدی آب های زیر زمینی کشور را حل کرد و اکنون نیز گام های موثری در این بخش برداشته شده است. 
وی بیان کرد: قوانینی که بیش از 10 سال پیش در حوزه آبریز در خانه ملت تصویب شده همچنان اجرایی نشده که این مهم پایه و اساس بسیاری از مشکلات حوزه آب است. 
وزیر نیرو با بیان اینکه این وزارتخانه با برنامه ریزی های انجام شده آمادگی کامل برای تامین آب شرب شهری و روستایی، تامین آب صنایع و تامین آب کشاورزی را دارد، اظهار کرد: مردم و مسئولان باید با اصلاح الگوی مصرف وزارت نیرو را در این امر خطیر پشتیبانی کنند. 
وی ادامه داد: از سه ماه پیش نشست های مختلفی با وزارتخانه ها و سازمان های مختلف در راستای چاره اندیشی برای حل بحران آب در وزرات نیرو برگزار شده است.
اردکانیان گفت: تفاهم نامه ای از سوی وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده که بر اساس آن اصلاح و تغییر الگوی کشت، معیشت جایگزین و توسعه انرژی های تجدید پذیر به صورت نمونه در چند استان در دستور کار قرار گرفته است. 
وی یادآوری کرد: هوای کشور نسبت به 50 سال گذشته 2 درجه گرمتر شده و این در حالی است که کاهش بارش نزولات آسمانی را نیز همراه داشته است و در شرایط کنونی اصلاح الگوی مصرف تنها راه چاره حل مشکل کم آبی است. 
به گزارش ایرنا، استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: واگذاری مدیریت سد 15 خرداد دلیجان مهمترین خواسته مردم استان از وزارت نیرو است. 
سیدعلی آقازاده افزود: سد 15 خرداد دلیجان در سال 1374 ساخته شده اما مدیریت این سد از همان سال اول به استان مجاور واگذار شده و مردم این استان به خصوص شهرستان های دلیجان و محلات استفاده چندانی از این سد نمی برند. 
وی افزود: شهر جدید امیرکبیر نیز به بهره برداری رسیده و تعداد چشمگیری از خانوارها در این شهر ساکن شده اند و انتظار می رود وزارت نیرو نسبت به تامین هزینه خطوط انتقال آب از چاهی که در مجاورت این شهر حفر شده، اقدام کند. 
استاندار مرکزی اظهار کرد: با توجه به اینکه ساوه و زرندیه از کانون های کم آبی در استان مرکزی هستند انتظار می رود وزارت نیرو نسبت به تخصیص پساب شهر جدید پرند برای کشاورزی این 2 شهرستان، اقدام کند. 
وی افزود: شهرستان تفرش نیز یکی دیگر از شهرستان های کم آب استان مرکزی است و طرح انتقال آب از قنات هفتیان از سال های گذشته آغاز شده اما همچنان به بهره برداری نرسیده که وزارت نیرو باید نسبت به این مسئله مهم چاره اندیشی کند. 
استاندار مرکزی خواستار پشتیبانی وزارت نیرو در طرح توسعه 600 مگاواتی نیروگاه حرارتی شازند شد.
مدیرعامل شرکت توانیر نیز گفت: تخصیص اعتبارات زیرساختی برای شهرک های صنعتی هر ساله با کاهش چشمگیری همراه است. 
آرش کردی افزود: اعتبار امسال برای تامین زیرساخت های همه شهرک های صنعتی کشور 350 میلیارد ریال است در صورتی که تامین برق شهرک های صنعتی زرندیه بیش از 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 
وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه درصدی از مالیات بر ارزش افزوده تا 30 درصد به شهرک های صنعتی اختصاص داده شود که تا کنون محقق نشده در صورتی که با تحقق این مهم، سالانه بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار به شهرک های صنعتی تزریق می شود. 
مدیرعامل شرکت توانیر بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات از حیث پرداخت هزینه برق در ایران پایین ترین سطح در دنیا را دارد به طوری که در صنعت سیمان، به میزان چهار و 2 دهم قیمت تمام شده را برای برق می پردازند در صورتی که میانگین جهانی این رقم بیش از 13 درصد است. 
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های شرکت توانیر به ازای هر هکتار، 500 کیلووات برق به شهرک های صنعتی اختصاص داده شده و بسیاری از شهرک های صنعتی استان مرکزی از این امکان برخوردار هستند و مشکلات برق شهرک های صنعتی زرندیه نیز در اسرع وقت رفع می شود. 
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: 25 درصد از ذخیره آبی سد کمال صالح به صنعت و مابقی به تامین آب شرب مردم اراک اختصاص داده می شود. 
محمد حاج رسولیها افزود: کسری آب دشت های استان مرکزی، 216 میلیون متر مکعب است که برنامه های مدونی برای حل این مشکل تدوین شده است. 
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز گفت: میزان استفاده مردم استان مرکزی از شبکه فاضلاب از متوسط کشور بالاتر است. 
حمیدرضا جانباز افزود: تصفیه خانه آب پایین دست سد الغدیر و تصفیه خانه فاضلاب ساوه در 2 سال گذشته به بهره برداری رسیده که این مهم می تواند بستر مناسبی در استفاده پساب باشد. 
وی ادامه داد: در نقاطی که پساب فاضلاب وجود دارد می توان با ایجاد تصفیه خانه میزان آب مصرفی صنعتی را از محل پساب فاضلاب تامین کرد و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز از این قبیل طرح ها، حمایت می کند. 
وزیر نیرو در جریان سفر خود به استان مرکزی، طرح آبرسانی به خمین را بهره برداری کرد.
بهره برداری از سه طرح برق منطقه ای باختر با اعتباری بالغ بر 340 میلیارد ریال از دیگر برنامه های سفر اردکانیان به استان مرکزی بود.
شرکت در نشست شورای مدیران صنعت آب و برق استان مرکزی از دیگر برنامه های وزیر نیرو به استان مرکزی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها