شمخانی در گفتگوی اختصاصی با العالم:

دشمنان ما را خداوند از احمق ها آفریده است / به یمن در حال محاصره کامل حتی غذا هم نمی توان رساند / کشورهای عربی امارات را حکومتی شیشه ای می دانند / کردها را دوستان راهبردی خود می دانیم / ترامپ سازمان ملل را تحقیر کرد

دشمنان ما را خداوند از احمق ها آفریده است / به یمن در حال محاصره کامل حتی غذا هم نمی توان رساند / کشورهای عربی امارات را حکومتی شیشه ای می دانند / کردها را دوستان راهبردی خود می دانیم / ترامپ سازمان ملل را تحقیر کرد
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 20:05

دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با شبکه العالم گفت: امریکا و رژیم صهیونیستی علی رغم سرمایه گذاری های فراوان برای ناامن سازی ایران و اجرای طرحهایی چون تحمیل جنگ هشت ساله ، اعمال تحریم های گسترده  وایجاد ائتلاف برای انزوای ایران  هیچگونه موفقیتی بدست نیاوردند.

العالم - ایران / سیاسی

امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با شبکه العالم پیرامون اعتراضات اخیر در محیط داخلی ایران گفت: موضوع اعتراض به عنوان حق طبیعی مردم در برابر حاکمیت در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، شما مشاهده کردید در سالگرد انتخاب ترامپ اعتراض وسیعی توسط مردم آمریکا صورت گرفت، متاسفانه در اکثرکشور های منطقه اصولا اعتراض و حق اعتراض به رسمیت شناخته نمی شود، لذا در ایران  که حق رای و صندوق آرا تعیین کننده سرنوشت آحاد مردم می باشد،شکل گیری این موضوع برای کشورهایی که به شکل قبیله ای اداره می شوند بسیار عجیب است، در این کشورها اعتراض هم  نوعی از علامت ناآرامی و بروز بحران تلقی می شود. در این خصوص خاطره ای دارم که شنیدن آن خالی از لطف نیست، «یکی از همین رهبران کشورهای منطقه در سفری به ایران به من گفت که روزنامه ها و رسانه های شما انتقادات واختلافات را زیاد منعکس می کنند و این موضوع موجب تحریک مردم می شود، شما چرا جلوی اینگونه  اقدامات را نمی گیرید؟  به وی گفتم : این سبک زندگی  مردم ایران بعد ازپیروزی  انقلاب است وما نه تنها نگران نیستیم بلکه ان را به رسمیت می شناسیم؛ البته او نگران انعکاس این نوع  نگاه مترقی و مردم سالارا نه در کشور خودش بود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق برگزاری تجمعات کاملا مشروع و در چارچوب قانون به رسمیت شناخته شده است

نماینده مقام معظم رهبری در ادامه این مصاحبه  تصریح کرد؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تجمع را یک حق مشروع و طبیعی دانسته و مردم را در بیان اندیشه و انتقاد خود آزاد می داند؛ از نظر ما این اعتراضات هم در مسیری طبیعی در قالب بیان مطالبات قرار داشت لیکن برخی اغتشاشگر به صورت هدفمند دست به اقدامات خشونت آمیزی زده و به دنبال ایجاد ناامنی بودند .مردم وقتی که احساس کردند این اعتراضات طبیعیِ در حوزه های مختلف در روند سو استفاده  قرار گرفته است فورا صف خود را از اغتتشا شگران  جدا نموده و همراهی نکردند.

اثبات تلاش معاندین برای سو استفاده از تجمعات فوق نیازمند ارایه مدارک اطلاعاتی محرمانه نیست. بلکه مراجعه مستقیم به رسانه های رسمی کشورهای معاند و همچنین رسانه هایی که به صورت غیر رسمی از سوی عناصر وابسته به نظام سلطه مدیریت می شوند اثبات کننده این موضوع است.  با یک رصد ساده  می شود این اقدامات را مشاهده  واثبات کرد؛ وقتی رئیس جمهور یک کشور درپیام توئیتریش اعلام می کند من هر کمکی که برای شعله ور شدن اغتشاشات لازم باشد انجام می دهم و موضوع ایران را به شورای امنیت می برم ، و یا نماینده رسمی این کشور در سازمان ملل متحد با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی شعارهای ساختار شکن مطرح شده در برخی تجمعات را تکرار می کند می شود برداشت دیگری بغیر از دخالت کاملا آشکار در این روند داشت؟ طبیعتا وقتی مردم این دخالت اشکار که با هدف  انتقام گیری  علیه اقتدار منطقه ای کشورشان صورت می گیرد؛، مشاهده کردند ضمن جدا کردن صفوف خود از اغتشاشگران به مقابله با آن بر خواستند.

وی افزود: روند حل برخی از مشکلات که ما آن را زخمی داخلی توصیف  می کنیم از ماهها قبل آغاز شده است و با برنامه ریزی صورت گرفته  و تمرکز بر حل هر چه سریعتر  مشکلات ، اجازه نخواهیم داد فرودگاه مناسبی برای فرود هیچ هواپیمای بیگانه بدخواه در کشور به وجود آید، برای حل این مشکلات  همه قوای سه گانه در تلاش هستند و اطمینان داریم کشور ظرفیت رفع  موانع و حل مشکلات وچالش ها را دارد.

در 40 سال استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران هیچگاه شرایط اضطراری اعلام نکردیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما قانون وضعیت اضطراری در کشورنداریم ، در 40 سال استقرار نظام جمهوری اسلامی علی رغم ایجاد برخی بحران های حاد در ایران هیچگاه شرایط اضطراری اعلام نکردیم ، اما در فرانسه پس از ترقه بازی گروه های تکفیری مورد حمایت برخی از کشورهای منطقه شرایط اضطراری اعلام شد، در ترکیه هنوز شرایط اضطراری حاکم است، اما در ایران پس از هفته ای که تجمعات اعتراضی برگزار شد ، زندگی کاملا عادی جریان دارد. حتی در دوران اعتراض هم زندگی عادی جریان داشت، ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد و این تجمعات بسیار محدود بود.

دشمنان ما را خداوند از احمق ها آفریده است

شمخانی افزود: امریکا و رژیم صهیونیستی علی رغم سرمایه گذاری های فراوان برای ناامن سازی ایران و اجرای طرح هایی چون تحمیل جنگ هشت ساله ، اعمال تحریم های گسترده  وایجاد ائتلاف برای انزوای ایران  هیچگونه موفقیتی  بدست نیاوردند.

وی تصریح کرد : شکست های مکرر نظام سلطه در قبال ایران نشان می دهد که شناخت آنان از مردم و ظرفیت های نظام اسلامی ایران اشتباه بوده وخداوند را شاکریم  که دشمنان ما را از احمق ها آفریده است.

وی تصریح کرد؛ ما برای حل مشکلات داخلی خود برنامه های مدونی داریم، و برنامه 5 ساله و سند چشم اندازچارچوبی است برای پیشبرد اصلاحات و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت است.

شمخانی خاطر نشان کرد: مردم ایران عاشق استقلال کشورشان هستند وبا هر نوع دخالت بیگانه در کشورشان برخورد می کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع مختص ترامپ نیست. مجموعه کشورهای غربی خطاهای بسیاری داشته اند و ما با ایستادگی و موضع گیری مناسب در برابر این خطاها، تهدید ات را به فرصت تبدیل کرده ایم. قسمتی از توان امروز منطقه ای ما ناشی از مردم سالاری، ارائه یک الگوی مناسب برای زیست مناسب و قسمت دیگرناشی از خطاهای دشمنان مقطعی و دایمی ما است.

علی شمخانی گفت: تضعیف  یا استحاله جمهوری اسلامی ایران یک آرزوی بر باد رفته است که بعضی از کشورها از ابتدای پیروزی انقلاب دنبال  می کردند و بارها نیز شکست خوردند.

به یمن در حال محاصره کامل حتی غذا هم نمی توان رساند

دبیر عالی شورای امنیت ملی پیرامون بحران یمن و ادعای آمریکا و ائتلاف سعودی مبنی بر کمک نظامی ایران به انصارالله گفت: یمن در سه لایه مختلف توسط برخی کشورها در محاصره قرار دارد به گونه ای که حتی به آنها غذا و مایحتاج ضروری هم نمی توان رساند. موشک بسته کوچک غذایی نیست بلکه وسیله ای دارای ابعاد حجیم و وزنی بسیار سنگین است که قابل انتقال با قایق نیست. اینکه کشوری در محاصره کامل دریایی، زمینی و هوایی باشد و بعد هم ادعا شود به آنها موشک رسانده  شده واقعا ادعایی احمقانه است!

شمخانی افزود: مامعتقدیم  طرح این ادعاهای بی اساس توسط سعودی ها برای فرار از پاسخگویی به افکارعمومی جهانیان به ویژه کشورهای اسلامی برای سه سال ادم کشی ،نسل کشی، عرب کشی، کودک کشی، بمباران شبانه روزی با سلاح های ممنوعه، حمله به بازار و مراسم عروسی است. این اقدامات  سبعانه بحران اسفناک  انسانی  را در یمن به وجود آورده  و امروز فریاد اعتراض همه سازمان های مردم نهاد و حتی متحدان غربی سعودی را درآورده است بطوری که رسما اعلام می کنند که ما از این پس سلاح به ائتلاف سعودی و امارات نمی فروشیم. به عقیده ما آنها با متهم سازی دیگران بدنبال فرار از حقیقت شکست تلخی هستند که با مقاومت بی نظیر مردم یمن بر آنان تحمیل شده است.

وی با اشاره به جنایت های ائتلاف سعودی در یمن گفت: باید رسانه های جهان به این موضوع توجه داشته باشند که ریشه و دلیل حمله به یمن کاملا نامشروع و سیاستی استعماری است. سه سال پیش شاهزاده های سعودی ادعا کردند تکلیف یمن یک هفته ای روشن می شود و می توانند با بمباران، مردم یمن را وادار به تسلیم کنند و یک رییس جمهور مستعفی را به اجبار به مردم یمن تحمیل کنند. در واقع به دنبال آن بودند که به جای مردم یمن ، تصمیم بگیرند و نوع حکومتشان را تعیین کنند.

متاسفانه این 3 سال برای جهان اسلام به تلخی گذشت اما امروز به طور قطع می توان گفت که توان نظامی ارتش ومردم  یمن بیشتر از دیروز است و در صورت ادامه این وضعیت سعودی ها شکست های بیشتری را متحمل خواهند شد.

کشورهای عربی امارات را حکومتی شیشه ای می دانند

دبیر شورای امنیت ملی در پاسخ به اظهارات ضد ایرانی مقامات امارات تصریح کرد: برخی دولت های عربی امارات را کشوری کوچک و یک حکومت شیشه ای و آسیب پذیر می دانند که با صرف هزینه گزاف  و باج دادن به دیگران سعی دارد خودنمایی کند

وی خاطر نشان کرد؛ سیاست های کشورهایی مانند سعودی و امارات سرشار از خطاهای راهبردی و تاکتیکی  است. اشتباه آنها صرفا در یمن نیست. در مورد قطر نیز این اشتباه را مرتکب شدند. در زمان حمله صدام به ایران، برای تضعیف کشورما از صدام حمایت کردند.  همان صدام به کویت حمله کرد و هزینه بسیاری برای کشورهای عربی ایجاد کرد. هرچند ایران درجریان حمله صدام به از کویت از این کشور حمایت کرد چرا که تجاوز نظامی را نامشروع  می داند.

 دریابان شمخانی اظهار داشت: متاسفانه ثروت و جهل سیاسی و فقدان تجربه و جوان بودن حاکمان این کشورها وضعیتی را ایجاد کرده که موجب  انشقاق ، هدر رفت  منابع مالی و ثانوی کردن موضوع فلسطین و اقداماتی مانند حمایت از ترویست ها و حمله به یک کشور همسایه شده است. همه این موارد منجر شده  که دغدغه جهان اسلام از موضوع فلسطین منحرف و به موضوعات دیگری منتقل شود و این  خیانت آشکاری است که تاریخ و ملت عرب از آن نخواهند گذشت.

وی با بیان اینکه،  سیاست خارجی ایران منطبق بر منویات مردم منطقه بوده و در مسیر تقویت استقلال و خوداتکایی است. گفت : طبیعتا صدای ما با صدای مردم یکی است. مردم می خواهند درآمدهای کشورهای منطقه در مسیر پیشرفت و عمران و رفع محرومیت ها هزینه شود نه حمله به کشورهای همسایه و یا تقویت تروریسم و یا خرید و انبارکردن سلاح های غربی.

بشار اسد بر داعش پیروز شد و توانست امنیت را به شهرهای سوریه بازگرداند.

شمخانی در ادامه با اشاره به بحران سوریه خاطرنشان کرد: بحران سوریه ابعاد و مقاطع مختلفی دارد، در آغاز بیداری اسلامی یا بهار عربی، بحران به سوریه تزریق شد. ناآرامی ها در سوریه مطالبه مردمی نبود بلکه یک تصمیم و اراده سیاسی به منظورشکستن کمر مقاومت بود و البته ایران این توطئه را خوب درک کرد و به همین منظور اولین کشوری بود که در کنار سوریه ایستاد .. در روزهای نخست هنوز واقعیت بحران سوریه برای جهانیان حتی جهان اسلام و جهان عرب مبهم بود، اماز در ادامه کاملا مشخص شد که این بیداری اسلامی نیست بلکه معامله سیاسی کشورهایی برای تضعیف مقاومت و تقویت رژیم صهیونیستی است. ایران با چنین توطئه ای مقابله نمود، همانطور که با توطئه اشغال کویت مقابله کرد، همانطور که با توطئه محاصره قطر مقابله کرد، و همانگونه که امروز از مردم یمن درهر کجا که بتواند غیر از بحث نظامی دفاع می کند.

وی افزود: برخی تصور می کردند بشار اسد ظرف یک ماه سقوط خواهد کرد و حتی یکی از رهبران کشورهای منطقه در آن زمان با اطمینان  گفته بود، ماه اینده در دمشق شخص دیگری حاکم خواهد شد. حامیان این سیاست ،اعتراضات را تبدیل به جنگ مسلحانه کردند تا بتوانند یک ماهه به این هدف برسند، بشار اسد روزی که دولت قانونی سوریه مقاومت را آغاز کرد، در اطراف کاخ ریاست جمهوری نیز تهدیدات جدی وجود داشت اما امروز دولت قانونی بشاراسد به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است،

امیر دریابان شمخانی تصریح کرد: اضافه شدن حمایت ایران و روسیه از دولت سوریه موجب شد که مقاومت مردم، دولت و نظامیان سوریه در قبال بحران به پیروزی قطعی بر داعش منجرشود . همزمان با موفقیت های میدانی، روند سیاسی نیز با پیگیری ابتکاراتی مانند تامین آتش بس ایجاد مناطق کاهش تنش با مشارکت میان ایران، روسیه و ترکیه در فرآیند سیاسی آستانه دنبال شد و در در سوچی ادامه پیدا کرد.

هر تصمیمی از سوی مردم عراق مورد حمایت ایران است.

شمخانی در ادامه در خصوص امنیت کشورهای منطقه بالاخص عراق و اهمیت آن از دید ایران گفت: امنیت و ثبات عراق دغدغه و خواست ایران بوده و خواهد بود. عراق در دوران اخیر با توطئه های مختلف روبرو شد و توانست سازمان  مناسبی مثل حشد الشعبی را برای مقابله با این توطئه ها با تصویب قانون ایجاد نماید و موفقیت های گسترده ای در میدان بدست آورد.

عراق امروز با روزی که داعش بوجود آمد کاملا متفاوت است، عراق امروز کاملا قدرت دفاع از خود را دارد و به همین خاطر میزان دغدغه ما نسبت به عراقی که پایتخت آن در معرض تهدید مستقیم داعش بودکاملا متفاوت است و ما امروز نگرانی جدی در این خصوص نداریم.

وی افزود؛ ما همواره در کنار مردم عراق به عنوان یک کشور همسایه و شریک راهبردی وبا سابقه تمدنی و فرهنگ و دینی مشترک خواهیم بود.

شمخانی تاکید کرد: نسبت به مسائل سیاسی داخلی و انتخابات عراق تابع انتخاب و تصمیم مردم این کشور هستیم و در مسیر حمایت از دموکراسی در منطقه از آن حمایت می کنیم.

کردها را دوستان راهبردی خود می دانیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و سیاست های ایران در این خصوص تصریح کرد: ما قبل از اعلام رفراندوم و تصمیم به جدایی از عراق در گفتگوهای خیر خواهانه، این اقدام را خلاف منافع برادران کرد اعلام کردیم و این موضوع را به اشکال مختلف با آنها مطرح نمودیم.

وی افزود: سابقه تاریخی دوستی، فرهنگ مشترک و همکاری های راهبردی در منطقه میان ایران و مردم کرد در عراق وجود دارد که مبتنی بر آن نگرانی های خود را از روندی که مورد طمع بیگانگان و کشورهای فرامنطقه ای بود ، اعلام کنیم. 

امیر دریابان شمخانی گفت؛ در گفتگوهایی که در چند روز گذشته با هیئت کردستان عراق داشتیم این احساس بوجود آمد که مسئولان اقلیم از فضای ایجاد شده در ایام همه پرسی کاملا فاصله گرفته اند و بدنبال همکاری جدی با بغداد در چارچوب عراق متحد و یکپارچه هستند.. با این اوصاف  نباید در گذشته ماند وباید روند همکاری ها مبتنی بر همان روال گذشته و با صمیمیت و اعتماد مجدد پیگیری شود.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در سفر اخیر هیئت بلندپایه از اقلیم کردستان به ایران افزود:  تصمیمات  خوب و فراوانی در این نشست ها گرفته شده از قبیل همکاری های امنیتی، تلاش مشترک برای حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق، همکاری با بغداد، پذیرش حکم دادگاه عالی قانون اساسی عراق توسط اقلیم کردستان، توسعه همکاری اقتصادی با ایران و جبران عقب ماندگی ها که با همکاری و مساعدت مسئولان دو کشور باید مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

خطای راهبردی ترامپ در خنثی سازی توطئه مثلث عربی، عبری، غربی بسیار موثر بود

شمخانی، پیرامون تصمیم ترامپ در مورد انتقال پایتخت به شهر بیت المقدس گفت: همانگونه که انتظار می رفت جامعه جهانی مقابل ترامپ ایستاد و این تصمیم را شدیدا محکوم کرد و در نتیجه حیثیت تاریخی نداشته ی آمریکا  را بیشتر از قبل به باد داد.

وی افزود: اعتراض به این موضوع فقط منحصر به کشورهای عربی نبود و در اندونزی و مالزی و پاکستان و کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان تجمعات اعتراضی گسترده تری برگزار شد.

دریابان شمخانی ، با اشاره به شکست سیاست خارجی آمریکا در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل خاطر نشان کرد، دولت و مقاومت فلسطین در این موضوع یکپارچه شدند و عملا تلاش ها و هزینه هایی که برای تحمیل پروژه سازش و محروم سازی فلسطینیان از حقوقشان صورت گرفته بود ناکام ماند.

وی افزود: خطای راهبردی ترامپ در خنثی سازی توطئه مثلث عربی، عبری، غربی بسیار موثر بود و فراتر از آنچه که فکر می کردند در این موضوع به چالش کشیده شدند، لذا دولت آمریکا اعلام کرد ما قصد نداریم این حکم را اجرا کنیم. در حالی که اگر این اعتراضات صورت نمی گرفت این تصمیم را عملی می کردند.

ترامپ سازمان ملل را تحقیر کرد

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی  تصریح کرد: ترامپ بسیار تحقیر آمیز با سازمان ملل برخورد کرد.

وی گفت طرح این مطلب توسط آمریکا که یا ایده من را تصویب می کنید یا بودجه شما را کم می کنم به این معنی  است که سازمان ملل نیروی نیابتی در اعمال سیاست های آمریکا است.

امیر دریابان شمخانی عنوان کرد؛ در ذهن برخی از کشور های منطقه نیز این  نگاه اشتباه وجود دارد و براین تصور هستند که با داشتن منابع مالی، امکان تحمیل سیاست های خود به دیگران را دارند. لذا اقدامات عجیبی مانند پول دادن به ترامپ برای تامین امنیت شان، حمایت از داعش و توسعه تروریست را انجام می دهند.

شمخانی در ادامه اظهار داشت: تصمیم غلط ترامپ در آن مقطع باعث شد چند موضوع اثبات شود؛ نخست اینکه راه مقابله با اشغالگری از بطن مقاومت می گذرد و سایر راه های تجربه شده 60 سال گذشته مقابله با اشغالگری نتوانسته است برای ملت فلسطین موثر باشد و این دست آورد بزرگی است، دوم اینکه موضوع فلسطین موضوع اصلی جهان اسلام است و هر حکومتی که از تل آویو خط بگیرد و با بیان و یا سیاست خود بخواهد علیه موجودیت فلسطین اقدام کند منزوی خواهد شد. سوم، طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که توسط برخی از کشورهای منطقه دنبال می شد با شکست مواجه شد. چهارم اینکه در نزد افکار عمومی جهان صداقت کشورهای حامی واقعی فلسطین  به ویژه جمهوری اسلامی ایران  اثبات شد . ایران با وجود فشار های متعدد در ابعاد مختلف هرگز از تصمیم خود در خصوص حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین در مقابل اسراییل غاصب عقب نشینی نکرده است..

شمخانی تصریح کرد: مگر مردم فلسطین مرده باشند و مقاومت نابود شود که بعضی از کشورهای خائن عربی و یا آمریکا سیاست انتقال سفارتشان را به پایتخت جعلی اورشلیم بتوانند عملی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران در مورد نامه اخیر اسماعیل هنیه به مقام معظم رهبری نیز گفت؛ تاریخ و حافظه   ملت ها و نسل های مختلف مردم فلسطین اثبات می کند که سیاست ثابت ایران دفاع از ملت فلسطین بوده و این سیاست تغییری پیدا نکرده و هرگز منقطع نشده است. گروه های مختلف مقاومت نیز فهمیده اند تنها راه مقابله با اشغالگری، مقاومت و  پیوستن به محور مقاومت و شناخت ریا کاری و خیانت بعضی از کشورهای عربی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ائتلاف ضد ایرانی مورد حمایت آمریکا گفت: ترامپ به منطقه غرب آسیا آمد و با هزینه عربستان و تهدید و تطمیع دیگران تلاش داشت تا هسته ائتلاف علیه ایران را شکل بدهد اما چند روزی نگذشت  که هسته ائتلاف علیه ایران یعنی شورای همکاری خلیج فارس دچار فروپاشی شد، چرا که آنها واقعیت های منطقه را نمی دانند.

ترامپ و اوباما هردو در اجرای تعهداتشان در قبال برجام صادق نبودند

دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون میزان تعهد آمریکایی ها به برجام گفت: بعد از برجام حتی در دوره اوباما آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان صادق نبودند و بعد از آمدن ترامپ این عدم صداقت روشن‌تر شد.

وی افزود؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد شناخته شده بین المللی که وظیفه نظارت بر پایبندی و عدم پایبندگی طرف های این توافقنامه را دارد، 9 بار اعلام کرد که ایران در ابعاد مختلف پایبند به توافق برجام است و سایر کشورهای 5+1 نیز این پایبندی را تصدیق کردند لذا اعلام عدم پایبند بودن ایران به برجام توسط ترامپ فاقد مبنا و برخلاف قوانین بین المللی است، ضمن اینکه اصولا ترامپ صلاحیت چنین اعلامی را نیز  ندارد.

وی تصریح کرد: ترامپ به لحاظ شخصی و به واسطه ژست های مختلف در صدد اخاذی و ترساندن دیگران است. ما اظهارات او را صرفا لفاظی های بدون پشتوانه می دانیم کما اینکه در دوره گذشته نیز گفته بود من تعلیق ها را ادامه نمی‌دهم ولی آنها را مجددا امضاء کرد.

مقام عالی امنیتی کشورمان اذعان داشت، برجام یک موافقت نامه بین المللی است و کسانی که در تدوین آن مشارکت داشتند باید به صورت عملی تر پایبندی خود و صیانت از آن را نشان دهند.

شمخانی تصریح کرد: ترامپ کشورهای اروپایی را تهدید کرده و برای آنها وظیفه مشخص کرده است که خلاف تعهداتشان در برجام اقدام کنند و این مسئله از نظر ما و اندیشمندان سیاسی بین المللی تحقیر اروپا محسوب می شود.

وی با اشاره به درخواست های مکرر طرف های اروپایی و آمریکایی از ایران برای آغاز مذاکره در موضوع هسته ای یادآور شد؛ یکی از استراتژیست های آمریکایی که در تیم فنی مذاکره کنندگان امریکایی‌ها نیز حضور داشت در مقاله ای توضیح داده بود که توان و دانش هسته ای ایران با اقدام نظامی و تحریم تضعیف نخواهد شد و در مقابل فشار بیشتر به سمت توسعه بیشتر حرکت می کند.

وی خاطر نشان کرد؛ اگر برجام به هر دلیلی کنار گذاشته شود قطعا طرف بازنده ایران نخواهد بود و باتوجه به قضاوت جهانی از پایبندی ایران و عدم صداقت طرف مقابل، جمهوری اسلامی ایران با قدرت و سرعت بیشتری تمامی اقدامات فنی خود را پیش خواهد برد و سایر کشورها نیز  با استناد به تجربه برجام ،هرگز وارد پروسه های مذاکراتی با توجه به سابقه بدعهدی آمریکا و اروپا نخواهند شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درادامه اظهار داشت: اگر امریکا در مسیری که اتخاذ کرده برجام را دچار فروپاشی کند و از آن خارج شود، مفهومش این است که دیگر برجام واقعیت خارجی ندارد و ما اقدامات فنی و سیاسی متناسب با آن وضعیت را که از پیش برنامه ریزی کردیم بلافاصله اجرا خواهیم کرد و این ظرفیت را داریم که در بعد فنی به شکل جهشی روند توانمندی های هسته ای صلح آمیز خود را دنبال کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملت ایران به واسطه اعتماد بنفس ملی و خوداتکایی ذاتی و وجود رهبری هوشمند، هرگز در بن بست قرار نمی گیرد تاکید کرد؛ ما در کنار زیان های تحریم، فرصت ها و منافع متعددی نیز داشته ایم که موجب تقویت فرهنگ خوداتکایی و ایستادن روی پای خودمان شده است.

وی با اشاره به اینکه ترامپ تنها رئیس جمهوری است که در سال اول حکومتش در امریکا پایین ترین درصد رضایت مردمی را طبق نظر سنجی های بین المللی دارد، تصریح کرد: علاوه بر ضعف های شخصیتی ترامپ، راهبرد امنیتی اعلام شده امریکا نیز مملو از تناقض و نقایص گوناگون است و ما باتوجه به ضعف های حریف، حتما فرصت های بیشماری را در سال 2018 به دست خواهیم آورد.

پربیننده ترین خبرها