استاد علوم سياسي دانشگاه دمشق:

ترکیه، عربستان و قطر مانع پایان بحران سوریه هستند

ترکیه، عربستان و قطر مانع پایان بحران سوریه هستند
سه شنبه 9 خرداد 1391 - 07:48

استاد علوم سياسي دانشگاه دمشق، گفت: اجراي طرح عنان تنها با درخواست دولت سوريه امکان پذير نيست و در اين ميان نبايد نقش كشورهاي تركيه، قطر و عربستان را از خاطر برد.

"بسام ابوعبدالله" استاد علوم سياسي دانشگاه دمشق روز دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: عنان بايد به چند سوال پاسخ دهد از جمله اين كه آيا او يا شوراي امنيت مي توانند بر كشورهايي كه گروه ها و افراد مسلح را حمايت و  تجهیز می کنند،اعمال فشار داشته باشند یا خیر؟

به گزارش "عتاب الدقه" خبرنگار شبكه العالم در دمشق، "كوفي عنان" فرستاده سازمان ملل، براي پيگيري روند طرح شش ماده اي خود و ديدار با بشار اسد رييس جمهور و ديگر مسوولان سوري به دمشق سفر كرد و خواستار ايجاد زمينه اي مناسب براي فرايند سياسي شد.

سفر عنان به سوريه در زماني صورت مي گيرد كه بر شدت خشونت ها در این کشور افزوده شده است و اخیرا شاهد فاجعه جنایت "الحوله"بوديم؛ فاجعه اي که در آن 90 غیر نظامی از جمله بیش از 30 کودک کشته شدند و شوراي امنيت آن را محكوم كرد و خواستار تحقیقات شد.

عنان در پيامي به همه طرف هاي درگير در سوريه از آن ها خواست زمينه اي براي گفت و گو ايجاد كنند تا امكان پياده كردن سياستي مطمئن براي برون رفت از بحران به شيوه مسالمت آميز وجود داشته باشد.

وي ضمن درخواست اجراي همه شش بند طرح خود، تاكيد كرد كه مخاطب اين پيام تنها دولت سوريه نيست و همه گروه هاي مسلح را شامل می شود.

ناظران و تحليلگران سياسي بر اين باورند كه خشونت هايي كه گروه هاي مسلح در چندين منطقه سوريه در دستور كار خود قرار داده اند با سفر عنان به سوريه متوقف نخواهند شد و براي توقف آن، تلاشي بين المللي براي اعمال فشار بر طرف هاي خارجي حامي و پشتيبان مالي، تسليحاتي و لجستيكي گروه های شورشی مسلح مورد نياز است.

28/05- 21:30

 

پربیننده ترین خبرها