پيشگامي سودان براي حل مناقشه با جوبا

پيشگامي سودان براي حل مناقشه با جوبا
سه شنبه 9 خرداد 1391 - 14:57

خارطوم (العالم) ـ ارتش سودان در راستاي اثبات حسن نيت خود در زمينه حل مناقشه با سودان جنوبي، عقب نشيني رسمي از منطقه ابيي و استقرار نيروهايش خارج از مرزهاي شمالي اين منطقه را اعلام كرد.

به گزارش محمد الحسين خبرنگار العالم در خارطوم پايتخت سودان، اين اقدام ساعاتي قبل از ازسرگيري مذاكرات ميان خارطوم و جوبا در آديس آبابا پايتخت اتيوپي صورت گرفت.

عقب نشيني سودان از ابيي اقدامي ناگهاني بود. اين اقدام به دنبال ديدار عمر بشير رييس جمهور سودان با جيمي كارتر رييس جمهور اسبق آمريكا صورت گرفت در حالي كه با موضع سرسختانه خارطوم در قبال منطقه ابيه مغايرت دارد.

صوارمي خالد سعد سخنگوي رسمي ارتش سودان گفت: به دليل اهتمام خارطوم به صلح و ثبات در كشور و نيز به منظور فراهم كردن فضاي مناسب براي ازسرگيري مذاكرات وهمچنين در پي ابتكار كميته عالي آفريقا به رياست ثامبو مبيكي براي عقب نشيني نيروهاي مسلح سودان از ابيي، تصميم گرفتيم نيروهاي خود را خارج از مرزهاي اداري ابيي مستقر كنيم.

اما با وجود دلايلي كه خارطوم براي عقب نشيني ارائه كرده و نيز تضمين هايي كه در مقابل اين اقدام درخواست كرده است، ناظران معتقدند كه اين عقب نشيني امتيازي بزرگ به سودان جنوبي است كه هيچ امتيازي از سوي جوبا نمي تواند با آن برابري كند.

سودان جنوبي به پايتختي جوبا تلاش مي كند پرونده نفت را در راس اولوليت هاي مذاكره قرار دهد در حالي كه حكومت خارطوم معتقد است موفقيت در حل و فصل پرونده امنيتي راه را براي ديگر پرونده هاي مورد اختلاف باز خواهد كرد.

طلال اسماعيل تحليلگر سياسي در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: حكومت سودان با فشارهاي بين المللي بسياري روبروست و به نظر مي رسد كه اين فشارها در وادار كردن خارطوم به عقب نشيني از منطقه ابيي و مستقر كردن نيروهاي مسلح در خارج از اين منطقه تاثير گذار بود.

به دنبال عقب نشيني سودان از منطقه ابيي برخي ناظران ادعا مي كنند كه مذكرات آتي سودان و سودان جنوبي با پيچيدگي هاي بسياري روبرو خواهد بود و اين وضعيت به نفع سودان جنوبي است زيرا شكست مذاكرات بر فشارهاي بين المللي خواهد افزود و منجر به اجراي تصميم شوراي امنيت سازمان ملل خواهد شد.

تلاش هاي طاقت فرساي ثامبو امبيكي براي ميانجيگري ميان دو كشور موجب تسليم سودان و سودان جنوبي در مقابل گزينه گفت وگو و مذاكرات به جاي جنگ و درگيري شد.

اين دور از مذاكرات با مذاكرات پيشين متفاوت است و دليل آن نيز تعيين جدول زماني براي گفت وگوها است كه به همراه آن ميزان خواسته هاي دو كشور نيز بالا رفته و اين علاوه بر تنش هاي امنيتي است كه از زمان امضاي توافقنامه صلح فراگير در سال 2005 به بالاترين حد خود رسيده است.

با توجه به فشارهاي داخلي و خارجي احتمال دستيابي دو كشور به نتايج مشخص و كسب توافق در مذاكرت آتي وجود دارد.

بسياري از كارشناسان براين باورند كه اقدام سودان جنوبي به تصرف منطقه نفت خيز "هجليج" كه جرقه آغاز بحران و درگيري بين دو كشور را زد، تنها نفت نبوده بلكه جوبا اهداف ديگري را نيز دنبال مي‌كند.
 
سودان جنوبي در 19 اسفند ماه 1389 همه‌پرسي جدايي از سودان را برگزار كرد. همه‌پرسي كه از ابتدا در آن ابهام‌هاي بسياري وجود داشت، به ويژه اين كه همزمان با اعلام نتايج همه‌پرسي صهيونيست‌ها پرچم خود را آنجا برافراشتند و آمريكا از اعزام نظاميان به منطقه و اروپا از كمك 200ميليون دلاري براي حمايت از استقلال اين منطقه خبر دادند.

سرانجام اوايل تير ماه 1390 منطقه جنوبي سودان رسما از شمال آن جدا شد و "سيلواكر" به عنوان اولين رئيس جمهور اين كشور تازه استقلال يافته معرفي شد.
09:45

پربیننده ترین خبرها