در نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین؛

تل‌آویو: تجارت اروپایی‌ها با ایران اشتباه است/نیکی هیلی: محمود عباس به ترامپ توهین کرد

تل‌آویو: تجارت اروپایی‌ها با ایران اشتباه است/نیکی هیلی: محمود عباس به ترامپ توهین کرد
پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 - 21:29

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت با موضوع فلسطین از افزایش تجارت کشورهای اروپایی با ایران انتقاد کرد.

العالم - آمریکا

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه برای بررسی مسئله فلسطین تشکیل جلسه داد. 

نماینده فلسطین در این نشست، تصمیم دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «بیهوده و بی‌اثر» توصیف کرد. وی از تصمیم مجمع عمومی در واکنش به اقدام ترامپ تقدیر کرد. 

نماینده فلسطین گفت کشورش علی‌رغم تمامی سیاست‌های مخرب رژیم اسرائیل به صلح پایبند مانده است. وی از تمام کشورها خواست اقدامات خود را برای پایان دادن به وضعیت موجود تشدید کنند. 

در حالی که دستور کار جلسه به مسئله فلسطین اختصاص داشت نماینده رژیم صهیونیستی اظهارات خود را با حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران شروع کرد. 

 وی با تکرار برخی شعارهای ساختارشکنانه مربوط به اغتشاشات، ایران را به انجام اقدامات مخرب در منطقه متهم کرد. 

دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی با بیان این ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «امروز 82 هزار نیرو که مستقیماً تحت نظر ایران هستند در سوریه فعالیت می‌کنند.»

وی مدعی شد ایران در حال آموزش گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه است. او گفت: «ایرانی‌ها خودشان ادعا می‌کنند داعش در حال فرار است. چه دلیلی دارد که آنها همچنان نیروهایشان را به آنجا می‌فرستند؟ چرا دارند برای اسکان این نیروها پایگاه درست می‌کنند؟ پاسخ روشن است برای اینکه منطقه و سوریه را بی‌ثبات‌تر کنند، اسرائیل را بیشتر تهدید کنند و در جهان آزاد، بیش از پیش ارعاب ایجاد کنند.»

نماینده رژیم صهیونیستی مدعی شد ایران در حال ساخت کارخانه‌های موشک در سوریه است. وی گفت: «ایران، کل کشور سوریه را به بزرگترین پایگاه نظامی در دنیا تبدیل کرده است.» 

دانون سپس گفت: «یک چیز آشکار است. هلال شیعی به دروازه کشور ما رسیده است. ایران آماده است بدون کمترین اطلاع به ما حمله کند.»

نماینده رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «از دید اسرائیل، مرز شمالی ما یک جبهه شمالی است. ما دیگر نمی‌توانیم بین لبنان و سوریه فرق بگذاریم.»

دانون با بیان این ادعا که اسرائیل در حنگ داخلی سوریه جانب هیچ گروهی را نمی‌گیرد گفت اسرائیل آماده است که برای دفاع از خودش هر کاری انجام دهد. 

دنی دانون با بیان این ادعا که کشورهای اروپایی اخیرا  تجارت با ایران را مضاعف کرده‌اند گفت: «این کار اشتباه است. شما ممکن است الان از رفع تحریم‌ها علیه ایران منتفع شوید، اما نمی‌توانید جایی که این پول هزینه می‌شود را نادیده بگیرید.»

وی گفت: «پولی که حکومت ایران از معاملات اقتصادی با شما به دست می‌آورد صرف آزمایش موشک‌های بالستیک، توسعه هسته‌‌ای و ترویج تروریسم در جهان خواهد شد.»

دنی دانون از اعضای شورای امنیت خواست برای مقابله با «تهدید ایران» علیه ثبات بین‌المللی متحد شوند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا هم بار دیگر دیدگاهش مبنی بر اینکه شورای امنیت، بیش از آنکه روی مسئله ایران متمرکز باشد به اسرائیل حمله کرده را تکرار کرد. 

وی گفت: «همان‌طور که بارها گفته‌ام نشست‌های شورای امنیت زمان بسیار زیادی را به مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها اختصاص می‌دهد و زمان اندکی برای گروه‌های و حکومت‌های تروریستی در نظر می‌گیرد که امنیت و صلح را در منطقه تضعیف می‌کنند که از میان اصلی‌ترین آنها می‌توان به ایران، داعش، حزب‌الله و حماس اشاره کرد.»

هیلی گفت که در ماه‌های آینده، بیشتر وقت خود را به صحبت کردن درباره این تهدیدها که با توجه کمتری مواجه می‌شوند اختصاص خواهد داد. 

وی با وجود این گفت که در جلسه امروز روال همیشگی خود را کنار خواهد گذاشت و محور سخنرانی خود را مسئله صلح میان اسرائیل و فلسطین قرار خواهد داد. 

هیلی گفت: «غیرممکن است بتوان بدون وجود رهبران شجاع گفت‌وگوهای صلح را پیش برد. صلح واقعی نیازمند رهبرانی است که مایل باشند رو به جلو حرکت کنند، به حقیقت‌های سخت اذعان کنند و مصالحه کنند.»

نماینده آمریکا در ادامه از «انور سادات»، رئیس‌جمهور اسبق مصر به عنوان رهبری یاد کرد که با تصمیمی شجاعانه با اسرائیل صلح کرده است. او با نقل بخش‌هایی از سخنرانی رئیس‌جمهور اسبق مصر در کنست اسرائیل گفت: «اظهارات سادات به اسرائیل کمک کرد بداند شریکی دارد که می‌تواند به او امتیازهای سختی بدهد.»

وی سپس با لحنی تند از «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی انتقاد کرد. هیلی گفت: «این اظهارات را با آنچه محمود عباس ۱۱ روز پیش گفت مقایسه کنید. او در سخنرانی خود گفت که توافق تاریخی صلح اوسلو مرده، هر گونه نقش برای آمریکا در مذاکرات صلح را رد کرد، به رئیس‌جمهور آمریکا توهین کرد، خواستار تعلیق شناسایی اسرائیل شد، به گذشته‌ای زشت و مبتنی بر افسانه‌سرایی رجوع کرد و اسرائیل را پروژه‌ای استعماری توصیف کرد که توسط قدرت‌های اروپایی طراحی شده بود.»

هیلی گفت که صحبت‌های عباس چندان مورد توجه رسانه‌ها واقع نشده و او از کسانی که به مسئله صلح اسرائیل و فلسطین اهمیت می‌دهند می‌خواهد که حرف‌های او را بخوانند.  

وی گفت: «خطابه‌‌ای که سرشار از تئوری‌های توطئه اهانت‌آمیز و بی‌اعتبار است، خطابه یک فرد دارای شجاعت و اراده که خواستار صلح است، نیست.»

هیلی اضافه کرد: «علی‌رغم همه اینها، ایالات متحده کاملاً آماده و مشتاق برای پیگیری صلح است. ما کاری انجام نداده‌ایم که مشمول پیش‌قضاوتی درباره مرزهای نهایی اورشلیم (قدس) باشد. ما کاری برای تغییر در وضعیت اماکن مقدس (در قدس) انجام داده‌ایم. کماکان به احتمال رسیدن به راهکار دو دولتی که مورد توافق طرفین باشد، متعهدیم.»

پربیننده ترین خبرها