عطوان: سیسی شاید رئیس جمهور مادام العمر مصر باشد

عطوان: سیسی شاید رئیس جمهور مادام العمر مصر باشد
جمعه 6 بهمن 1396 - 11:05

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به اینکه از انتخابات آزاد در مصر خبری نیست و به هیچ نامزدی نیز اجازه عرض اندام در برابر عبد الفتاح سیسی داده نخواهد شد؛ نوشت سیسی برای بار دوم و شاید سوم و حتی چهارم و پنجم نیز رئیس جمهور مصر خواهد شد.

العالم - مصر

عبد الباری عطوان بدون اشاره به حامیان غربی و صهیونیستی سیسی در مقاله‌ای نوشت: توئیتی که علاء الاسوانی ادیب مصری در حساب شخصی خود صبح دیروز منتشر کرد خلاصه دیدگاه ما درباره وضع کنونی مصر پس از بازداشت سرلشکر سامی عنان است که جرأت کرد و وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شد و نیز پس از اقدام سه نامزد ریاست جمهوری است که پیش از سامی عنان از رقابت انصراف دادند و آخرین آن‌ها خالد علی از وکلای مصری بود.

الاسوانی (با تمسخر) در توئیت خود نوشته بود: «اطلاعیه: به یک نامزد ریاست جمهوری بالای چهل سال سن نیاز داریم که در برابر رئیس جمهور (عبد الفتاح سیسی) ببازد و همانند سقف کاذب عمل کند. خبره بودن برای این نامزد نیز شرط نیست. از او حمایت تبلیغاتی و رسانه‌ای خواهد شد و به او امتیازات و پاداش مالی قابل توجهی اختصاص خواهد یافت و نیم یا یک درصد از آراء رأی دهندگان را نیز به دست خواهد آورد. مصاحبه روزانه وی نیز در ساختمان اطلاعات برگزار خواهد شد. افراد میانجی نیز نمی‌توانند نامزد شوند.» 

عطوان نوشت: آیا این توئیت ما را به نوعی به یاد رئیس جمهور موقت مصر (پس از مرسی) یعنی عدلی منصور نمی‌اندازد؟! انقلاب مسالمت آمیز بیست و پنجم ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی که هفتمین سالگردش را امروز جشن می‌گیریم یکی از دیکتاتورترین و فاسدترین نظام‌ها را در منطقه عربی سرنگون کرد و نتیجه اش نیز برای نخستین بار و شاید برای آخرین بار یک انتخابات دمکراتیک آزاد و شفاف در تاریخ مصر بود و نشان داد نهاد نظامی که بر این انتخابات نظارت کرد و نتایجش را پذیرفت و قدرت را به نخستین رئیس جمهور غیر نظامی و مجلس منتخب تحویل داد به عنوان یک ضامن حقیقی برای امنیت کشور و ثبات آن و سوپاپ امنیت برای حفظ دستاورد‌های دمکراتیک جدید انقلاب است، اما نمی‌دانیم چرا این نهاد و نقش آن طی این روز‌ها تغییر کرده است.

پس از گذشت هفت سال از این انقلاب به نظر می‌رسد به هیچ وجه تصویر خوبی از این انقلاب وجود ندارد و مصر دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری همچنان به دنبال یک نامزد قوی و نه نمایشی است تا در برابر عبدالفتاح سیسی رقابت کند و رقیب او باشد و با قاطعیت می‌گوییم این جستجو طولانی خواهد شد و اگر هم پیدا شود به او اجازه نامزدی داده نخواهد شد و اگر هم نامزد شود حتی اگر همه ملت به وی رأی بدهند پیروز نخواهد شد.

ماده پنجم قانون اساسی مصر مشخص کرده است که منبع مشروعیت، تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر تکثرگرایی سیاسی و حزبی و دست به دست شدن مسالمت آمیز قدرت است، اما در عمل این ماده از قانون اساسی اجرا نشده است و مخالفان واقعی نیز وجود ندارند و اگر هم مخالفان واقعی در داخل مصر وجود دارند جایشان در زندانهاست و هر کسی از آن‌ها که خودش را نجات داده باشد نیز در تبعید زندگی می‌کند و مجلس به اصطلاح منتخب نیز صدای حاکم است و صدای مردم نیست.

انتخابات ریاست جمهوری مصر حتماً در زمان خودش برگزار خواهد شد و آزاد و شفاف نیز خواهد بود، اما بر اساس مشخصاتی که رئیس جمهور سیسی می‌خواهد. او از مصری‌ها خواسته است به پای صندوق‌های رأی بروند و به نامزدی که می‌خواهند رأی بدهند، اما تا لحظه نوشتن این مقاله به غیر از او نامزدی وجود ندارد و هر کسی هم که خطر را بپذیرد و نامزد شود بازداشت خواهد شد مانند سرلشکر سامی عنان یا اقامت اجباری در خارج خواهد داشت مانند یک سرلشکر دیگر مانند احمد شفیق یا نجات را ترجیح خواهد داد و فورا انصراف خواهد داد مانند خالد علی و محمد انور سادات. 

انتخابات ریاست جمهوری مصر با توجه به واقعیت‌های کنونی بر سه حقیقت تأکید خواهد کرد:

اول: رئیس جمهور سیسی برای دوره دوم و شاید سوم و چهارم و پنجم رئیس جمهور خواهد شد.

دوم: انتخابات بر اساس استاندارد‌های شناخته شده شفاف و آزاد نخواهد بود.

سوم: درصد مشارکت مردم در رأی گیری به علت عدم تمایل ملت، پایین خواهد بود.

محمد مرسی رئیس جمهور (مخلوع) مصر در تعریف و تمجید از نهاد‌های امنیتی و نظامی این کشور مبالغه کرد و تلاش‌های زیادی برای راضی کردن آن‌ها و در امان ماندن از خشم آنان انجام داد، اما این باعث نشد که او در امان بماند و پس از گذشت یکسال از ریاست جمهوری مانع از سرنگونی و زندانی شدنش نشد.

رئیس جمهور سیسی از نهاد نظامی است و ما با کسانی که توانایی‌های او را اندک جلوه می‌دهند اختلافات زیادی داریم زیرا این مرد توانسته است مشت آهنین خودش را بر ارتش و بر نهاد موازی آن یعنی سازمان اطلاعات عمومی تحمیل کند. سیسی رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر یعنی خالد فوزی را از سمتش برکنار کرد زیرا این ظن و گمان وجود داشت که خالد فوزی و مجموعه تحت امر وی با سرلشکر عنان ابراز همدردی کرده است. سیسی در عوض عباس کامل رئیس دفتر خالد فوزی را که به رئیس جمهور وفادار است منصوب کرد.

به یاد می‌آورم زمانیکه رئیس جمهور مُرسی استعفای ارتشبد محمد طنطاوی وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی وقت را پذیرفت و سرلشکر سیسی را به جای او منصوب کرد یک دوست نزدیک به جنبش اخوان المسلمین با من تماس گرفت و به من گفت: خدا را شکر اوضاع رو به راه است و مرد ما در صدر ارتش قرار گرفت به او گفتم چگونه دانستی که او مرد شماست؟ با اشتیاق شدیدی پاسخ داد بله او مرد با تقوایی است نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد و واجبی را ترک نمی‌کند و رویکرد‌های اخوانی اش کاملا آشکار است. به ذهن این دوست خطور نکرده بود که او در برخورد با جنبش اخوان المسلمین و سرنگونی حکومت آنان به شدیدترین وجهی عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور سیسی همانند همه رؤسای جمهور نظامی قبل از وی بدون رأی گیری آزاد و انتخابات سالم دوباره رئیس جمهور خواهد شد و کسی با او رقابت نخواهد کرد مگر آنکه بپذیرد به مثابه «مترسک» باشد و اگر چنین شخصی پیدا نشود به بهانه حفظ امنیت مصر و ثبات آن و تکمیل اصلاحات اقتصادی ساخته خواهد شد؛ و هرکس جرأئت اعتراض به خودش بدهد و پا را از خط قرمز فراتر بگذارد جایش پشت میله‌های زندان خواهد بود.

امیدواریم که اشتباه کرده باشیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها