عون بار دیگر به ساخت دیوار مرزی بوسیله رژیم صهیونیستی اعتراض کرد

عون بار دیگر به ساخت دیوار مرزی بوسیله رژیم صهیونیستی اعتراض کرد
جمعه 6 بهمن 1396 - 17:30

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان برای چندمین بار در هفته های اخیر به ساخت دیوار بوسیله رژیم صهیونیستی در نقاط مورد اختلاف مرزی با لبنان اعتراض کرد.

العالم - لبنان

عون امروز (جمعه) در دیدار با «میروسلاو جنکا» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی از این سازمان خواست تا پیش از اصلاح 13 نقطه مرزی مورد اختلاف بین لبنان و فلسطین اشغالی مانع از ساخت دیوار سیمانی از سوی رژیم صهیونیستی در مرز جنوبی لبنان شود. 

پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی از جنوب لبنان سازمان ملل محدوده ای مرزی را که به «خط آبی» معروف است بین دو طرف ایجاد کرد. لبنان می گوید این خط، منطبق با مرزهای اصلی بین دو طرف نیست چرا که هنوز بر سر حاکمیت برخی مناطق اختلاف نظر وجود دارد.

میشل عون نسبت به پیامدهای ساخت این دیوار بر امنیت و ثبات جنوب لبنان هشدار داد.

رئیس جمهوری لبنان رژیم صهیونیستی را به نقض مکرر قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متهم و تاکید کرد که جامعه بین المللی مسئولیت دارد که جلوی این نقض را از سوی رژیم صهیونیستی بگیرد. 

وی تاکید کرد که لبنان به همه بندهای این قطعنامه پایبند بوده و هیچگاه از آن تخطی نکرده است. 

قطعنامه 1701 پس از جنگ سال 2006 بین لبنان و رژیم صهیونیستی به تصویب رسید که هدف آن جلوگیری از تنش و جنگ دوباره بین دو طرف است.

میشل عون در این دیدار همچنین به وضعیت آوارگان سوری در لبنان اشاره و خواستار حل سریع این مشکل شد.

حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان زندگی می کنند. مقام های لبنان معتقدند کشورشان توانایی تحمل پیامدهای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی حضور این میزان آواره را ندارد و همواره از جامعه جهانی خواسته اند که به این کشور کمک کنند.

میروسلاو جنکا معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار که «پرنیلا کاردل» هماهنگ کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لبنان نیز حضور داشت گفت که برای سازمان ملل ثبات و آرامش در مرزهای جنوبی لبنان اهمیت دارد.

وی گفت: با اسرائیل برای حل مساله دیوار سیمانی به طور مستقیم تماس داشته ایم. قرار است در ابتدای ماه آینده میلادی هم در ناقوره کمیته سه جانبه نظامی (اسرائیل-لبنان-سازمان ملل) برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه دهد. 

جنکا تاکید کرد که سازمان ملل بر اجرای کامل قطعنامه 1701 پایبند است. وی همچنین گفت که برای بررسی این مساله و رایزنی با فرماندهی نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان به این منطقه خواهد رفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها