بهانه واهی اردن برای پس ندادن پول عراق

بهانه واهی اردن برای پس ندادن پول عراق
شنبه 7 بهمن 1396 - 08:53

دولت اردن به بهانه شخصی بودن حساب بانکی پسران صدام دیکتاتور سابق عراق، از بازپس دادن ۲۸ میلیارد دلاری که از داخل عراق به بانک های این کشور منتقل شده است، خودداری می کند.

العام - عراق

به نقل از منابع محلی، این مبلغ توسط قصی و عدی دو پسر صدام حسین در حساب هایی در بانک های اردن به ودیعت گذاشته شده اما امان در پاسخ به درخواست های بغداد برای بازپس دادن آن به شخصی بودن حساب های بانکی استدلال می کند.

دولت عراق می گوید این مبلغ سرمایه ملی مردم عراق است که توسط فرزندان دیکتاتور سابق به خارج از کشور برده شده و باید به خزانه کشور باز گردد اما اردن تاکنون از این امر استنکاف کرده است.

امان می گوید با توجه به درگذشت قصی و عدی، طبق فقه اسلامی تنها وارث آنها رغد دختر صدام حسین یعنی تنها باقیمانده از خانواده دیکتاتور عراق است و بنابراین فقط او حق برداشت از این حساب ها را دارد، امری که به نوشته رسانه های عراقی موجب بروز تنش در روابط دو کشور شده است.

شبه مصادره اموال ملت عراق دربانک های اردن درحالی است که روز گذشته حیدر العبادی نخست وزیر این کشور در سخنانی درمجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت: عراق در تلاش برای جذب 100 میلیارد دلارسرمایه گذاری خارجی در مرحله بازسازی پساداعش و ایجاد و تقویت زیرساخت ها است.

وی گفت دولت او دهها طرح برای دوران بازسازی و رفع ویرانی های جنگ آماده کرده است که منابع داخلی برای اجرای آن کافی نیست و نیاز به کمک و سرمایه گذاری خارجی است.

العبادی به برگزاری کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در ماه آینده میلادی در کویت با همکاری بانک جهانی اشاره کرد و گفت در این کنفرانس درزمینه جذب این سرمایه گذاری ها تلاش خواهیم کرد.

عراق امیدوار است دهها میلیارد دلار کمک از شرکت کنندگان در کنفرانس بازسازی عراق دریافت کند تا بتواند از عهده هزینه های بازسازی که بیش از 100 میلیارد دلار برآورد شده است برآید. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها