واکنش تند نوبخت به گزارش دیوان محاسبات/ گزارش دیوان باعث تشویش اذهان عمومی است

واکنش تند نوبخت به گزارش دیوان محاسبات/ گزارش دیوان باعث تشویش اذهان عمومی است
شنبه 7 بهمن 1396 - 10:47

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور از تفریغ بودجه 95 کل کشور گفت که این گزارش باعث تشویش اذهان عمومی بوده و نادرست است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«محمدباقر نوبخت» روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ١٣٩٥ را براساس گزارش قوه مجریه تهیه می‌کرد و یا حداقل دولت را نسبت به گزارشی که تهیه کرده بود مطلع می ساخت.
نوبخت گفت: دیوان حتی می توانست ابهامات موجود را به سازمان برنامه و بودجه اطلاع می داد و اگر چنین می کرد، به طور حتم پاسخ آنها را دریافت می‌کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه از آرایه به موقع گزارش تفریغ بودجه ٩۵ دیوان محاسبات تشکر کرد و گفت: اما برخی بخشهای این گزارش با آنچه که عمل شده متفاوت است. انتظار داشتیم دیوان گزارش را بر اساس عملکرد و گزارش دولت در بودجه تهیه می کرد اما خود اقدام به تهیه گزارش کرده است.
وی با بیان اینکه گزارش دیوان محاسبات باعث تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده رسانه های معاند شده است، افزود: دیوان باید دولت را مطلع می کرد و یا با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ می شد و پاسخ ابهامات دریافت می کرد.
نوبخت درباره واریز نشدن برخی درآمدها به خزانه که در گزارش دیوان محاسبات مطرح شده است، گفت: عملکرد ما در خزانه نشان می دهد که چقدر واریزی داشته ایم و مدارک آن نیز موجود است و دیوان محاسبات می تواند از ما مدرک بخواهد. 
وی تاکید کرد: بر اساس عقل و قانون هر چه می تواند شبهه برانگیز باشد، باید سوال شود نه اینکه صحبتی را در جامعه عنوان کنند و مشکل ایجاد شود و بعد ما بخواهیم تک تک ذهن افراد جامعه را روشن کنیم.

نوبخت در باره عدم استفاده از اجازه فروش اوراق مشارکت پنج هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک گفت: نکته حائز اهمیت این است که انتشار اوراق یک اجازه بود نه تکلیف و از آنجا که انتشار اوراق مالی برای تامین منابع راهی پر هزینه است همواره این روش به عنوان آخرین راهکار از سوی دولت برای تامین منابع مالی مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی تصریح کرد، با توجه به استفاده مناسب شرکت نفت از ظرفیت های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران از محل سهم 5/14 درصد خود، برای توسعه میادین مشترک به ویژه پارس جنوبی و غرب کارون در سال 1395 نیاز مالی طرح های توسعه ای میادین مشترک نفت و گاز برآورده شده بود که عملکرد بهره برداری و تولید از آن میادین، خود تایید کننده این موضوع است. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: محدودیتی که دیوان محاسبات به آن اشاره می کند ناشی از انتشار یا عدم انتشار اوراق مالی نبود بلکه این محدودیت ها در حیطه مشکلات تامین کالاهای خاص از خارج و موارد پیمانکاری است. چنانچه مطابق نظر دیوان محاسبات الزاما اوراق مالی منتشر می شد ، تنها به بدهی ها و تعهدات وزارت نفت بدون اثربخشی مورد انتظار، افزوده می شد.

مبالغ فروش گاز به حساب خزانه واریز شده است
وی در ادامه درباره عدم واریز 11 هزار و 479 میلیارد تومان حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه نیز افزود: بر اساس ساز و کار توافق شده بین شرکت ملی گاز ایران و خزانه داری کل کشور در 10 ماهه ابتدای سال 1395 تمامی سهم هر یک از ذینفعان منابع حاصل از فروش گاز طبیعی از جمله عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و سود سهام شرکت ها، سهم هدفمندی مستقیم به حساب آنها نزد خزانه واریز شده است. 
نوبخت گفت: در 2 ماه انتهای پارسال نیز تمامی درآمدهای آن شرکت از همان مبدا وصول از مشتریان، به حساب خزانه نزد بانک مرکزی واریز شده است و مغایرت و ابهامی در این زمینه وجود ندارد. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به موضوع عدم گردش و چرخش درآمد هدفمندی به خزانه از محل فروش داخلی گاز طبیعی و فراورده‌ها، گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه ها، خالص درآمدهای حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی و فرآورده باید به سمت سازمان هدفمندی برود و همچنین پنح درصد از این مبلغ برای نوسازی لوله‌ها و شبکه‌ها، بخشی برای مالیات ارزش افزوده، چهار میلیون تن قیر رایگان نیز باید داده می شد و علاوه بر آن یارانه بگیران هستند. 
وی ادامه داد: نه تنها سازمان هدفمندی مدعی این درآمدهاست بلکه سازمان برنامه و بودجه نیز به دنبال تخصیص این درآمدهاست و آمار خزانه نشان می‌دهد که درآمدها به خزانه واریز شده است. 
نوبخت در نشست خبری که با حضور «بیژن زنگنه» وزیر نفت برای رفع ابهام از گزارش دیوان محاسبات برگزار شد، تصریح کرد، گزارش دیوان محاسبات یک گزارش حسابرسی بوده و اگر در بودجه 1395 تخلفی رخ داده باید به دادستانی فرستاده شود و بعد مراحل تعیین شده را طی کند نه اینکه دیوان محاسبات عنوان کند که دستگاهی هزاران میلیارد تومان پرداخت نکرده و حتی برای رفع ابهام سوالی نشده است و این خود پیامدهایی دارد.

چهارشنبه گذشته، دیوان محاسبات گزارشی از تفریغ بودجه ١٣٩٥ را در مجلس ارائه کرد که در آن ابهاماتی در زمینه فروش نفت، واریز درآمدهای نفتی به حساب های خزانه و نیز واریز سهم صندوق توسعه ملی از این درآمدها مطرح شده بود.
به گزارش ایرنا، سازمان برنامه و بودجه دیروز (جمعه) در اطلاعیه ای این ابهامات را رد کرد و در همین پیوند امروز نشستی با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در محل این سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها