تهدید ژاپن از سوی چین و روسیه با اعزام جنگنده‌ و ناو به منطقه مورد اختلاف

تهدید ژاپن از سوی چین و روسیه با اعزام جنگنده‌ و ناو به منطقه مورد اختلاف
يکشنبه 8 بهمن 1396 - 17:18

روزنامه انگلیسی از تهدیدهای روسیه و چین علیه ژاپن و اثبات مالکیت‌ بر جزایر مورد اختلاف با این کشور در دریای چین جنوبی خبر داد.

العالم - آسیا

با اوج گرفتن تنش در خاور دور بابت دریای چین جنوبی، روسیه و چین جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی خود را به قلمروی ژاپن اعزام کرده‌اند.

روزنامه انگلیسی «اکسپرس» نوشت: تنش‌ها در این منطقه در حالی افزایش یافته که چین نیز شکل تهاجمی تری را با ادعا بر دریای چین جنوبی اتخاذ کرده است.

علت اصلی تنش این کشور با ژاپن  نیز بابت جزایر «سنکاکو» است. این جزایر اینک تحت کنترل ژاپن هستند اما چین نیز مدعی مالکیت بر آن‌ها است.چین این جزایر را با نام «دیائویو» میشناسد.

«ریچارد ویتز» تحلیلگر ارشد اندیشکده «هادسن» در آمریکا در این‌باره به اظهار نظر پرداخته و گفت که چین می خواهد با حصول اطمینان به هواپیماهای خارجی که کنترل قلمروی هوایی و آب‌های منطقه را دارد ادعاهای خود را تحمیل کند.

 وی افزود که روسیه نیز با تحرکات نظامی آمریکا در منطقه تحریک شده است.

اکسپرس با اشاره به سابقه اختلاف ارضی روسیه با ژاپن نوشت: کشمکش روسیه با ژاپن بابت جزایر کوریل است.این جزایر از لحاظ تاریخی متعلق به ژاپن است اما در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم ازسوی شوروی سابق اشغال شد.

در حالی که چین، تایوان و ویتنام ادعا می‌کنند که جزایر دریای جنوب چین متعلق به آن‌ها هستند، مقام‌های نظامی آمریکا مدت‌هاست که عنوان می‌‌کنند این منطقه باید برای سفرهای دیگر کشورها باز باشد.

این در حالی  است که چین نیز مدت‌هاست  تصمیم‌های آمریکا را در مورد دریانوردی در منطقه به عنوان رفتارهایی که حاکمیت کشورهای مستقر در حاشیه دریای جنوبی چین را تهدید می‌کند، توصیف می‌نماید.

«لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در سپتامبر گذشته با انتقاد از این مسئله گفت: «در حال حاضر برخی کشورها به بهانه آزادی کشتیرانی  هواپیما و ناوگان خود را در نزدیکی دریای جنوبی چین آورده‌اند. فکر می‌کنم این رفتارها  حاکمیت کشورهای دریای جنوبی چین را تهدید می‌کند»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها