تخريب معبد سه هزار ساله در حمله ارتش تركيه به عفرين

تخريب معبد سه هزار ساله در حمله ارتش تركيه به عفرين
دوشنبه 9 بهمن 1396 - 00:29

یک گروه مخالف دولت سوریه مستقر در خارج این کشور اعلام کرد در حملات هوایی اخیر ارتش ترکیه در خاک سوریه به یک معبد سه هزار ساله، خساراتی به آن وارد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، رامی عبدالرحمن مدیر گروه دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد معبد عین داره به جا مانده از دوره امپراطوری هیتی که سه هزار سال قدمت دارد، در حملات جنگنده های ارتش ترکیه در شمال سوریه آسیب دید.

طبق اعلام این منبع، یک کارشناس باستان شناسی این اتفاق را فاجعه و آن را با خرابی‌هایی مقایسه کرد که گروه تروریستی داعش به شهر باستانی تدمر وارد کرد.

مداخله نظامی روسیه در خاک سوریه در سی ام سپتامبر سال 2015 به منظور حمایت از ارتش سوریه در برابر گروههای مسلح و تروریستها، شرایط نبرد را به نفع نیروهای دولتی سوریه تغییر داد و به ارتش سوریه این امکان را داد که گروه تروریستی داعش را از شهر باستانی تدمر بیرون براند و گروههای شورشی مسلح را نیز از شهر حلب که از پایگاههای اصلی آنها بود، فراری دهد.

معبد عین داره که مربوط به عصر آرامیها است (700-1300 پیش از میلاد مسیح) در منطقه عفرین واقع شده و از بیش از یک هفته پیش آماج حملات گسترده ارتش ترکیه قرار گرفته است.

رامی عبدالرحمن افزود در حملات هوایی ارتش ترکیه نزدیک به شصت درصد از این مبعد از بین رفته است.

مامون عبدالکریم مدیر کل آثار باستانی و موزه های سوریه نیز اعلام کرد این مرکز باستانی که در سال 1982 کشف شد به واسطه مجسمه هایی به شکل شیر از جنس بازالت که بسیار باابهت و استثنایی هستند و همچنین نقاشیهای حکاکی شده بر روی سنگ شهرت دارد. وی افزود متاسفانه نماد یک تمدن سه هزار ساله در یک حمله هوایی از بین رفت.

سوریه از سال 2011 درگیر یک جنگ داخلی ویرانگر و خونین است. ارتش ترکیه نیز بیستم ژانویه عملیات نظامی گسترده ای را با حمایت شورشیان سوری تحت حمایت خود آغاز کرد تا طبق اعلام مقامات رسمی این کشور، یک گروه شبه نظامی کرد موسوم به یگانهای مدافع خلق را از منطقه عفرین که نزدیک مرزهای ترکیه واقع شده است، بیرون براند. مقامات آنکارا می گویند هدف از حمله به شبه نظامیان کرد سوری این است که این گروه فرصت پیدا نکنند یک کمربند تحت کنترل خود در طول مرزهای ترکیه ایجاد کنند و امنیت ترکیه را که در حال حاضر نیز به علت فعالیتهای حزب کارگران کردستان به چالش کشیده شده است، بیش از پیش به خطر اندازند.

شبه نظامیان یگانهای مدافع خلق در مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه نقش مهمی ایفا کردند. آمریکا از شبه نظامیان کرد یگانهای مدافع خلق که به اتفاق ستیزه جویان عرب در قالب نیروهای دموکراتیک سوریه در مبارزه با داعش و به ویژه عملیات آزادسازی شهر رقه مشارکت دارند، آشکارا حمایتهای مالی و تسلیحاتی به عمل آورده است در حالی که ترکیه این گروه را شاخه ای از حزب جدایی طلب کارگران کردستان می داند که با دولت ترکیه مبارزه مسلحانه می کند.

مناقشه مسلحانه سوریه که ماه مارس سال 2011 آغاز شد تا کنون بیش از سیصد و بیست هزار کشته بر جا گذاشته و میلیونها نفر را آواره کرده است. در شش سال گذشته چندین دور مذاکره و چند توافق نامه ترک مخاصمه یا آتش بس برای پایان دادن به مناقشه مسلحانه در سوریه منعقد شده اما هیچیک نتایج مورد نظر را به دنبال نداشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها