اظهارات ضد ایرانی جانسون در مصاحبه با رسانه سعودی

اظهارات ضد ایرانی جانسون در مصاحبه با رسانه سعودی
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 13:19

وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با رسانه سعودی العربیه با اشاره به موضوع یمن و تحولات منطقه، اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرد.

العالم ـ اروپا

«بوریس جانسون» در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیرش به ریاض گفت که «این همیشه عالی بوده که به عربستان سعودی سفر کردم و من گفت‌و‌های خیلی خوبی داشتم. روابط ما با عربستان سعودی روابطی تاریخی است و بیش از 100سال روابط داشته‌ایم. این روابط یک مشارکت مبتنی بر رویکرد و موضعی مشترک درباره بسیاری از حوزه‌های جهانی است البته نه فقط درباره همه موضوعات. روابط ما در حوزه اقتصادی و تجاری در 4 سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته است».

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: «ما  در قبال برخی از چالش‌هایی که باید در منطقه با آنها مواجه شویم، رویکرد مشترکی داریم به ویژه درباره نحوه پرداختن به ایجاد اخلال‌های ایران در منطقه. این موضوعی است که مشخص است ما (در سفر من به عربستان سعودی) درباره آن صحبت کردیم. آنچه در یمن در حال اتفاق افتادن است، آنچه در سوریه در حال اتفاق افتادن است، چطور بتوانیم عراق را با ثبات نگه داریم». 

خبرنگار سعودی از انتشار برخی گزارش‌ها درباره تنش‌ها در روابط لندن و ریاض سوال کرد و پرسید: آیا قرار است هیچ مقام ارشد عربستان سعودی به بریتانیا سفری داشته باشد؟».

جانسون جواب داد: «روشن است که ما امیدواریم که شاهزاده ولیعهد به ما افتخار سفر بدهد. خوب ما دعوت نامه سفر را صادر کردیم. ما امیدواریم که این سفر انجام شود».

وی ادامه داد: «اگر منظور شما (از تنش‌ها) این است که مردم بریتانیا درباره وضعیت بحران انسانی در یمن نگرانی دارند و آنها درباره کارزار حملات (به یمن) نگرانی دارند، بله کاملا درست است آنها نگرانی دارند اما این موضوعی است که ما با هم باید صادقانه درباره آن صحبت کنیم. البته ما با مردم بریتانیا و جهان باید صادقانه نسبت به چالش‌های امنیتی که عربستان سعودی با آنها مواجه است هم صحبت کنیم، تهدیداتی مانند شلیک موشک‌ها توسط حوثی‌ها؛ موشک‌هایی که منشا آنها ایران است و هدف قرار دادن ریاض با موشک‌ها». 

به گزارش فارس، وزیر خارجه دولت «ترزا می» در ادامه حمایت کامل انگلیس را از آنچه «اصلاحات داخلی در عربستان سعودی» خواند، اعلام و خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی در حال تجربه یک تغییر بسیار هیجان انگیز است». 

مجری شبکه سعودی در ادامه سوال کرد: آیا همکاری‌هایی بین شما با عربستان سعودی یا دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حوزه مقابله با تروریسم وجود داشته است؟»

جانسون گفت: «این حوزه‌ای است که ما همکاری فشرده‌ای داریم و ما عمیقا از دوستان سعودی خود به خاطر اطلاعاتی که تبادل شده، سپاسگزاریم».

پربیننده ترین خبرها