شبه‌‏نظامیان تحت حمایت امارات مراکز امنیتی عدن را تصرف کردند

شبه‌‏نظامیان تحت حمایت امارات مراکز امنیتی عدن را تصرف کردند
سه شنبه 10 بهمن 1396 - 15:44

شبه‏‌نظامیان تحت حمایت امارات با تصرف تعدادی از مراکز امنیتی در عدن، کنترل بیشتر مناطق آن را در دست خود گرفته‎اند.

العالم _ یمن

 شبه نظامیان تحت حمایت امارات در ادامه درگیری‎ با شبه نظامیان وابسته به دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان سعودی، تعدادی از مرکز امنیتی دولت مستعفی یمن در عدن را تحت کنترل خود درآوردند.

شبکه الجزیره گزارش داد که لشکر چهارم گارد ریاست جمهوری یمن در عدن پس از حملات جنگنده‏ های اماراتی، سقوط کرده است و سقوط لشکر چهارم پس از توافق بر سر آتش بس زیر نظر ائتلاف سعودی صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی در عدن گزارش داده است که بیشتر مناطق عدن تحت کنترل عناصر مسلح تحت حمایت امارات درآمده است.

درگیری‎های بیش از 2 روز گذشته شبه‎نظامیان طرفدار امارات و عربستان در عدن واقع در جنوب یمن به کشته شدن 36 نفر و زخمی شدن 185 نفر دیگر منجر شد.

«رهبران جنوب یمن» و «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارند، اوایل هفته گذشته در اعتراض به «فساد» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان و همچنین در اعتراض به حضور «نظامی» نیروهای شمالی یمن در استان‎های جنوبی این کشور، نشستی در «عدن» برگزار و برای برکناری دولت مستعفی به ریاست «احمد بن دغُر»، یک هفته مهلت تعیین کرده بودند.

سران جنوبی و شورای انتقالی جنوب یمن در این نشست که حدود 10 روز گذشته انجام شده بود، اعلام حالت فوق العاده در شهر عدن کردند. جنوبی‎های یمن در این نشست همچنین دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان را به «فساد» متهم کرده و خواستار براندازی دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن شدند که اکنون مقیم عربستان است.

«احمد بن دغر» نخست وزیر دولت مستعفی یمن نیز روز گذشته خواستار توقف درگیری در شهر عدن و بازگشت همه نیروها به پادگان‌ها شد و آنچه در عدن رخ می دهد، را «کودتا» علیه دولت مستعفی خود خواند.

ریشه‌های اختلاف امارات و عربستان سعودی به ژوئن 2016 باز می‌گردد، زمانی که عبد ربه منصور هادی، «خالد محفوظ بحاح» را که مورد حمایت امارات بود از نخست وزیری برکنار کرد و این موضوع ابوظبی را خشمگین و وادار کرد تا برای کاهش نفوذ عربستان سعودی در استان‌های جنوبی، خصوصا در عدن تلاش کند بخصوص که امارات مهره مهم خود در یمن یعنی علی عبدالله صالح را از دست داد آن هم دو روز پس از اینکه صالح علیه شرکای خود در شورای سیاسی و دولت نجات ملی اعلام جنگ کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها