مجوز دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی

مجوز دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی
چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 14:23

نمایندگان مجلس با تصویب تبصره ای از بخش درآمدی لایحه بودجه به دولت اجازه دادند در صورت کاهش درآمدهای نفتی از حساب ذخیره ارزی برای جبران مابه التفاوت برداشت کند.

العالم - ایران / اقتصادی

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۷ نمایندگان مقرر کردند چنانچه منابع دولت از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۳۹۷ کمتر از یک میلیون و ۷ هزار و ۱۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال شود، به دولت اجازه داده می شود از محل ۵۰ درصد حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه التفاوت حاصل شده اقدام کند.

نمایندگان با ۱۴۹ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس این تبصره را به تصویب رساندند.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از این تبصره گفت: حساب ذخیره ارزی جدای از صندوق توسعه ملی است. دولت ابتدا سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را واریز و سپس اضافه درآمدهای نفتی را به حساب ذخیره ارزی واریز می کند.

وی ادامه داد: از سال ۷۸ پس از برنامه سوم توسعه برای جلوگیری از تاثیر نوسانات ارز بر بودجه کشور تصمیم گرفتیم حسابی را نزد بانک مرکزی ایجاد کنیم که هر سال اضافه درآمد نفتی به این حساب واریز شود.

نوبخت اظهار داشت: طبق اساسنامه حساب ذخیره ارزی اگر درآمدهای نفتی در سقفی که مجلس تعیین کرده تحقق نیابد، دولت می تواند برای جبران این موضوع از ۵۰ درصد رقمی که در حساب ذخیره ارزی وجود دارد استفاده کند، بنابراین تصویب این تبصره در واقع قوت بخشیدن به اساسنامه حساب ذخیره ارزی است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها