لاوروف: امیدواریم دستاوردهای سوچی به مذاکرات ژنو درباره سوریه کمک کند

لاوروف: امیدواریم دستاوردهای سوچی به مذاکرات ژنو درباره سوریه کمک کند
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 17:04

وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی بتواند به نتایج مذاکرات ژنو درباره دمشق کمک کند.

العالم - سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در خصوص کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که در شهر سوچی برگزار شد، گفت: «(استفان) دی‌میستورا  اعلام کرده است که کنگره (گفت‌وگوی ملی) سوریه در سوچی به تلاش‌های وی در مذاکرات سوریه در ژنو کمک می‌کند».

وی ادامه داد: «تجربه سوریه در برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی می‌تواند برای رفع مسئله لیبی کمک می‌کند».

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایتالیا گفت: «ما انتظار داریم که نتایج این کنگره به استفان دی میستورا کمک کند تا فرایند مذاکرات ژنو میان دولت و معارضان برای اجرای اصلاحات قانون اساسی را پیش ببرد».

شرکت کنندگان کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه بیانیه‌ای را متشکل از 12 بند به تصویب درآوردند که عقاید سوری‌ها درباره آینده کشورشان را تعیین می‌کند.

این سند می گوید که سوریه می‌بایست حاکمیت و تمامیت ارضی خود را حفظ کند و تنها خود مردم سوریه هستند که می‌توانند از طریق انتخابات، آینده‌اشان را تعیین کنند.

مردم سوریه همچنین «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل را خطاب قرار دادند و از او خواستند تا در پروسه سازماندهی کمیسیون قانون اساسی که مجوز آن در فرایند ژنو مشخص می‌شود، کمک کند.

طبق گفته سازماندهندگان، یکهزار و 511 هیأت به نمایندگی از تمامی گروههای جامعه سوریه در نشست سوچی شرکت کردند.

اغلب شرکت‌کنندگان ملیت عرب داشتند اما در میان دعوت‌شدگان، کردها، ایزدی‌ها، آشوری‌ها، ارامنه، سیرکاسیان، چچنی، داغستانی، آبخازیایی، ترکمن و دروزیها نیز حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، تمامی بازیگران اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بعنوان ناظر به این نشست دعوت شده بودند. یکی از وظایف نشست، ایجاد کمیسیونی برای توسعه یک قانون اساسی جدید بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها