قطر: راه حل اختلاف با ایران تقابل‌جویی نیست

قطر: راه حل اختلاف با ایران تقابل‌جویی نیست
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 20:40

وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای روز پنجشنبه گفت که باید اختلافات با ایران را از طریق گفت‌وگو حل کرد.

العالم-قطر

 وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای درباره رابطه کشورش با ایران اظهارنظر کرد.

محمد بن عبدالرحمن الثانی در گفت‌وگویی در موسسه «امریکن اینترپرایز» در پاسخ به سوالی درباره رابطه کشورش با ایران گفت: «باید جغرافیای منطقه را در نظر بگیریم. ما فقط یک مرز زمینی داریم، که آن هم با عربستان است که مسدود شده است.»

دیپلمات قطری اضافه کرد: «در شرق خود امارات را داریم و در سمت دیگر بحرین را داریم. ایران تنها مسیر ما در شمال است. قطر با ایران مرز مشترک و بزرگترین میدان گازی مشترک را دارد. بنابراین عادی است که این روابط را داشته باشیم.»

او اضافه کرد: «بعد از محاصره، ایران تنها مسیر پرواز، تردد و انتقال مواد غذایی، اقلام و دارو به قطر بود. ما هیچ دسترسی دیگری برای انتقال اقلام خود نداریم. این بدان معنی نیست که ما با سیاست‌های ایران موافق هستیم یا به این کشور نزدیک‌تر شده‌ایم، این مسئله هرگز برای ما مطرح نبوده است.»

 الثانی اضافه کرد: «ما همواره بین روابط اقتصادی و روابط سیاسی تمایز قائل شده‌ایم. ما از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنیم و در عرصه سیاسی با سیاست‌های ایران در بسیاری از موارد اختلاف نظر داریم.»

او گفت: «قطر در مسئله سوریه در سوی مخالف [ایران] قرار دارد، قطر در عراق در سوی دیگر معادله قرار دارد، قطر در یمن در سوی دیگر قرار دارد، اما راه پیشرفت در این مسائل، از طریق درگیری و میدان نبرد نیست، ما با هم در یک منطقه زندگی می‌کنیم و هرکداممان باید درک کنیم که باید به حاکمیت یکدیگر احترام بگذاریم، باید بر اصول اساسی امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز توافق داشته باشیم و هیچ‌یک در امور داخلی دیگری دخالت نکند و هیچ‌ کشوری علیه کشور دیگر اقدامات خصومت‌آمیز انجام ندهد. ما معتقد به گفت‌وگو هستیم و اعتقاد داریم که باید کانال‌های گفت‌وگو را باز نگه داشت.»

دیپلمات قطری تأکید کرد: «تنها راه حل، راه حل سیاسی است. هیچ‌یک از درگیری‌های منطقه راه حل نظامی ندارند. اگر به آنچه در مناطقی مانند یمن رخ می‌دهد، هزینه‌ای که مردم داده‌اند چه بوده است؟ در سوریه مردم چه هزینه‌ای داده‌اند؟ در عراق هم مردم زیادی بی‌خانمان شدند و بسیاری هزینه‌های امنیتی دادند.»

او همچنین گفت: «این مردم یمن، سوریه و عراق که هزینه‌اش را می‌پردازند. آیا آن‌ها مستحق این هستند که ما به این جنگ و فشار ادامه دهیم تا نهایتا به این هدف برسیم که ایران را پای میز مذاکره بیاوریم و مسئله را حل کنیم؟ نه، آن‌ها مستحق چنین وضعیتی نیستند. تصور می‌کنم که ما باید همین حالا همه چیز را متوقف کنیم و بر سر اصولی توافق کنیم که همه باید به آن پایبند باشند. نهایتا که باید به سراغ گفت‌وگو برویم. بیائید همین حالا مسیر را کوتاه کنیم و الان به گفت‌وگو بپردازیم.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها