سعد الحریری خواستار پایان هر چه سریعتر درگیری‌های سوریه شد

سعد الحریری خواستار پایان هر چه سریعتر درگیری‌های سوریه شد
پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 - 23:58

نخست وزیر لبنان گفت: درگیری در سوریه باید به زودی حل شود، زیرا آوارگان خواستار بازگشت به کشورشان هستند و نمی‌خواهند در لبنان، ترکیه یا اردن باقی بمانند.

العالم-سوریه

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، سعد حریری در مراسم رونمایی از  طرحی جهت مقابله با بحران ناشی از حضور آوارگان سوری در لبنان گفت: لبنان به مدت هفت سال میزبان آوارگان سوری است، کشورکوچکی با چهار و نیم میلیون جمعیت سعی کرده است تا میزبان خوبی برای این آوارگان باشد. ما به حقوق بشر و انسانیت باور داریم، به این آوارگانی که روزی باید به کشورشان بازگردند باور داریم، می دانیم آنچه در سوریه رخ داده و رخ می دهد جنگی است که نتیجه اش قربانیان بسیار و بروز نومیدی در میان مردم سوریه است، رویکرد دولت من به این موضوع از منظری است که ذکر کرده ام در نتیجه در کمک رسانی به آنان سعی و تلاش بیشتری داریم و این موضوعی است که  سازمان ملل متحد و تمامی کمک کنندگان نیز بدان اشاره کرده اند، دولت لبنان در پی آن است تا با هدف کاهش مشکلات آوارگان، تلاش بیشتری داشته باشد. ما در این زمینه برنامه هایی داریم، همانگونه که با هدف تامین زیرساخت ها در لبنان برنامه داریم زیرا باید فرصت های شغلی فراهم کنیم.

وی  افزود: معتقدیم کمک رسانی اقدام شایسته ای است اما شاهدیم که برادران سوری ما در لبنان برای دستیابی به لقمه ای نان برای زندگی، تلاش دارند، من به عنوان نخست وزیر وظیفه دارم توسعه را برای مردم کشورم فراهم کنم و هم زمان مشاغل کافی برای این آوارگان فراهم نمایم، برخی کارهای ما را می بینند اما علیه ما موضع می گیرند با این حال باور دارند که این آوارگان باید زندگی آبرومندانه ای داشته باشند و فرزندانشان بتوانند به مدرسه بروند تا نسل جدیدی از سوری ها را تشکیل دهند که باید به وطنشان بازگردند و درساختن کشورشان سهیم شوند. ما در این زمینه طرح هایی داریم که بدان اشاره شده است، این طرح ها به آوارگان کمک خواهد کرد  اما هم زمان باید به مردم لبنان هم کمک کند. درباره بازگشت آوارگان سخن بسیار گفته شده است اما موضع دولت لبنان در این زمینه شفاف است، هیچکس آنان را به بازگشت اجبار نمی کند ، ما به قانون بین المللی احترام می گذاریم و معتقدیم وقتی شرایط برای بازگشت فراهم شده است آنان می توانند برگردند. برخی ممکن است از لبنانی ها و مقامات لبنان به دلیل شیوه گفتارشان درباره آوارگان انتقاد کنند اما باید بگویم که ما در تعامل با آوارگان از بسیاری از کشورها بهتر بوده ایم. دست کم ما درهای کشورمان را به روی این افراد باز کرده ایم تا آنان در کوران  یاس و نومیدی بتوانند وارد لبنان شوند. من اینجا هستم تا بگویم طرح سی آر پی(CRP)، ابتکاری است که اجرای آن به نفع آوارگان و همچنین به نفع کشور میزبانشان خواهد بود. درگیری در سوریه باید به زودی حل شود  زیرا آوارگان خواستار بازگشت به کشورشان هستند و نمی خواهند در لبنان، ترکیه یا اردن باقی بمانند. شرایط آنان مثل شرایط ما در مرخصی یا سفر تفریحی است. جا دارد از همه آنانی که برای تامین خدمات آوارگان کمک می کنند تشکر کنم اما ما به کمک بیشتر مجامع بین المللی نیازمندیم زیرا خدمات کلی به آوارگان ارائه می دهیم ، اگر کمک ها برای ارائه به آوارگان بیشتر نشود ممکن است این آوارگان مجبور شوند به فکر پناه بردن به مناطق دیگر باشند و ما نمی خواهیم شرایط آنان به این جا برسد. ما معتقدیم سازمان ملل متحد در این زمینه مسئولیت دارد، مسئول است تا به این آوارگان کمک کند و تا زمانی که بحران سوریه حل نشده است باید به این مسئولیت عمل شود. البته درهای کشور ما همچنان به روی این آوارگان باز است اما از شما می خواهم با هدف بهبود شرایط آوارگان و همچنین حمایت از کشور میزبان،کمک هایتان را تقویت کنید. نباید در این زمینه با بن بست و شکست مواجه شویم، چنین اتفاقی در سال دو هزار و هیجده و در قرن بیست و یک، برای ما ننگ خواهد بود.

 

پربیننده ترین خبرها