اهتمام ایران نسبت به تحکیم و گسترش روابط با کشورهای آفریقایی

اهتمام ایران نسبت به تحکیم و گسترش روابط با کشورهای آفریقایی
جمعه 13 بهمن 1396 - 22:18

سفیر کشورمان در نیجریه به جایگاه مهم آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی اشاره کرد و تشکیل ستاد عالی آفریقا را نشانه ای از اهتمام ایران نسبت به تحکیم و گسترش روابط با کشورهای آفریقایی برشمرد.

العالم- ایران/ سیاسی 

همزمان با سالگرد ورود امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و در آستانه سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مرتضی رحیمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه در کنفرانسی خبری ضمن اشاره به عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی، مبارزات مردم و رهبری انقلاب و کارشکنی قدرتهای بزرگ پیش و پس از این رخداد تاریخ ساز، به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت تقریباً چهار دهه از حیات پر بار آن پرداخت و عمده ترین تحولات یک سال اخیر در روابط جمهوری اسلامی ایران و نیجریه را مورد اشاره قرار داد.

رحیمی در ابتدای این نشست که با حضور خبرنگارانی از روزنامه های مختلف نیجریه برگزار شد، به عوامل شکل گیری نارضایی مردم در قبال اقدامات رژیم پهلوی و مداخلات بیگانگان بویژه آمریکا پرداخت.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه به مشارکت ملت ایران و پایمردی آنها در تمامی مقاطع حساس انقلاب اسلامی از جمله جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریم های ظالمانه آمریکا اشاره کرد و برپایی بیش از چهل انتخابات سراسری در این مدت را نشانه ای از اهتمام دولتمردان ایران به نقش و جایگاه مردم در نظام اسلامی دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاورهای جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی از جمله ارتقاء نقش و مشارکت زنان، افزایش چشمگیر شمار دانشجویان و ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه ها، دستاوردها در بخش های مختلف صنعت، انرژی و فناوری های نوین نظیر نانو و بیو تکنولوژی، انرژی هسته ای و هوا و فضا پرداخت.

رحیمی همچنین با اشاره به جایگاه مهم قاره آفریقا در سیاست خارجی ایران، تشکیل ستاد عالی آفریقا به ریاست معاون اول رئیس جمهور را نشانه ای از اهتمام ایران نسبت به تحکیم و گسترش روابط با کشورهای آفریقایی دانست.

وی ضمن بررسی تحولات یک سال اخیر در روابط دوجانبه ایران و نیجریه، اعطای بورس تحصیلی به جوانان داوطلب نیجریه ای، اعزام هیأت پارلمانی نیجریه برای مشارکت در اجلاس بین المجالس اسلامی در تهران، مشارکت فعال شرکت های ایرانی در نمایشگاه بین المللی لاگوس، اعزام هیأت های مختلف کارشناسی فنی و اقتصادی، رشد قابل توجه تجارت دوجانبه، امضای قراردادهای اقتصادی بین فعالان بخش خصوصی دو کشور و دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سنای نیجریه را از جمله مهمترین تحولات یک سال اخیر در روابط دو کشور برشمرد.

فارس 

پربیننده ترین خبرها