جنجال سر هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری محمود عباس!

جنجال سر هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری محمود عباس!
شنبه 14 بهمن 1396 - 14:27

روزنامه الاخبار به اسنادی دست یافت که ثابت می‌کند تشکیلات خودگردان فلسطین به روش غیرمستقیم هواپیمای جدیدی را به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

العالم-فلسطین اشغالی

 یک هفته بعد از انتشار خبر خرید هواپیمایی به ارزش ۵۰ میلیون دلار (۳۰ میلیون دلار از صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین و ۲۰ میلیون دلار از تشکیلات خودگردان) از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق رسانه‌های اسرائیلی، روزنامه الاخبار به اسنادی دست یافت که خرید این هواپیما را ثابت می‌کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین این خبر را در سکوت دریافت کرده است به ویژه اینکه اسرائیلی‌ها خرید این هواپیما را به بحران مالی همزمان با تحریم‌های آمریکا ربط داده‌اند.

تماس‌هایی که الاخبار طی هفته گذشته با تعدادی از رهبران جنبش فتح و مسؤولان تشکیلات خودگردان فلسطین داشته، سه رویکرد را مشخص کرد: اول تکذیب خبر و صحبت از هدیه‌ای از سوی یکی از کشورها بعد از پایان دوره کارکرد هواپیمای قدیمی که یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین از آن استفاده می‌کرد. اما شایع‌تر این است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این هواپیما را طی سفر عباس به مسکو در سال ۲۰۱۱ به او هدیه داده است. امارات نیز مکلف به حفظ هواپیمای وی و پرداخت هزینه‌ها و تأمین سوخت آن شده بود اما بعد از اینکه اختلافاتی میان دو طرف درباره محمد دحلان، از رهبران جدا شده فتح به وجود آمده بود، از این کار دست کشید.

اسناد و مصاحبه‌هایی که انجام شده نشان می‌دهند که این هواپیما عملا خریداری شده است و یک هواپیمای جدید است که تنها برای شش سال و سه ماه به کار گرفته شده و هزینه آن نیز ۵۰ میلیون دلار است. از دو هفته پیش عباس از طریق این هواپیما رفت و آمد داشته است. هدف از جستجوی این موضوع بحث درباره هزینه یا زمان خرید این هواپیما در شرایط کنونی نیست بلکه بحث فرار کردن تشکیلات خودگردان از اعلام خبر و گذاشتن عرصه برای رسانه‌های اسرائیلی جهت صحبت درباره آن است به ویژه اینکه رسانه‌ها تاکنون به جواب واضحی از سوی مسؤولان دست نیافته‌اند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها