قلیچدار اوغلو: اردوغان سریعاً با دمشق ارتباط برقرار کند

قلیچدار اوغلو: اردوغان سریعاً با دمشق ارتباط برقرار کند
شنبه 14 بهمن 1396 - 18:55

رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه از رئیس جمهوری این کشور خواست برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از خونریزی در این کشور فوراً با دمشق ارتباط برقرار کند.

العالم _ ترکیه

بزرگترین حزب معارض ترکیه از حزب حاکم این کشور خواست هرچه سریعتر روابط آنکارا با دمشق را به حالت قبل برگرداند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «کمال قلیچ‌دار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه امروز (شنبه) طی سخنرانی خود در کنگره سراسری این حزب در شهر آنکارا از «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه خواست فورا با دولت سوریه ارتباط برقرار کند.

وی همچنین از اردوغان خواست برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از خونریزی در این کشور روابط خود با دمشق را بهبود بخشد.

رهبر بزرگترین حزب مخالف سیاست‌های دولت ترکیه به رغم اختلافاتی که در گذشته با حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری اردوغان در پرونده سوریه داشته است، از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه نظامیان کرد سوریه حمایت کرده است.

قلیچ‌دار اوغلو خطاب به رئیس جمهوری ترکیه گفت: «هرچه سریعتر با دولت سوریه ارتباط برقرار کنید؛ چرا که دولت سوریه همانند ما، به دنبال حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه است».

از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 و شکل گیری گروه‌های تروریستی تکفیری در این کشور، دولت سوریه برای تأمین امنیت مناطق مرکزی و جنوبی مجبور شد، نیروهای خود از شمال سوریه را به این مناطق منتقل کند.

این مسئله باعث شد شبه نظامیان کرد سوری نوار مرزی شمال سوریه را تحت تصرف خود درآورد و با حمایت تسلیحاتی ائتلاف آمریکا این شبه نظامیان موفق شدند به سمت غرب فرات و جنوب حرکت کرده و بر شهرهای منبج و رقه سیطره پیدا کنند.

اعلام تشکیل ارتش کُردی 30 هزاری نفری از سوی آمریکا، منجر به نگرانی آنکارا شد و دولت ترکیه به فاصله چند روز از این تصمیم واشنگتن عملیات نظامی خود موسوم به «شاخه زیتون» را به منظور بیرون راندن عناصر وابسته به حزب‌ کارگران کردستان (پ.ک.ک) و شبه نظامیان وابسته به این حزب در منطقه عفرین سوریه آغاز کرد.

ترکیه در ابتدای عملیات اعلام کرد که به صورت کتبی سوریه را در جریان این عملیات گذاشته است، ولی دمشق آن را تکذیب و تأکید کرد که حضور نیروهای خارجی بدون موافقت آن «اشغالگری» است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها