تشکیل كميته عالی فلسطيني برای اجرای تعليق به رسميت شناختن رژيم صهيونيستی

تشکیل كميته عالی فلسطيني برای اجرای تعليق به رسميت شناختن رژيم صهيونيستی
يکشنبه 15 بهمن 1396 - 06:24

کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین شامگاه شنبه در پایان نشست خود در رام الله اعلام کرد کمیته ای عالی برای اجرای تصمیم تعلیق به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تشکیل داده است.  

در بیانیه کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین آمده است : تشکیل کمیته ای عالی برای اجرای تصمیمات شورای مرکزی را از جمله تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمانی که کشور فلسطین را در مرزهای سال 1967 به رسمیت بشناسد و تصمیم الحاق شرق قدس را لغو و شهرک سازی را متوقف کند  تصویب کرده است.  
شورای مرکزی فلسطین شانزدهم ژانویه اعلام کرده بود کمیته اجرایی را مسئول اجرای تصمیمات خود به ویژه در خصوص تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل کرده است و اعلام تشکیل این کمیته عالی در روز شنبه در چارچوب اجرای این تصمیمات صورت می گیرد.  
این موضع فلسطینی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اتخاذ می شود.  
در این بیانیه همچنین آمده است کمیته اجرایی از دولت فلسطین آغاز فوری تهیه طرحها و برنامه ها را برای اقدام به قطع ارتباط با دولت اشغالگر اسرائیل را در همه سطوح سیاسی ، اداری ، اقتصادی و امنیتی و ارائه آن به کمیته اجرایی را برای تصویب آن از آغاز مشخص شدن روابط امنیتی با طرف اسرائیلی را خواستار است.  
به گزارش خبرگزاری فرانسه شورای مرکزی در سال 2015 پایان همکاری امنیتی با اسرائیل را که یکی از مهمترین ابعاد روابط بین دو طرف به شمار می آید تصویب کرده بود اما این تصمیم اجرایی نشد.  
کمیته اجرایی از سوی دیگر در بیانیه خود اعلام کرد  مراجعه به دیوان کیفری بین المللی را برای انجام تحقیقات قضائی درباره جنایات شهرک سازی و تبعیض نژادی و پاکسازی نژادی را برای پیگرد و محاکمه مسئولان سیاسی و نظامی و امنیتی اسرائیلی و تحویل آنها به دادگاه بین المللی  بر اساس ماده هشت پیمان رم در خصوص دیوان کیفری بین المللی تصویب کرده است.  
دیوان کیفری بین المللی آوریل 2015 با پیوستن رسمی کشور فلسطین به این سازمان موافقت کرد که به آن اجازه می دهد از نظر حقوقی پیگرد مسئولان اسرائیلی را به اتهام ارتکاب جنایات علیه فلسطینیها خواستار شود مسئله ای که با حمله تند اسرائیل مواجه شد.  
اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین در سال 1993 توافقنامه اسلو را در خصوص خودمختاری فلسطینیها امضا کرده اند.  
تلاشهای صلح بین فلسطینیها و اسرائیلیها از زمان شکست طرح آمریکا درباره این موضوع در آوریل 2014 به طور کامل متوقف شده است.  
بسیاری درحال حاضر درباره امکان ازسرگیری مذاکراتی جدی بین دو طرف ابراز تردید می کنند چرا که دولتی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ریاست آن را برعهده دارد راستگراترین و تندروترین دولت تاریخ اسرائیل است و طرفداران شهرک سازی در آن هستند که آشکارا لغو طرح تشکیل کشور فلسطین را خواستار شده اند.  
همه تلاشهای بین المللی برای میانجی گری بین دو طرف ، بر رسیدن به راه حل دو کشور بین اسرائیل و فلسطینیها متمرکز بوده است.  
اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از پایبندی به راه حل دو کشور خودداری کرد و گفت در صورتی از این راه حل حمایت خواهد کرد دو طرف با آن موافق باشند. 
وی همچنین قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت تا بدین ترتیب از اجماع بین المللی و چند دهه سیاست آمریکا در خصوص این مسئله خارج شود.  
تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل که موجی از محکومیتهای بین المللی گسترده را به دنبال داشت نیز بر شدت تنش بین دو طرف افزوده است.  
شرق بیت المقدس پیش از آنکه در سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شود از نظر اداری وابسته به اردن بود.  
اسرائیل که معاهده صلح با اردن را در سال 1994 امضا کرده است نظارت اردن بر مقدسات اسلامی در شهر قدس را به رسمیت می شناسد.  
اسرائیل در سال 1967 قدس شرقی را اشغال کرد و در سال 1980 قدس را پایتخت ابدی و تنها پایتخت خود اعلام کرد اما جامعه بین المللی و آمریکا آن را به رسمیت نشناختند.  
قدرتهای جهانی هشدار داده بودند این اقدام آمریکا تلاشهای صلح در منازعه اسرائیلی فلسطینی را که از چند دهه پیش ادامه دارد از بین خواهد برد و موجب برانگیخته شدن خشم مردم در سراسر منطقه می شود.   
ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس وعده داده بود اما ژوئن گذشته برای دادن فرصت به دستیابی به صلح آن را به تعویق انداخت.   
کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی را مبنی بر ضرورت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت کشور اسرائیل تصویب کرد و انتقال سفارت از تل آویو به قدس را خواستار شد.  
با وجود اینکه تصمیم کنگره الزام آور است اما بندی را شامل می شود که به روسای جمهور آمریکا اجازه می دهد انتقال سفارت را برای حفظ منافع امنیت ملی برای شش ماه به تعویق بیندازد.  
روسای جمهور آمریکا به طور منظم دستور تعویق انتقال سفارت را دو بار در سال امضا می کردند و می گفتند شرایط برای این اقدام هنوز فراهم نشده است.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها