پایان خوش‌بینی فرانسه به بازار ایران پس از ترامپ

پایان خوش‌بینی فرانسه به بازار ایران پس از ترامپ
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 01:23

یک پایگاه اینترنتی فرانسوی در مقاله ای درباره رابطه اقتصادی فرانسه با ایران نوشت: فرانسه رویکرد مثبت اقتصادی و دیپلماتیک اش را در قبال ایران حفظ کرده است اما خوش بینی زیاد سرمایه گذاران، بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خطر تحریم های آمریکایی فروکش کرده است.

العالم - ایران

پایگاه اینترنتی لادپش انفو نوشت: مدیر عامل بانک عمومی سرمایه گذاری فرانسه به نام بی پی فرانس، نیکلا دوفورک، در هفته جاری اعلام کرد که چند هفته قبل از بازدید رسمی وزیر امور خارجه فرانسه ژان- ایو لودریان از تهران، مذاکرات با مقامات ایرانی در زمینه حضور سرمایه گذاران فرانسوی در قالب هیات همراه وزیر در ایران، پیشرفت زیادی داشته است.

این پایگاه نوشت: ایران دارای ظرفیت هایی است که شرکت های فرانسوی را اغوا می کند. به گفته لودویک سوبران اقتصاددان ارشد در شرکت بیمه و اعتبار اولر هرمس، ایران با جمعیت هشتاد میلیون نفری دارای ظرفیت بالایی است و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد.

اما به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در یک سال قبل، ترس از تحریم های فرامرزی آمریکا را افزایش داده است. فرانسوی ها جریمه بانک پ ان پ پاریبا به میزان نزدیک به نه میلیارد دلار در سال 2014 به دلیل نقض قوانین آمریکایی علیه ایران و کشورهای دیگر را هنوز فراموش نکرده اند.

ژولین مارسیلی اقتصاد دان ارشد شرکت بیمه و اعتبار کوفاس عقیده دارد که شرایط  ایران، در مقایسه با خوشبینی زیاد سال های 2015 و 2016 در زمان لغو جزئی تحریم ها، خیلی عوض شده است.

وی می افزاید: بسیاری از شرکت های فرانسوی منتظرند تا شرایط شفاف تر شود تا بتوانند تصمیم گیری کنند. وی به غیرقابل پیش بینی بودن آمریکایی ها و اعتراضات اخیر در ایران اشاره می کند که مورد اخیر سفر وزیر امور خارجه فرانسه را که قرار بود در اوایل سال 2018 به تهران برود به تعویق انداخت.

این سایت در ادامه می نویسد: اولیویه بابو استاد اقتصاد در دانشگاه بوردو اخیرا مقاله ای در اندیشکده بنیاد کنکورد منتشر کرده و در آن هشدار داده است که در زمانی که فرانسه به نظر می رسد همچنان شرکت ها را به سرمایه گذاری و توسعه در ایران تشویق می کند باید به این موضوع نیز فکر کند آیا این کار به نفع شرکت های ما و مردم ایران هست یا نه.

این سایت در ادامه با اشاره به احتمال افزایش تحریم های آمریکایی علیه ایران بعد از ضرب الاجل اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره اصلاح برجام، به ابتکار عمل بانک عمومی سرمایه گذاری فرانسه به نام بی پی فرانس می پردازد که بر اساس آن قرار است رقمی بالغ بر یک و نیم میلیارد یورو به اعتبار به صادرکنندگان فرانسوی به ایران اختصاص داده شود. با همه این احوال دست اندرکارانی مانند لودویک سوبران اقتصاد دان ارشد در شرکت بیمه و اعتبار اولر هرمس، سرمایه گذاران از بابت افزایش گستره تحریم های آمریکایی در آینده به حوزه کنترل اطلاعات و داده ها بیمناکند؛ به علاوه اینکه دورنمای رشد اقتصادی ایران آنچنانکه در زمان برداشته شدن تحریم ها مطرح شده بود بهبودی نیافته است. سوبران می گوید: ایران یکی از کشورهایی در جهان است که محرومیت اجتماعی در آن بسیار زیاد است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها