دعوت آلمان از سران اروپا برای خلع سلاح هسته‌ای

دعوت آلمان از سران اروپا برای خلع سلاح هسته‌ای
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 02:44

پس از آن که آمریکا قصد خود را برای مجهز شدن به سلاح های هسته ای جدید با قدرت ضعیف اعلام کرد، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه از اروپایی ها خواست در زمینه خلع سلاح هسته ای ابتکار عمل را به دست گیرند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت، زیگمار گابریل اعلام کرد مانند دوره جنگ سرد، با از سرگیری مسابقه تسلیحات هسته ای به ویژه ما در اروپا در معرض خطر هستیم.

وزیر امور خارجه آلمان افزود به طور دقیق به همین دلیل است که ما باید در اروپا ابتکارهای جدیدی را برای کنترل تسلیحات و خلع سلاح آغاز کنیم.

گابریل در واکنش به موضع هسته ای که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز جمعه اعلام کرد، این مطالب را عنوان کرد. پنتاگون در این گزارش تهدیدهای هسته ای را که تلقی می کند علیه آمریکا وجود دارد، و پاسخ هایی را که در سال های آینده به این تهدیدها خواهد داد، مطرح کرده بود.

آمریکا می خواهد به ویژه سلاح های هسته ای جدیدی با قدرت ضعیف به منظور پاسخگویی به گسترش توانمندی (هسته ای) روسیه توسعه دهد. اعلام این خبر کارشناسان را از آغاز دوباره تکثیر سلاح های هسته ای و خطر بسیار بالای بحران هسته ای بیمناک کرده است.

گابریل اذعان کرد انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه از بین رفتن شدید اعتماد به روسیه را در اروپا و همین طور در آمریکا دامن زد و نشانه های تسلیح مجدد روسیه نه تنها به سلاح های متعارف، بلکه به سلاح های هسته ای آشکار است.

وزیر امور خارجه آلمان خاطر نشان کرد اما به جای توسعه سلاح های جدید، ضرورت دارد از رعایت بدون قید و شرط معاهده های کنترل تسلیحاتی موجود اطمینان حاصل کرد.

زیگمار کاربریل همچنین اطمینان داد برلین با متحدان و شرکای خود در حمایت از خلع سلاح در جهان عمل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آلمان خاطر نشان کرد هدف ما در طولانی مدت باید این باشد که به تلاش برای بودن جهانی بدون سلاح هسته ای ادامه دهیم.

مسئله سلاح های هسته ای در آلمان، متحد تاریخی آمریکا و یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در دوران جنگ سرد، موضوعی حساس بود. پنتاگون در چهارچوب دستگاهی با هدف مقابله با تهدید اشغال اروپای غربی به دست اتحاد جماهیر شوروی سابق، در آلمان موشک هایی با کلاهک های هسته ای مستقر کرده بود.

مارتین شولتز، رهبر سوسیال دموکرات های آلمان، و رقیب ناکام آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در انتخابات سپتامبر 2017، در جریان مبارزات انتخاباتی خود برچیدن آخرین سلاح های هسته ای آمریکایی مستقر شده در آلمان را خواستار شده بود.

روسیه، چین، کره شمالی و ایران که همه این کشورها در گزارش پنتاگون به منزله تهدید تلقی شده اند، این گزارش پنتاگون را محکوم کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها