ژنرال صهیونیست مطرح کرد؛

هدیه ملت مصر به اسرائیل

هدیه ملت مصر به اسرائیل
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 09:18

یک ژنرال بازنشسته صهیونیست، السیسی را هدیه ملت مصر به اسرائیل دانست.

العالم - فلسطین اشغالی

رأی‌الیوم -- بر کسی پوشیده نیست که روابط اسرائیل و مصر ماه عسل خود را پشت سر می‌گذارد. به عنوان مثال "آفی بنیاهو" سخنگوی اسبق ارتش رژیم صهیونیستی در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که السیسی هدیه ملت مصر به اسرائیل است و مقابله وی با دموکراسی در مصر در چارچوب حفظ ثبات منطقه و در خدمت منافع استراتژیک اسرائیل است.

اوفیر فنتور پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی می‌گوید که تل‌آویو با به قدرت رسیدن السیسی، دستاورد‌های زیادی کسب کرده است که کاستن از اهمیت مسأله فلسطین و جایگاه آن در محافل عربی از جمله این دستاوردها است. السیسی تلاش کرده که به بهانه توجه به امور داخلی مصر، از اهمیت موضوع فلسطین بکاهد.

فنتور می‌گوید که تل‌آویو از جنگ السیسی علیه اخوان‌المسلمین و جنبش حماس و همچنین علاقه قاهره به تعمیق همکاری اقتصادی و تحکیم عادی‌سازی سیاسی و فرهنگی با اسرائیل بهره برده است.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا از حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سینا برای حمله به مواضع تروریست‌ها پرده برداشت که این حملات با آگاهی قاهره و موافقت عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر صورت گرفته.

این روزنامه آمریکایی روز یکشنبه نوشت که تروریست‌ها در شمال سینا صدها افسر پلیس و سرباز مصری را کشتند و مراکز ایست و بازرسی در این منطقه ایجاد کردند و در اواخر 2015 میلادی، مسئولیت سرنگونی یک هواپیمای مسافربری روسیه را بر عهده گرفتند.

به نوشته این روزنامه، دولت مصر با وجود تلاش‌هایی که برای از بین بردن تروریست‌ها انجام داد، اما تا حد زیادی شکست خورد و این امر، اسرائیل را که از مورد تهدید قرار گرفتن مرزهای خود می‌ترسید، به حرکت واداشت.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت که طی بیش از دو سال گذشته، هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردها و بمب‌افکن‌های اسرائیلی، به‌صورت مخفیانه بیش از 100 بار در داخل مصر حملات هوایی انجام دادند و در بسیاری از مواقع، این حملات بیش از یکبار در هفته و با موافقت عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر انجام شد.

به نوشته این روزنامه، همکاری چشمگیر اسرائیل و مصر،  مرحله جدیدی از توسعه را پشت سر می‌گذارند و بعد از دشمنی در سه جنگ، سپس دشمنی در حالت صلح شکننده، مصر و اسرائیل هم‌اکنون همپیمانی سری در جنگی سری علیه دشمنی مشترک هستند.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: برای قاهره دخالت‌های اسرائیل به ارتش مصر در نبرد علیه تروریست‌ها که تقریبا پنج سال به طول انجامیده، کمک کرده است و برای اسرائیل، این حملات امنیت مرزها و ثبات همسایگانش را تقویت کرده است.

به ادعای این روزنامه، همکاری قاهره و تل‌آویو در شمال سینا، دلیلی روشن و عینی است که سیاست‌های منطقه به‌ آرامی در حال تغییر است و داعش و ایران به آرامی، بسیاری از کشورهای عربی را حتی با ادامه دشمنی مسئولان و رسانه‌های این کشورها با اسرائیل، به همکاری روزافزون با این رژیم وا داشته است.

مسئولان آمریکایی می‌گویند که حملات هوایی اسرائیل نقش مهمی در کمک به نیروهای مصر برای برای دست برتر داشتن علیه گروه‌های مسلح ایفا کرده است، اما نقش اسرائیل پیامدهایی دور از انتظار برای برای منطقه از جمله در روند مذاکرات سازش در خاورمیانه داشته است.

به نوشته نیویورک تایمز، هفت مقام انگلیسی و آمریکایی سابق که به شرط فاش نشدن هویت خود، سخن گفته‌اند، حملات اسرائیل در داخل مصر را تایید کرده‌اند و این در حالی است که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی و مصر توضیحی در این باره نداده‌اند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: تلاش همسایگان برای مخفی نگاه داشتن نقش اسرائیل در این حملات، از ترس واکنشی شدید در داخل مصر است. مسئولان دولت مصر و رسانه‌هایی که در کنترل دولت است، اسرائیل را دشمنان می‌دانند و وعده حمایت از مسأله فلسطین را مطرح می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی درباره چگونگی مخفی نگاه داشتن نقش اسرائیل در سیناء نوشت که جنگنده‌های اسرائیلی پرچم‌های خود را استتار می‌کنند. برخی از مقامات آمریکایی نیز گفتند که حملات اسرائیل در سینا به گونه‌ای انجام می‌شود که گویی آن‌ها در داخل مصر هستند.

در اسرائیل نیز سخن گفتن از حملات هوایی در مصر محدود شده و مشخص نیست که آیا نظامیان اسرائیلی یا نیروهای ویژه در خاک مصر حضور دارند یا خیر.

مسئولات آمریکایی می‌گویند که السیسی تلاش می‌کند حملات را از همه بخش‌ها مخفی نگاه دارد، اما حلقه محدودی از افسران نظامی و اطلاعاتی مصر از این حملات اطلاع دارند. همچنین دولت مصر شمال سینا را منطقه‌ نظامی بسته شده اعلام کرده و مانع ورود خبرنگاران به این منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات می‌شود.

با وجود نظارت نظامی اسرائیل که انتشار اخبار این حملات را ممنوع می‌کند، اما شبکه خبری بلومبرگ آمریکا سال 2016 میلادی به نقل از یک مقام اسرائیلی سابق نوشت که اسرائیل در داخل مصر دست به انجام حملات می‌زند.

بر اساس این گزارش، مسئولان آمریکایی در سطح گسترده از حملات اسرائیل در سینا اطلاع دارند و حتی دیپلمات‌ها و مسئولان اطلاعاتی آمریکا در نشست‌های غیر علنی با اعضای کنگره این موارد را بررسی و همکاری مستحکم مصر و اسرائیل در سینا را تایید کرده‌اند.

اما بنیامین کاردین عضو کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با نیویورک تایمز بررسی جزئیات عملیات نظامی اسرائیل در مصر را رد و در عین حال گفت که اسرائیل برای همسایگانش خوبی می‌خواهد.

وی افزود: تل‌آویو نمی‌خواهد چیزهای بدی که در سینای مصر اتفاق می‌افتد به اسرائیل برسد و تلاش‌های مصر برای مخفی نگاه داشتن نقش اسرائیل پدیده جدیدی نیست.

با توجه به تکیه مصر به ارتش اسرائیل، برخی از مقامات صهیونیست از مقامات مصری و دیپلمات‌ها و رسانه‌های دولتی در این کشور می‌خواهند که از محکوم کردن اسرائیل به‌ویژه در محافل بین‌المللی دست بردارند.

فاش شدن همکاری محرمانه  نظام حاکم مصر با رژیم صهیونیستی، موجی از انتقادات شدید از عبدالفتاح السیسسی رئیس جمهور مصر را به دنبال داشت.

فاش شدن این اخبار انتقاد شدید سیاستمداران و فعالان صفحات اجتماعی از السیسی را به دنبال داشت تا جایی که این موافقت را تجاوز به تمامیت اراضی مصر و نادیده گرفتن حقوق این کشور برشمردند.

در یکی از توئیت های انتقاد آمیز آمده است،  نیویورک تایمز با استناد به شهادت آمریکایی ها و انگلیسی ها اعلام کرد، اسرائیل از دو سال پیش برای کمک به مصر محل استقرار افراد مسلح در شمال سیناء را بیش از یکصد نوبت هدف حمله هوایی قرار داد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها