وال استریت ژورنال: رابطه آشکار با اسرائیل هزینه سنگینی برای ریاض رقم می‌زند

وال استریت ژورنال: رابطه آشکار با اسرائیل هزینه سنگینی برای ریاض رقم می‌زند
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 14:38

علیرغم آنکه شواهدی در خصوص رابطه پنهان ریاض و تل‌آویو وجود دارد، یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد آشکار شدن این رابطه هزینه‌ سنگینی برای ۲ طرف خواهد داشت.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به نزدیکی ریاض و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت که هزینه روابط آشکار این دو بسیار بیشتر از مزیت‌های آن است.

این گزارش سپس در ادامه اینگونه نوشت، عربستان سعودی و اسرائیل یک دشمن مشترک به نام ایران و یک دوست مشترک به نام دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دارند.

بنا به نوشته این روزنامه آمریکایی، علیرغم آنکه شواهد زیادی مبنی بر همکاری غیررسمی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما این دو همپیمان آمریکایی همچنان از برقراری روابط حسنه آشکار دوری می‌کنند و عمدتاً به این دلیل است که دستاورد بسیار اندکی از این موضوع نصیب هر دو طرف می‌شود و چیزهای زیادی را از دست خواهند داد.

وال استریت ژورنال سپس در این خصوص توضیح داد، از نظر رژیم صهیونیستی مزایای روابط دیپلماتیک با سعودی‌ها، ارزش واگذاری امتیازات ملموس به فلسطینیان را آنطور که ریاض از اسرائیل انتظار دارد، ندارد.

از طرف دیگر، برای ریاض نیز هزینه زیان دیدن در موضوع فلسطین، در مقایسه با کمک‌هایی که می‌تواند از اسرائیل دریافت کند همچنان بیشتر است. این کمک ها در زمینه تکنولوژی و امنیتی مانند تأمین سامانه‌های دفاع موشکی خواهد بود.

طبق این گزارش، آرزوی عربستان برای رهبری تمامی جهان اسلام یا حداقل ائتلاف سنی مخالف با ایران، ریشه در به دست داشتن کنترل دو مکان مقدس در مکه و مدینه دارد. در این زمان که احساسات مسلمانان در رابطه با آینده قدس تحریک شده است، عربستان سعودی از عهده مسئولیت دیده شدن بعنوان دوست رژیم صهیونیستی  برنمی‌آید.

وال استریت ژورنال توضیح داد که این تنها ایران و همپیمانانش نبودند که به مسئله به رسمیت شناخته شدن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل اعتراض کردند بلکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز که به دنبال به چالش کشیدن برتری عربستان سعودی در جهان اسلام است، نیز به این قضیه اعتراض کرده است.

این گزارش ادامه به نقل از یکی از مقامات سعودی ادامه می‌دهد،  در چنین شرایطی، رقبای ریاض می‌توانند از هرگونه آغوش باز عربستان برای اسرائیل بهره‌جویی کنند و ممکن است سفر حج را ممنوع اعلام کنند.

وی اینگونه گفت:‌«این یک تفکر هولناک است. فلسطین موضوع ساده‌ای نیست. عربستان سعودی قصد دارد حاکمیت اسلامی را حفظ کند و به سادگی آن را از دست نمی‌دهد و اگر شما در هر صورت به اسرائیل نیاز دارید، می‌توانید بدون داشتن رابطه، کار خود را پیش ببرید».

در حقیقت اسرائیل و عربستان سعودی از قبل به صورت محتاطانه از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تلاش‌های لابی‌گری هماهنگ و فعالیت‌های نظامی با هدف مهار نفوذ ایران در دریای سرخ با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

از طرف دیگر، عربستان سعودی با جامعه یهودی آمریکا نیز تعامل آشکار داشته است و «محمد عیسی» وزیر دادگستری سابق عربستان و رئیس اتحادیه جهان اسلام در ماه ژانویه یک نامه بی‌سابقه رسمی به موزه یادبود هولوکاست آمریکا ارسال کرد.

با اینحال، تماس‌های آشکار میان عربستان سعودی و اسرائیل به نشست‌های غیررسمی میان مقامات بازنشسته در کنفرانس‌ها محدود می‌شود.

عربستان سعودی به پیشنهادهای آمریکا برای صدور مجوز برای عبور از محدوده هوایی ریاض برای هواپیمای غیرنظامی اسرائیل که عازم آسیا بود، طفره رفت و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به بازیکنان شطرنج اسرائیل اجازه حضور در تورنومنت بین‌المللی ریاض را نداد.

موضع رسمی عربستان این است که اسرائیل باید طرح صلح 2002 اتحادیه عرب که ولیعهد سابق عربستان پیشنهاد داده بود را بپذیرد. این طرح خواستار عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل در قبال عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از قلمروهای فلسطینیان که در سال 1967 اشغال شده است، ایجاد دولت فلسطینی در قدس شرقی بعنوان پایتخت فلسطینیان و راه‌حلی برای مشکل آوارگان فلسطینی می‌شود.

«جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ چندی پیش گفت: «کشورهایی چون عربستان سعودی، نگاهی به تهدیدات منطقه‌ای دارند و شاهد آن هستند که اسرائیل که سابقاً دشمن آنها بوده است، امروز در مقایسه با 20 سال پیش به واسطه ایران، داعش و افراط‌گرایی، همپیمان طبیعی‌تری برای آنها به حساب می‌آید. بسیاری از افراد خواستار کنار هم قرارگیری عربستان و اسرائیل هستند اما ما باید بر موضوع اسرائیل و فلسطینیان غلبه کنیم تا وقوع چنین چیزی محقق شود».

فارس

پربیننده ترین خبرها