افشاگری هیات نظارت بر حرمین شریفین از بروز فساد گسترده در عملیات حج و عمره

افشاگری هیات نظارت بر حرمین شریفین از بروز فساد گسترده در عملیات حج و عمره
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 21:14

هیات بین المللی نظارت بر حرمین شریفین با انتشار گزارش ماه ژانویه 2018 خود از بروز فساد گسترده در عملیات حج و عمره توسط دولت عربستان خبر داد.

العالم-عربستان سعودی

در این گزارش ماهانه به بارز ترین موارد نقض حقوق مسلمانان در انجام آزادانه عبادات خود و ناتوانی عربستان در اداره اماکن مقدس اشاره شده است.

این گزارش به باج خواهی های سیاسی دولت عربستان در برگزاری مراسم حج و عمره ، استفاده از منابر برای اهداف سیاسی ، تغییر مکان نماز در مسجد النبی (ص) ، دستگیری عمره گزاران و بازگرداندن آنان به روش های غیر قانونی ، دریافت مالیات برای انجام عمره و جلوگیری از فعالیت های سازمان هانظارتی بر روند انجام عمره اشاره دارد. 

گزارش هیات بین المللی نظارت بر اماکن مقدس همچنین به برخی شکایات عمره گزاران با تابعیت های مختلف به ویژه مصری ها ، اردنی ها و افریقایی تبارها از نحوه برخورد مقام های سعودی با آنها اشاره کرده است.

هیات نظارت بر حرمین شریفین به فعالیت های خود در ماه ژآنویه ازجمله برگزاری کنگره بین المللی اندونزی با شعار «مراکز اسلامی مقدس در عربستان و نقش دولت های اسلامی در اداره و توسعه آن» و صدور بیانیه بین المللی علیه ناتوانی عربستان در اداره اماکن مقدس و نابودی اماکن تاریخی و اسلامی و تبدیل آن به شهرهای مدرنی که نشانی از مظاهرا اسلامی ندارد ، اشاره می کند.

هیات نظارت بین المللی بر چگونگی اداره حرمین شریفین اوایل سال 2018 در کشور مالزی اعلام موجودیت و در اولین بیانیه خود تصریح کرد که تلاش می کند از بکارگیری اراضی مقدس ومناسک حج برای اهداف سیاسی جلوگیری کند. 

این هیات همچنین تلاش می کند جلوی تک روی عربستان در مدیریت اماکن مقدس را بگیرد به گونه ای که بر سلامت حجاج و عمره گزاران تاثیر منفی نگذارد. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها