چین: آمریکا با راهبرد جدید هسته ای صلح جهانی را تهدید می کند

چین: آمریکا با راهبرد جدید هسته ای صلح جهانی را تهدید می کند
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 07:46

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد آمریکا با راهبرد جدید هسته ای نظامی خود، صلح را در جهان تهدید می کند.

العالم ـ آسیا

به گزارش تارنمای یی سی چین، 'گینگ شوانگ' در مصاحبه با خبرنگاران در پکن خاطر نشان کرد پنتاگون با این سند جدید منتشر شده در واقع توسعه و صلح دنیا را نادیده گرفته است.
وی تاکید کرد آمریکا نه تنها به صلح پشت کرده است بلکه با این کار خود نشان داد هیچ توجهی به سیاست های خلع سلاح هسته ای ندارد.
وی افزود آمریکا اکنون هم دارنده بزرگترین زرادخانه هسته ای دنیاست و با اقدام تازه خود توازن هسته ای در جهان را برهم می زند.
گینگ گفت اگر آمریکا به مناطق عاری از تسلیحات هسته ای بر اساس این سند جدید بی اعتنایی نشان دهد و برای حراست از این مناطق تلاش نکند، به روند خلع سلاح هسته ای پشت کرده است.
وی گفت سیاست چین از بین بردن این تسلیحات و ممنوعیت استفاده از آنهاست و این کشور هرگز بر خلاف سند آمریکا که پکن را یک تهدید هسته ای جلوه داده است در مسابقات اتمی شرکت نمی کند.
وی ابراز امیدواری کرد آمریکا ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد و اضافه کرد هر اقدامی برای توسعه زرادخانه هسته ای آمریکا با بهانه قرار دادن تهدید چین، محکوم به شکست است.
'رن گوا چیانگ' سخنگوی وزارت دفاع چین هم در مصاحبه ای در پکن گفته بود آمریکا به بهانه اینکه چین یک تهدید است با زیر سوال بردن قدرت اتمی چین در تلاش است تا برنامه نظامی تسلیحاتی خود را به پیش ببرد. 
در سند جدید آمریکا که در 74 صفحه نگاشته شده، تاکید شده است نباید به پکن اجازه داد دچار اشتباه راهبردی شود باید جلوی این کشور را گرفت مبادا در اندیشه تهدید اتمی و یا کاربرد محدود این تسلیحات باشد. 
رن گفت: چین هرگز به دنبال استفاده از این تسلیحات به عنوان اولین کشور نخواهد بود و سیاست و طبیعت برنامه های نظامی این کشور، صلح آمیز و دفاعی است. 
وی خاطرنشان کرد، ما بارها گفته ایم سیاست ما این است علیه هیچ کشوری و در هیچ شرایطی دست به سلاح هسته ای نخواهیم برد و علیه کشورهای فاقد این تسلیحات و یا مناطق عاری از این سلاح ها وارد عمل نخواهیم شد. 
به گزارش ایرنا، این سخنگو افزود: ما در برنامه تسلیحاتی اتمی خویشتنداری نشان داده ایم و سعی کرده ایم آن را در حد محدود نگهداشته و برای امنیت ملی آن را حفظ کنیم. 
رن گفت: آمریکا بجای اینکه در اندیشه توسعه این تسلیحات باشد و با توجه به اینکه دارنده بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی اتمی دنیاست، باید به دنبال محدود کردن این برنامه باشد و برای پیشبرد صلح در دنیا تلاش کند. 
وی تصریح کرد آمریکا باید در برنامه خلع سلاح هسته ای گام برداشته و ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته و به برنامه دفاعی نظامی صلح آمیز چین نگاهی واقعبینانه و عادلانه داشته باشد. 

پربیننده ترین خبرها