روحانی در نشست خبری:

قاطعانه در برابر تصمیمات و فشارهای آمریکا می‌ایستیم/ طرح‌های آمریکا برای سوریه ناموفق خواهد بود

قاطعانه در برابر تصمیمات و فشارهای آمریکا می‌ایستیم/ طرح‌های آمریکا برای سوریه ناموفق خواهد بود
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 16:16

حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهور در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسایل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

رییس جمهوری در ابتدای این نشست با تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به مردم ایران اسلامی گفت:ملت بزرگ ایران بعد از قرن ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و دهها سال که در واقع کشور در اختیار قدرتهای بیگانه بود ، تصمیم گرفت حاکمیت ملی ، عزت ، استقلال ، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فسادها و بی عدالتی ها را محقق سازند .

دکتر روحانی با بیان اینکه این خواسته مردم با پیروزی انقلاب بزرگ محقق شد ، اظهارداشت: امروز بعد از 39 سال همچنان شاهد حضور، مشارکت ، نشاط و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت های فراوان در عرصه های داخلی و خارجی هستیم.

رییس جمهور ، آرمانها و اهداف انقلاب را هدایتگر مسیر و راه کشور برای قرن های پیش رو دانست و گفت: این مردم از اصل آزادی ، استقلال ، حاکمیت ملی ، مبارزه با استبداد و استعمار ، ایستادگی در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بر نمی دارند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره جمعیت 70 درصدی جوانان کشور تاکید کرد: باید افکار و راهی را که نسل جوان ما می خواهند، بشنویم و بپذیریم . تنها شنیدن  نیزکافی نیست و جوانان نمی خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم، آنها دارای افکار ، ایده ها و خواسته هایی هستند و دنیای جدید را می بینند و پیشنهاد و سخن دارند و ما باید راه پیشنهادی آنان را بشنویم ، ببینیم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت و گو بنشینیم و در مجموع باید راه و مسیر مورد پسند آنان در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه جوانان  هم شنیده شدن صدایشان و هم اثرگذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت را  خواستارند، گفت:آن روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید، تعداد جوان‌های ما کمتر از 7 میلیون بود اما امروز 25 میلیون جوان داریم. ارتباط جامعه آن روز با دنیا و سطح سواد و معلومات عمومی آن دوران با امروز بسیار متفاوت است و ما باید زمان‌شناس باشیم چرا اگر زمان و شرایط خود را نشناسیم، انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار خواهد بود.

دکتر روحانی در ادامه اظهارداشت: دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان‌های انقلاب ، اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق را به عنوان دو هدف عمده خود تعیین کرده که تحقق این دو هدف را دنبال خواهدکرد.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 97 به این دو اصل و هدف توجه عمیق شده است ، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تایید نهایی این لایحه ، این هدف‌ها را مراعات کرده باشند تا دولت بتواند به وعده‌ای که به مردم داده‌است ، عمل کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره قیمت ارز و اینکه مخالفین دولت معتقدند گرانی ارز اقدام خود دولت برای تأمین کسری بودجه است و همچنین درخصوص نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اظهارداشت: نرخ ارز را هم شما در سوالتان و در پاسخ متعادل نمی‌بینیم که باید به تعادل برسد. همانطور که تأکید کردم اگر امروز نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتماً نمی‌تواند دلایل اقتصادی و تجاری داشته باشد به دلیل اینکه در تأمین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است یعنی درآمد ارزی ما بیش تر است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه این افزایش نرخ ارز دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد، افزود:   اشاره کردید می‌گویند دولت خود می‌خواهد ارز را گران بکند، این موضوع زمانی معنا می یابد که  دولت حداقل کسری بودجه داشته باشد درحالیکه امسال کسر بودجه نداریم، یعنی همان بودجه ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب شده، ان‌شاء الله همان رقم و عدد محقق خواهد شد و آمار 10 ماهه گذشته نیز همین را نشان می‌دهد و امسال یکی از سال‌های خوب دولت است چون در سال‌های قبل همیشه در ماه دی و بهمن مشکلاتی برای تأمین نیازهایمان داشتیم و امسال اینچنین نیست.

رییس جمهور با بیان اینکه افزایش قیمت ارز قاعدتاً دلایل روانی و تبلیغاتی دارد ، گفت: می‌خواهم مردم را به آینده مطمئن کنم، آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی حتماً بهتر خواهد بود به دلیل اینکه قبلاً منابع ارزی‌مان، همان درآمد نفتی یا غیرنفتی خودمان بود و امروز تاکنون 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای همه این ارقام و حدود 12 – 13 میلیارد تصمیم‌گیری شده و تصمیم‌گیری خواهد شد و بنابراین شرایط آینده ،شرایط بهتری خواهد بود.تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده، بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده و برخی دیگر نیز بعدا اعلام خواهد شد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: توصیه‌ام به مردم این است که در این مسیر پرریسک بخاطر منافع خودشان، قدم برندارند، مسیرهای خیلی بهتر از مسیر ارز برای اینکه از پولشان استفاده کنند، وجود دارد و این مسیر، مسیر باثباتی نخواهد بود. از همه مردم خواهش می‌کنم به راهنمایی‌ها و توصیه‌های مسئولین اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند، حتماً با این توجه ضرر نخواهند کرد.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه بدهی دولت  به سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: دولت توصیه‌های مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی دارد و این را اعلام کردم. سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. با این شرایطی که سازمان تأمین اجتماعی دارد، هر مقدار پول به آن بدهیم، نمی‌تواند مسیر درست را بپیماید بنابراین  به وزیر کار، از ابتدای دولت تأکید کرده ام و شرط من برای حضور ایشان در وزارت کار این بوده که باید تمام بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کند، ایشان البته قدم‌های خوبی در این چند ماه برداشته اند اما سرعت این کار باید بیشتر شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: نه تنها سازمان تأمین اجتماعی بلکه همه بخش‌های دولتی باید بنگاه‌های اقتصادی خودشان را واگذار کنند، از جمله بانک‌ها و این تنها راه نجات اقتصاد کشور است. هم بخش های دولتی، نهادهای غیردولتی و نیروهای مسلح و سایرین نیز باید بنگاه‌های اقتصادی خودشان را واگذار کنند، این به نفع خودشان و به نفع مردم خواهد بود.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  سوال خود را اینگونه مطرح کرد که ما در آستانه ورود به 40 سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در این 40 سال گذشته ملت ایران انواع توطئه‌ها و تحریم‌ها را از طرف قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا تحمل کرده است؛ در بخش‌هایی پیشرفت‌هایی هم داشتیم مثلا در زمینه علمی در ردیف چند کشور برتر هستیم و در منطقه جزو قدرت‌های بزرگ و تأثیرگذار هستیم؛ اما در عین حال مشکلات معیشتی و اقتصادی هم وجود دارد. شما به عنوان کسی که در کانون تحولات و مسایل بودید رمز این پیشرفت و پیروزی را چه می دانید و برای اینکه حرکت رو به جلو شتاب بیشتری بگیرد چه باید کرد؟

رییس جمهور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه اساس پیشرفت ما بر مبنای استقلال و اراده ملت برای تحول و پیشرفت است، گفت: اگر یک ملت منسجم و مصمم بوده و حاکمیت هم حاکمیت مردم باشد و همه آنهایی که در حکومت هستند، منتخب مردم باشند، آن ملت حتماً در اهداف و آرمان‌های ملی خودش پیش خواهد رفت.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز شرایط ما در علم و فناوری شرایط خوبی است، اظهار داشت: همه آمارهای بین‌المللی تایید می‌کند که شرایط ایران در توسعه انسانی هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ بهداشتی بسیار خوب است و اگر بخواهیم شرایط را با سال‌های اولیه انقلاب مقایسه کنیم بسیار متفاوت است.

رییس جمهور افزود: به اعتقاد من تا زمانی که به آینده خودمان کاملاً امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی‌مان روز به روز تقویت می‌شود و از توان ملی و امکانات فراوان کشور درست استفاده کنیم، مسیر پیشرفت را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه بر اساس آمار و ارقام در سال‌های اخیر، همواره رشد مثبت اقتصادی در کشور وجود داشته، گفت:  رشد اقتصادی ما در سال 93، 3 درصد و  سال گذشته رشدمان دو رقمی شده است و امسال هم ان شاء الله رشد خوبی خواهیم داشت و به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم شاهد رشد مداوم و مستمر اقتصادی کشور و پیشرفت در همه زمینه‌ها باشیم.

خبرنگار خبرگزاری مهر در طرح سوال خود از رییس جمهور گفت: شما گفتید تا دیر نشده باید صدای مردم را شنید؛ آیا شما صدای مردم را در اعتراضات اخیر، نسبت به تورم، گرانی و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید؟  اگرشنیدید چه تصمیمی برای رفع این دغدغه‌ها دارید؟ آیا بنا دارید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کنید یا خیر؟

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه اشکال به سبک سوال است که وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می برید، همین نشنیدن صدای مردم است، خاطرنشان کرد: مردم در زمینه اقتصادی هم نقد و اعتراض دارند و بحق هم هست؛ ولی اعتراض مردم فقط بحث اقتصادی نیست، در بحث اجتماعی، سیاسی، روابط خارجی نیز خیلی مردم حرف دارند. گوش ما باید کاملاً شنوا باشد. بدانیم مردم چه می‌خواهند. شما حتی به خبرگزاری خودتان هم مراجعه بکنید، می‌بینید در طول فعالیت دولت یازدهم تا امروز مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه به سمت پایین بوده است؛ یعنی از روز اول که آمدیم و تورم 40 درصد بود تا اول سال 93 که تورم ما 34.7 درصد بود با امروزی که تورم ما 8.2 است، نشان می‌دهد که مسیر درستی انتخاب شده است.

رییس جمهور ادامه داد : وقتی کار را شروع کردیم، رشد اقتصادی در سال 91، منفی 6.8 بوده و سال گذشته رشد اقتصادی دو رقمی بوده  و این نشان می‌دهد که مسیر دولت، مسیر درستی بوده  و راه درستی را انتخاب کردیم؛ البته به این معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: اینکه امسال مستمری اقشار پایین جامعه یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را بیش از 3 برابر کردیم یعنی مستمری آنها در سال 96 نسبت به 95 بیش از سه برابر (حدود3.4 دهم) شده است؛ این معنایش این است که ما به فقر و مردمی که در رنج هستند، توجه داریم.

 رییس جمهور افزود: اینکه در تبصره 14 بودجه امسال برای ریشه‌کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم معنایش این است که ما به فقر توجه داریم؛ اینکه در تبصره 18 بودجه امسال برای اشتغال ردیف و منبع گذاشتیم که البته مجلس در تصمیم‌گیری‌اش ممکن است مقداری بالا و پایین کند، معنایش این است که توجه داریم؛ اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، به این معناست که دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم هم احترام می‌گذارد و در میان دولت‌های گذشته شاید، رساترین حرف را این دولت گفته که اعتراض را می‌پذیرد و قبول می‌کند.

دکتر روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز همه مسئولین کشور اصل اعتراض را پذیرفتند و بسیار خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید. این روز بسیار مبارکی است برای همه ما که صدای مردم را بشنویم و طبق نظر مردم عمل کنیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" از رییس جمهور سوال کرد: با توجه به رویکرد جدید سیاست خارجی آمریکا مبنی بر کنترل ایران در منطقه، آیا ایران حاضر است ایده جدید خود برای توافقات و اتحادهای جدید منطقه ای را که اعلام شده با هدف تقویت ثبات در منطقه اجرا خواهد شد، با قدرت‌های جهانی هم در میان بگذارد یا فقط در ارتباط با آن، با قدرت‌های منطقه‌ای همکاری خواهد کرد؟

دکتر روحانی پاسخ داد: در منطقه پیچیده‌ای هستیم که مشکلات فراوانی را در آن شاهد هستیم. راه‌حل اساسی را، راه‌حل سیاسی و مذاکره، مخصوصاً با کشورهای منطقه می‌دانیم. اما در عین حال هیچ‌وقت ابایی نداریم که با غیرکشورهای منطقه هم صحبت کنیم. در تمام ملاقات های مهم خارجی در این 5 سال، پیوسته یکی از مباحث من با سران دنیا درباره منطقه بوده است.

رییس جمهور افزود: همیشه بحث کردیم و نظرات‌مان را گفته ایم و تاکید کرده ایم برای رایزنی آماده هستیم. اعلام کرده ایم که هدف‌مان مبارزه با تروریزم و برقراری ثبات بوده است. هدف این بوده که مردم منطقه بر سرنوشت خودشان حاکم باشند. هدف این بوده که دولت  ها و قدرت‌های خارجی در مسایل منطقه مداخله نکنند و به فکر فروش تسلیحات‌شان نباشند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ما همچنان و مثل گذشته، هم با کشورهای منطقه و هم با کشورهای خارج منطقه درباره مسائل منطقه بحث، گفتگو و رایزنی می‌کنیم و حتی گاهی از آنها کمک می‌خواهیم، اظهار داشت: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، در مذاکرات با مقامات اروپایی و غیراروپایی، یکی از خواستهای من،‌ فعالیت آنها برای خاموش کردن آتش جنگ یمن بوده و از آنها خواسته‌ام که همه توان خودشان را بکار ببرند تا بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. همیشه با کشورهای دنیا درباره منطقه حرف زدیم و باز هم حرف خواهیم زد.

روزنامه آفتاب یزد از رییس جمهور پرسید: یکی از برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید، جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و آقای جهانگیری چند روز پیش گفتند برخی تریبون‌ها به گونه‌ای سخن می‌گویند که سرمایه‌گذار نیاید. ما این برخی را در مسایل اجتماعی، فرهنگی و زنان هم داریم. اکثریت مردم، اردیبهشت‌ماه به شما رأی دادند چون برنامه‌های شما امیدبخش بود ، با امیدهای مردم چه باید کرد؟

دکتر روحانی تصریح کرد: حتماً باید به آینده خودمان امیدوار باشیم. اینکه می‌گویم یک شعار نیست، برای آن دلیل دارم. وقتی به استان کرمان می‌روم و می‌بینم که 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می‌شود و استاندارش می‌گوید سال آینده هم از من دعوت می‌کند چون سال آینده هم حدود 10 هزار میلیارد طرح و پروژه برای افتتاح داریم، معنایش این است که جامعه ما بانشاط است، دارد پیشرفت می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی ما بیشتر شده است.

رییس جمهور ادامه داد: این معنایش پیشرفت است. فاینانس‌های خارجی ایران نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. بسیاری از موارد سرمایه‌گذاری که فناوری پیچیده‌ هم می‌خواهد، الان با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره و اجرا است. برای اولین بار داریم در داخل کشور، اتومبیلی تولید می‌کنیم که همزمان با مصرف داخلی، 30 درصد تولیدات آن باید به خارج صادر شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دیروز اجرای طرح عظیمی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل آغاز کردیم. طرح‌های دیگری نیز در این روزها اعلام خواهد شد که در سال 97 اجرا خواهند شد. همه اینها به معنای امیدواری در مسایل اجتماعی و فرهنگی است. این حرف درست است که اگر ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم و اگر می‌خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم، می خواهیم ایرانیان و سرمایه ایرانیان عزیز خارج از کشور به داخل برگردد، راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها هم همصدا با دولت باشند.

رییس جمهور اضافه کرد: صداهای مختلف ممکن است تأثیرگذار باشد. سرمایه و سرمایه‌دار هر دو مثل آهو می‌مانند و خیلی زود فرار می‌کنند. تیزپا هم هستند و نباید آنها را فراری بدهیم. راهش این است که رسانه‌ها و دولت با هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

رییس جمهور در پاسخ به سوال شبکه تلویزیونی الجزیره قطر درخصوص موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اظهارداشت: درباره مسایل منطقه بویژه سوریه روابط بسیار خوبی در ماه‌های گذشته بین ایران، روسیه و ترکیه بوده و همین امروز تلفنی با آقای پوتین صحبت ‌کردیم و یکی از نکاتی که مطرح کرد این بود که احساس می‌کرد، ضروری است در آینده نه چندان دور سران سه کشور در زمینه مسایل منطقه و سوریه نشستی داشته باشند. بنابراین همکاری سه کشور برای منطقه و سوریه را مهم می‌دانیم و این روند را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: ایران روابط  خوبی با روسیه و  ترکیه دارد  اما موضع اصولی ما این است که ورود یک ارتش به داخل خاک کشور دیگر باید با اجازه دولت آن کشور و رضایت مردم آن کشور باشد، اگر مردمی راضی نیستند و دولتی اجازه نداده، چنین کاری را درست نمی‌دانیم و دلمان می‌خواهد این عملیات هر چه زودتر پایان بپذیرد. به دلیل اینکه در این عملیات هم برادران ترک و هم افراد روبرو و کردها کشته می‌شوند و این عملیات ثمری نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه و نظر ما این است و نسبت به  همه کشورها چنین نظری داریم و خواهیم داشت. همانطوری که الان حضور آمریکایی‌ها را در سوریه کاملاً محکوم می‌کنیم البته آنها اهداف بسیار ناصحیحی را در منطقه دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند لذا هر کسی که بدون اجازه یک دولتی بخواهد وارد خاک کشور دیگر شود علی الاصول آن را نمی‌پذیریم اما روابط سه کشور به خوبی ادامه خواهد یافت.

 دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره بودجه پیش بینی شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و راهکارهای تأمین کاغذ برای مطبوعات گفت: یکی از مسئولیت‌های وزارت ارشاد تامین کاغذ برای مطبوعات است و انتشار روزنامه‌ها برای  دولت مهم است به دلیل اینکه یکی از آثار مهم فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود و از راههای رابطه مردم با دولت از طریق رسانه‌ها، مخصوصاً رسانه‌های مکتوب است بنابراین باید وزارت ارشاد مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را دنبال کند.

رییس جمهور افزود: درباره اهداف و برنامه های وزارت ارشاد از جمله ساخت سینما با توجه به اینکه بعضی از استان‌ها هنوز سینما ندارند باید برای ساخت سینما کمک و بخش خصوصی را تشویق کنیم که در این  زمینه وارد شوند.

خبرنگار روزنامه یومیوری ژاپن پرسید: ترامپ رئیس جمهور آمریکا تأکید می‌کند که اگر توافق هسته‌ای اصلاح نشود، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران را از سر خواهد گرفت و از این توافق خارج خواهد شد. اگر اینطور شود تصمیم ایران چیست؟ آیا توافق هسته‌ای را با طرف‌های دیگر مثل کشورهای اروپایی روسیه و چین، ادامه خواهد داد یا اینکه ایران نیز از آن توافق خارج خواهد شد؟

رییس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: بسیار خوشحالم که آقای ترامپ، بعد از یکسال که به کاخ سفید رفته، هنوز نتوانسته به آن هدفی که دنبال می کرد و فریادی که در دوره انتخابات می‌زد مبنی بر اینکه این توافق را پاره خواهد کرد، دست پیدا کند و برجام آنقدر استحکام داشته که این یکسال بتواند در برابر آمریکا مقاومت کند.

دکتر روحانی اظهار داشت: اینکه در آینده آمریکا چه کار می‌کند، ما نمی‌دانیم، اما از هر کسی حتی از دوستان اروپایی نزدیک آقای ترامپ هم می‌پرسیم که او چه می‌خواهد بکند، می‌گویند ما نمی‌دانیم. یعنی هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کند که دولت آمریکا در آینده نه راجع به برجام و ایران بلکه راجع به همه مسایلی که امروز در دنیا مورد بحث است ،چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد. حتی راجع به توافقات تجاری خودشان هم با آمریکا نمی‌دانند که آمریکا می‌ایستد یا آنها را بهم می‌زند؛ همانطور که قبلاً هم برخی توافقات حتی توافق آب و هوا را برهم زده است.

رییس جمهور تاکید کرد: ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خودمان ادامه می‌دهیم. اولاً همانطور که بارها تأکید کردیم آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و برجام اضافه و کم نخواهد شد. اینکه آقای ترامپ تمایلی دارد این مربوط به خودش است. اما نه خطی بر برجام اضافه می‌شود و نه خطی از برجام کم خواهد شد.

دکتر روحانی ادامه داد :  مسایل دیگر را به هیچ عنوان مرتبط با برجام نمی‌دانیم؛ برجام یک تعهد 7 جانبه است و 7 کشور با هم توافق کردند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برجام یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت در قطعنامه 2231 آن را تأیید کرده و تعهد حزب دمکرات در آمریکا نیست، گفت: اشتباهی که آقای ترامپ دارد اینست که فکر می‌کند برجام تعهد حزب دمکرات است در حالیکه برجام تعهد دولت آمریکاست؛ هر جناحی می‌خواهد سر کار باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه این تعهد پایدار و مستمر بوده و دولت آمریکا امروز نسبت به آن متعهد است، خاطرنشان کرد:  اگر آمریکا تخلف کند، زیر پای تعهد خودش زده و اعتبار خودش را مخدوش کرده است؛ البته برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع مورد نظر ما در برجام تأمین شود، در برجام خواهیم ماند؛ بودن یا نبودن آمریکا تأثیر اصلی بر تصمیم ما نخواهد داشت چراکه تصمیم اصلی ما بر مبنای این است که آیا منافع مورد نظرمان با برجام تأمین می‌شود یا نه.

خبرنگار روزنامه فرهیختگان از رییس جمهور پرسید: به عنوان تنها روزنامه دانشگاهی کشور سوال ما این است که چندی پیش روسای دانشگاه در نامه‌ای نسبت به بودجه دانشگاه‌ها در سال 97 اعتراض کرده و آن را غیرواقعی اعلام کرده بودند. از سوی دیگر در بودجه 97 سقف حقوق اعضای هیأت علمی 5 میلیون تومان پیشنهاد شده و کارشناسان بر این باورند وقتی در کشور‌های خلیج فارس حقوق اساتید نخبه نزدیک ده هزار دلار است، این میزان حقوق باعث فرار نخبگان می‌شود،  چه راهکاری برای این دغدغه قشر دانشگاهی دارید؟

دکتر روحانی پاسخ داد: نکته‌ای را که شما می‌فرمایید، کمتر شنیده ام. آنچه که بیشتر دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند، این بود که آزمایشگاه‌هایشان و مراکز علمی‌شان تقویت شود و به حق هم می‌گویند. بسیاری از آزمایشگاه‌ها و وسایل کمک آموزشی دانشگاهها کهنه شده است. دولت هم در این صدد بود و چون راهی نبود، به دنبال این هستیم که 400 میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم. صندوق مکانیزم خودش را دارد و مقداری پیچیده است.

رییس جمهور گفت: باید مشکل دانشگاه‌ها را از طریقی حل کنیم، اما اینکه بودجه‌ای که اختصاص دادیم، کم است یا زیاد، در دولت چیزی نشنیدم. یعنی وزیر علوم اعتراضی نسبت به این بودجه نداشت و وقتی داشتیم بودجه را می‌بستیم، وزیر مربوطه قاعدتاً اگر ایرادی بود، می‌گفت. البته به طور کلی بگویم همه وزرا اعتراض کلی دارند. یعنی هر کسی می‌گوید بودجه من کم است. باید دنبال کنیم بعضی از مشکلات به حق است.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه آیا مشخص است یک میلیون و 33 هزار شغلی که به گفته آقای نوبخت قرار است در سال 97 ایجاد شود، به تفکیک در چه حوزه‌هایی ایجاد خواهد شد؟ اظهار داشت: این را باید از خود آقای نوبخت می‌پرسیدید. این رقم پیش‌بینی است. سازمان برنامه و بودجه اینچنین پیش‌بینی کرده است. این پیش‌بینی بر مبنای بودجه‌ای بوده که ما به مجلس تقدیم کردیم.

رییس جمهور افزود: برای ایجاد اشتغال، تبصره اصلی ما تبصره 18 بوده است. تبصره 18 متأسفانه تغییرات زیادی داشته است. هنوز مجلس مصوبه نهایی را به ما نداده، ولی تا اینجا در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. آنچه دولت متعهد بود، بر مبنای تبصره 18 و منابعی بود که پیش‌بینی کرده بود. دولت منابعی را پیش‌بینی کرده بود بعد یک مقدار منبع گفته بود که صندوق توسعه بیاورد، مقداری بانک‌ها بیاورند، این سه با هم ضمیمه شود، مجموع پولی که به دست می‌آمد در طول 4 سال، حدود 300 هزار میلیارد تومان بود.

دکتر روحانی ادامه داد: دولت بر مبنای 300 هزار میلیارد تومان در 4 سال برنامه‌ریزی کرده بود، منتها این تبصره الان تا اینجایی که مجلس پیش رفته، مطابق با پیشنهاد دولت نیست. در نهایت اگر اصلاحاتی در صحن علنی مجلس انجام بگیرد، بحث دیگری است، اما آنچه به مردم می‌توانم بگویم، این است که در سال گذشته حدود 700 هزار شغل ایجاد شده است. تلاش ما این است که امسال این رقم کمی بیشتر باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: در پایان سال معلوم می‌شود این اراده‌ای که داشتیم محقق شده یا نه. سال آینده این 700 هزار حتماً بیشتر خواهد بود. یعنی همه برنامه‌ریزی‌های ما بر مبنای ایجاد اشتغال بیشتر است، اما اینکه به یک میلیون می‌رسد یا نه نمی‌توانم بگویم. اما اگر تبصره‌های ما به آن صورتی که ما به مجلس داده بودیم، مصوب شود، این قول درست خواهد بود.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت درباره دستگاه‌هایی که ذیل جدول شماره 17 لایحه بودجه قرار دارند ، اظهارداشت: اشکال جدول 17 این بود که دستگاه‌هایی به عنوان بودجه از دولت پولی دریافت می‌کردند اما اینکه آنرا کجا مصرف می کردند و چه نتیجه‌ای  دارد باید مشخص باشد البته گاهی آمار ظاهری می‌دادند که این قدر تحقیق شده و کتاب چاپ شده است اما اثر آن تحقیقات و کتاب‌ها چه بوده است و چند نفر خواندند نامشخص بود. اساسا یکی از ویژگی‌های بودجه امسال مسأله شفافیت است که هم برای دولت و هم برای مردم معلوم باشد که این بودجه‌ها کجاها مصرف می‌شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:  تجمیع دستگاه هایی که در جدول 17 بودند و اینکه زیر نظر وزارت ارشاد قرار گرفته بخاطر این است که بتوانیم نظارتی داشته باشیم البته بحث این نیست که بودجه کم یا زیاد شود بحث این است که برمبنای کاری که انجام می‌دهند و عملکرد سه ماهه که اعلام می‌کنند، بودجه به آنها اختصاص داده شود و چنین نباشد که بودجه بدهیم و از عملکرد آنها بی‌خبر باشیم و در این زمینه دولت تلاش کرده بعضی موارد را حذف کند.

 خبرنگار خبرگزاری تیمای انگلستان پرسید" اینطور برداشت می‌شود سال 2018 از لحاظ سیاسی، سال پیچیده‌ای برای ایران خواهد بود و همه شواهد حاکی از این است که طرف آمریکایی سخت به دنبال ناکارآمد کردن دولت شما چه در بخش سیاسی و چه در بخش اقتصادی است.  مشخصاً چه برنامه‌ای برای باز کردن گره‌های سیاسی چه در بخش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به صورت مشخص دارید؟

رییس جمهور در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه نسبت به این موضوع که آمریکا دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است، تردیدی وجود ندارد، گفت: حالا اگر در دولت قبلی آمریکا هم بحث بود، همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی با همه توانش به دنبال اختلال است؛ اما اینکه تا چه حد توانمند است و تا چه حد می‌تواند این کار را انجام دهد، جای بحث دارد.

دکتر روحانی افزود: نمونه کار آمریکا در این راستا این بود که موضوع اعتراضات را به یک مسأله سیاسی و به اعتقاد خودش بین‌المللی، امنیتی تبدیل کرد و آن را به شورای امنیت سازمان ملل کشاند و اولین شکست مفتضحانه دولت فعلی آمریکا در همین ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل بود که همه کشورها با آن مخالفت کردند و بجای اینکه حرف‌های دولت ترامپ را گوش کنند، همه راجع به برجام و تثبیت برجام صحبت کردند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا الان هم طرحی علیه ایران دارد، خاطرنشان کرد: هیچ وقت کاخ سفید مجبور نمی‌شد که در حضور رییس جمهور به سفرا ناهار بدهد؛ گاهی سابقه داشت که در انتخابات برخی کشورها برای جذب رأی، چلوکباب می‌دادند، اما در کاخ سفید برای اولین بار است که رییس جمهور چلوکباب می‌دهد بخاطر اینکه بتواند در شورای امنیت در داستان یمن و بهانه‌هایی که علیه ایران تراشیده، رأی بیاورد.

دکتر روحانی افزود: نباید اینطور تصور کنیم که چون آمریکا تصمیم گرفته که به ایران فشار بیاورد، پس به ما فشار وارد می‌شود، اینچنین نیست؛ آمریکایی‌ها همین تصمیم را دارند و ما نیز قاطعانه در برابر آمریکا می‌ایستیم. هیچ علامتی را نمی‌بینم که سال 2018 سال مشکل سیاسی برای ما باشد؛ نه مشکل سیاسی می‌بینم و نه مشکل منطقه‌ای.

رییس جمهور گفت: در زمینه اقتصاد، آمریکایی‌ها همیشه به دنبال تحریم و اعمال فشار بودند و الان هم هستند و ممکن است فشار را کمتر یا بیشتر کنند؛ ولی روابط ما با اتحادیه اروپا امروز در مقایسه با سال‌های قبل حتی در سال‌های قبل از 2005 از همیشه بهتر است. امروز روابط بسیار خوبی داریم؛ روابط ما با روسیه، شاید از همیشه بهتر است؛ روابط ما با چین روابط خوبی است و با اکثر کشورهای منطقه رابطه خوبی داریم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسایل منطقه آنطور که می‌خواستیم به پیش رفته است، اظهار داشت: می‌خواستیم تروریسم زمین‌گیر شود و زمین گیر شد و آمریکایی‌ها آن را نمی‌خواستند و در سوریه و عراق ناموفق بودند. امروز هم طرح‌هایی برای سوریه دارند که به نظر من ناموفق خواهد بود؛ بنابراین این چنین نیست که در سال 2018 یا سال آینده خودمان در سال 97 بخاطر فشارهای آمریکا دچار مشکل خاصی باشیم؛ فشار آنها ادامه پیدا کرده و تدبیر ما هم در برابر آمریکا، ادامه خواهد داشت.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا از رییس جمهور پرسید: تحولاتی که در دنیای رسانه، به خصوص شبکه های اجتماعی رخ داده، در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اثرگذار شده و تحولات اخیر شاهد بارز آن بود. هنوز در کشور ما در مورد اهمیت این شبکه‌ها اختلاف نظر وجود دارد و در زمینه زیرساخت‌ها مشکلات جدی داریم. برنامه دولت برای شبکه‌های اجتماعی در زمینه زیرساختی و حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چیست؟

دکتر روحانی در جواب گفت: در کل، بحث شبکه یا فضای مجازی، فضای اینترنت، یک بحث بسیار مهمی برای ما است. فضای مجازی برای ما که در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم، بسیار اهمیت دارد. در این فکر هستیم که جامعه ما بتواند ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد. اطلاعات و دانش روز دنیا را کسب کند و همچنان که اشاره کردید در مسأله مشاغل و اشتغال بسیار مهم است.

رییس جمهور افزود: در گفتگوی تلویزیونی اشاره کردم، وزیر ارتباطات به من اعلام کرد که در 2 سال گذشته 200 هزار شغل در فضای مجازی بوجود آمده یا به تعبیر او موبایل محور است. الان در حال گسترش نسل سه و چهار شبکه تلفن همراه تقریباً ‌در سراسر کشور هستیم. هر استانی می‌رویم شهرهای جدیدی زیر پوشش قرار می‌گیرد.

دکتر روحانی اظهار داشت: اهدافی که داریم، هم اهداف فرهنگی و هم اهداف اجتماعی و هم اهداف اقتصادی و هم اهداف سیاسی است. شما الان می‌بینید رییس جمهور آمریکا یک توئیتی انجام می‌دهد درباره سیاست خارجی، بعد شما می‌بینید میلیون‌ها پاسخ داده می‌شود و گاهی عقب‌نشینی و از مردم یا از مسلمان‌ها عذرخواهی می‌کند. این نشان این است که این فضا در دنیای سیاست خارجی یک بازیگر عمده شده است.

رییس جمهور تصریح کرد: در سیاست داخلی، فضای مجازی یک بازیگر عمده در مسایل اقتصادی است. روز به روز آثار این شبکه‌های اجتماعی که شما اشاره کردید بیشتر خواهد شد. دولت مصمم است که هم در زیرساخت و هم در زمینه محتوا و هم در زمینه پلت‌فرم‌هایی که نیاز داریم به سمت توسعه حرکت کنیم. به همین دلیل شما می بینید هم پهن‌باندها و هم پهنای باند نسبت به اول دولت یازدهم گسترش قابل توجهی پیدا کرده است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: حاصل این اقدامات سهولتی است که امروز مردم برای دسترسی نسبت به گذشته دارند. شما گاهی وقت‌ها چند دقیقه معطل می‌شدید برای دانلود کردن یک فیلم کوتاه، اما الان می‌بینید چند ثانیه به جای چند دقیقه وقت می‌گذارید. الان دیگر کسی حوصله و فرصت ندارد که نیم ساعت معطل شود برای اینکه بخواهد یک اثری را، یک اثر فرهنگی را مشاهده کند و ببیند. اینها همه کاری است که انجام گرفته است.

رییس جمهور گفت: در زمینه زیر ساخت کار بسیار خوبی در کشور انجام گرفته است. در شبکه ملی که ما آن را دنبال می‌کنیم، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است. این نکته را می‌خواهم بگویم، دولت مصمم است هم شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت بکند و هم معتقد است در این زمینه انحصار معنا ندارد. اگر بنا باشد که یک اپلیکیشن و یا پیام‌رسانی بیاید و همه فضا منحصراً در اختیار آن باشد، این به نفع کشور ما نیست، انحصار نادرست است.

دکتر روحانی اضافه کرد: باید شبکه‌های مختلف خارجی، داخلی، اپلیکیشن‌های مختلف، پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم از آنها استفاده کنند و آثار اصلی‌اش آثار فرهنگی و اجتماعی و ایجاد شغل است. این نکته را اضافه کنم؛ در فضای مجازی عمدتاً محتوا را خود ما درست می‌کنیم. پلت‌فرم است که آمده است. این ما و نسل جوان و جوان‌های ما، همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند و به هویت ایرانی و اسلامی خودشان ارج می‌نهند، بیایند با همه توانشان در این فضا فعالیت کنند.

رییس جمهور اظهار داشت: اگر به داخل این فضا بیاییم و از همه توان‌مان استفاده کنیم، این فضا برای ما چالش و تهدید نمی‌شود، تبدیل به فرصت می‌شود. باید فضای مجازی را به فرصت بزرگ برای نسل جوان‌مان تبدیل کنیم. دیگر آن دوره‌ای که بگوییم این را ببندیم، آن را فیلتر کنیم، آن یکی را از پشت بام بیندازیم پایین، - مقصودم دیش است نه آدم - دیگر این کلاً دوره‌اش گذشته است و ما باید برویم سوادآموزی کنیم در زمینه فضای مجازی که جوان‌های ما چگونه از این فضا به نحو احسن برای خودشان، خانواده و کشور استفاده کنند.

رییس جمهور در پاسخ به سوال ان بی سی آمریکا مبنی بر اینکه اصرار به گفتگوی مجدد درخصوص بخشی از برجام و کنترل موشکی ایران ، آیا فشاری خواهد بود که منجر به بهم خوردن توافق هسته‌ای شود و آیا رویکرد آقای ترامپ فرصت گفتگوی معنادار بین ایران و آمریکا را از بین می‌برد، اظهارداشت: خیلی فرصت خوبی هم نبوده که از بین ببرد یا نبرد. درباره برجام همانطور که قبلاً هم تأکید کردم،برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست. برجام توافقی است که بعد از 30 ماه تلاش نوشته شده ،به  امضا رسیده و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تأیید کرده است و بنابراین به یک توافق بین‌المللی تبدیل شده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: هیچ معنایی ندارد که درباره برجام با آمریکا، اروپا یا هر کس دیگری مذاکره یا بحث کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: درخصوص امکانات دفاعی کشور و هر چیزی که برای دفاع کشور نیاز داریم نظیر هواپیما، موشک و زیردریایی را تهیه و تقویت خواهیم کرد البته تعهد ما در برابر دنیا آن است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و نخواهیم رفت و این را نه تنها بخاطر تعهد بلکه بخاطر فتوای رهبری،  دنبال نکرده و نمی کنیم. آنچنان که آمریکایی‌ها و برخی از کشورها ،دنبال سلاح کشتار جمعی و سلاح‌های مخرب‌تر ، هستند، ایران دنبال چنین سلاح هایی که از دیدگاه ما ضد اخلاق و تعهدات بین‌المللی و ضدشرع است، نخواهد رفت اما در رابطه با سلاح متعارف آنچه جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور خودش نیاز داشته باشد، تهیه خواهد کرد و در این زمینه با هیچ کس مذاکره نخواهد کرد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی و برای تهاجم به هیچ کشوری نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نخواهد بود،اظهارداشت: موشک‌های ما برای دفاع از خودمان و تدافعی است و هیچگاه موشک ما برای سلاح کشتار جمعی ساخته نشده است. چون ما اصلاً سلاح کشتار جمعی نداریم و آنرا ممنوع می‌دانیم. بنابراین ما در این زمینه با کسی مذاکره نداریم.

رییس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها اگر می‌خواستند فرصتی را نسبت به رابطه‌شان با ملت ایران ایجاد کنند ،خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کردند، گفت: اگر آمریکایی‌ها به تمام تعهدات خودشان در برجام عمل می‌کردند ، شرایط نویی ایجاد می‌شد و چه بسا ممکن بود بعداً درباره موضوع دیگری با آمریکا صحبت کنیم متأسفانه خودشان این فرصت طلایی را از بین بردند، چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصاً دولت فعلی که کلاً این فضا را از بین برده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: همیشه تأکید کردم که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است آنها باید از خلاف‌شان، فشارشان، تحریم‌شان و تهدیدشان دست بردارند در این صورت خود به خود فضای دیگر ایجاد می‌شود و در آن فضا می‌شود برای آینده فکر کرد.

خبرنگار تلویزیون الاتجاه عراق پرسید: با توجه به روند عادی‌سازی روابط رژیم ‌های عربی با اسراییل که شاهد آن هستیم، نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد پروژه‌ای که معروف شده به اسم پروژه قرن را جویا شوم. این پروژه چه تأثیری را بر آینده قدس و بر منطقه با توجه به ائتلافی که میان سعودی‌ها و اسراییلی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده، خواهد داشت؟

رییس جمهور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه شرایط نسبت به گذشته حتماً متفاوت است، یعنی دولتی که امروز در واشنگتن سر کار است، به نظر من کاملاً با دولت‌های گذشته تفاوت دارد، گفت:  اینکه در داخل کاخ سفید آدمی تأثیرگذار و صهیونیست بوده و مداوم با اسراییل رفت و آمد دارد،  بی‌تردید در مسایل منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه  اسراییلی‌ها یک شرایط جدیدی را احساس می‌کنند و کاملاً در اشتباه هستند، افزود: آنها فکر می‌کنند که اگر آقای ترامپ و کوشنر در کنار آنها قرار گرفتند و در داخل عربستان هم افرادی سر کار آمدند که پختگی کافی را برای مسایل پیچیده منطقه ندارند، می توانند از این فرصت علیه کشورهای منطقه و علیه ایران و قدس استفاده کنند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:  در این فرصت ترامپ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند که خوشبختانه از یکی دو کشور که بگذریم، همه کشورهای جهان با این کار نادرست و غلط مقابله و در برابر آن ایستادگی کردند و سران کشورهای اسلامی هم به جز یکی دو کشور مواضع خوبی را در این باره اتخاذ کردند.

دکتر روحانی ادامه داد: آنها دنبال این هستند که از این فرصت علیه ملت فلسطین، قدس و بیت‌المقدس و علیه کشورهای منطقه از جمله ایران استفاده کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه باید در این زمینه هوشیاری کافی داشته باشیم و کشورهای منطقه باید بیش از گذشته با هم متحد باشند، اظهار داشت: به نظر من با گذشت زمان افرادی که امروز در ریاض حاکم هستند، خواهند فهمید مسیری که انتخاب کردند، نادرست است و آنها را به نتیجه نمی‌رساند.

دکتر روحانی با بیان این سوال که نتیجه همه تلاشی که آنها کردند تا داعش بر سوریه و عراق مسلط شود، چه شد؟ و همه تلاشی که کردند تا یمن را بعد از این همه بمباران‌ها و ویرانی‌ها در اختیار داشته باشند به کجا رسید؟ ادامه داد: اینها محاسبات اشتباه است؛ اگر کسی در منطقه فکر کند که اسراییل دوست کشورهای منطقه است، کاملاً اشتباه می‌کند؛ اسراییل با همه ملت‌های منطقه و مسلمان‌ها دشمنی دارد. دلیل ما عملکرد اسراییل در طول این مدتی است که این رژیم اشغالگر بوجود آمده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در طول 70 سال گذشته همیشه علیه کشورهای اسلامی توطئه و اقدام و بمباران و تصرف و اشغال کرده است، اظهار داشت: بنابراین چه ما بخواهیم و چه نخواهیم دشمن اصلی در منطقه صهیونیسم و راه پیشرفت مسلمان‌ها وحدت کشورهای اسلامی است؛ باید اختلافات را کنار بگذاریم.

دکتر روحانی تاکید کرد: خیلی دلمان می‌خواهد که رژیم عربستان سعودی عاقل شود و مسیر خودش را عوض کرده و منافع مردم و مسلمان‌ها را مد نظر قرار دهد و در این راستا اگر تلاشی از دست ما بر بیاید کوتاهی نخواهیم کرد.

 خبرنگار رادیو جوان از رییس جمهور پرسید: شما همیشه در دولت اعلام کردید که باید سعی کنیم کشور را از وابستگی اقتصادی به نفت دور کنیم و به سمت اقتصاد غیرنفتی مثل توریسم و گردشگری ببریم. دولت چقدر توانسته در کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و اتکا به توریسم و اقتصاد دانش‌‌بنیان موفق باشد؟ در این زمینه برنامه جدید و بودجه مشخصی در نظر دارید یا نه؟

دکتر روحانی پاسخ داد: این حرف کاملاً درست است. قدم به قدم باید از نفت فاصله بگیریم. مقصود من از نفت، نفت خام است. الان صادرات گازوئیل داریم و کم کم باید به صادرات بنزین برسیم. یعنی باید اتکاء بودجه‌ای‌مان را روز به روز به نفت کمتر کنیم، مخصوصاً در بودجه جاری. یعنی بودجه جاری کشور واقعا نباید متکی به نفت باشد. معنایش این است که اداره کشور عمدتاً توسط مالیات باشد.

رییس جمهور گفت: البته به آن قشری که مالیات پرداخت می‌کنند، نباید فشار وارد کنیم. آنها دارند مالیات پرداخت می‌کنند. آنهایی که مالیات نمی‌دهند باید مورد توجه قرار گیرند. یعنی جامعه مالیات دهندگان را باید گسترش دهیم. همه باید در کشور مالیات بدهند. در جلسات هفتگی که خدمت مقام معظم رهبری می‌رسم ایشان تأکید می‌کردند در فرهنگ مردم، همه باید تلاش کنند فرهنگ مالیات را جا بیندازند که مالیات یک ضرورت است و واجب است برای همه. همه باید مالیات بدهند.

دکتر روحانی اضافه کرد:  در قدیم می‌گفتند مثلاً فلانی مفت‌خور است؛ خدای ناکرده اگر کسی بخواهد مالیات قانونی‌اش را ندهد، می‌شود برای تامین امنیتی که در جامعه است، یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود، مسایلی که وجود دارد و زیربناهایی که انجام می‌گیرد، همه ما وظیفه داریم که مالیات قانونی خودمان را پرداخت کنیم.

رییس جمهور اظهار داشت: همه باید مالیات بدهند و استثنا نداشته باشیم. ممکن است دستگاهی دو سال در مناطق محروم است یا منطقه آزاد، آن بحث دیگری است. مالیاتش باید مشخص شود، اینکه یکی دو سال تنفس دارد آن هم باید مشخص باشد. اما اگر گفتیم یک دستگاهی مالیات ندهد، بقیه بدهند، یعنی رانت، یعنی رقابت ناسالم، یعنی اینکه ما نگذاریم اقتصاد مردمی ما و بخش خصوصی ما تحول و تحرک لازم را داشته باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: این حرف کاملا درست است که اتکاء مان به نفت را باید کمتر کنیم و دولت اتکاء اش را به نفت کمتر کرده است. اتکا بودجه دولت یازدهم به نفت نسبت به دولت قبل کمتر شده و در دولت دوازدهم این سیاست را ادامه می‌دهیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در بودجه امسال 32 درصد درآمد نفتی به صندوق توسعه ریخته می‌شود. 14.5 درصد هم برای صنعت نفت برداشته می‌شود. چیزی که به ما می‌رسد، نصف است. تقریباً 50 درصد. این حرف کاملاً درست و منطقی است و باید این تلاش را انجام دهیم. مسأله اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد.

دکتر روحانی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش‌های بسیار خوبی شده است. شرکت‌های فراوانی امروز فعال شدند و ما به اینها کمک می‌کنیم. وام لازم را در اختیارشان می‌گذاریم و مزایای دیگر. بحمدالله الان مهاجرت معکوس هم در کشور ما آغاز و امیدواریم روز به روز بیشتر شود. جوان‌های تحصیلکرده و لایق ما به کشورشان برگردند و به مردم خدمت بکنند. بسیاری از این استارت‌تاپ‌های جدید توسط همین عزیزانی شکل گرفته که خارج بودند، درس خواندند، ایرانی بودند و الان برگشتند کشور و دارند تلاش و فعالیت می‌کنند.

رییس جمهور افزود: در سال آینده هم به حمایت‌مان از اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش بنیان ادامه می‌دهیم.

خبرنگار روزنامه تعادل از دکتر روحانی سوال کرد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند گزینش‌های عمومی و انتخاب‌های آینده کشور، نه انتخاب میان اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها یا اعتدالگرایان، بلکه انتخابی بین پوپولیسم‌های یارانه‌ای و جامعه مدنی و فعالان بخش اقتصادی است. برای تقویت جامعه مدنی و فعالان بخش اقتصادی نیاز است که جامعه مدنی ما فربه‌سازی شود و سرمایه‌گذاری شود و آمادگی پیدا کنند که در زمان‌های انتخابات به مردم اطلاعات کافی را بدهند. آیا آقای رئیس جمهور به این موضوعات فکر می‌کنند؟ برای این موضوع چه راهبردی را تدارک دیدند؟

رییس جمهور در پاسخ اظهار داشت: این حرف کاملاً درست است که اتکاء ما در بحث جامعه مدنی نباید فقط به احزاب باشد. البته احزاب بخشی از جامعه مدنی هستند ولی گسترده‌تر از این حرف‌ها است. سمن‌ها بخش گسترده‌ای در جامعه مدنی هستند. در زمینه‌های مختلف هم به خوبی فعال و بسیار تأثیرگذار هستند. این نکته شما بسیار مهم است. احزاب ما متأسفانه عمدتاً موقع انتخابات فعال می‌شوند. مثل مغازه‌هایی می‌ماند که فصلی است. در مغازه باز می‌شود، همه می‌آیند، دوباره فصل که می‌گذرد، می‌روند استراحت و بعد دوباره در انتخابات بعد می آیند.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید احزاب ما در طول سال فعال باشند و این امید و آرزوی من است و دلم می‌خواهد همه احزاب و تشکل‌ها و جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد  در این زمینه بیایند و فعالیت خودشان را ادامه دهند. یکی از مسایل مهم این است که مردم بیایند در گفتمان‌هایی که برای آینده زندگی‌شان مهم است، مشارکت کنند. ما فقط در مورد مسایل سیاسی می‌نشینیم و بحث می‌کنیم. یعنی گفتمان ما باید بیاید به این سمت که مگر ما نمی‌گوییم آلودگی هوا و زلزله خطر است، راه‌حل‌اش چیست؟

رییس جمهور خاطرنشان کرد: همه ما دنبال این هستیم که بگوییم بنزین، گازوئیل و نان  ارزان می‌شود، خوب اینها درست. ممکن است عده‌ای هم کف بزنند برای ما. به هرحال ما باید مشکل آلودگی را حل کنیم یا نه؟ الان چیزی که بلدیم این است که مدرسه تعطیل می‌کنیم. این که آسان است. در رادیو و تلویزیون اعلام می‌کنیم فردا دبستان تعطیل یا دبستان و دبیرستان و بعد بدتر شد دبستان و دبیرستان و دانشگاه؛ خیلی هم که بدتر شد، می‌گوییم دو روز تعطیل عمومی.

دکتر روحانی گفت: این ساده‌ترین کار و شاید بدترین کاری است که انتخاب کردیم. ما باید یک راه صحیح و درست و عاقلانه‌ای را طی کنیم. این راه عاقلانه و صحیح بی‌پول می‌شود؟ نمی‌شود. مثال می‌زنم. می‌خواهیم آلودگی از بین برود، این آلودگی باید از بین برود یا نه؟ چه جور باید از بین برود؟ باید خودروها و تمام وسایلی که مصرف‌کننده انرژی هستند، اصلاح شوند. هر چه هست، در خانه‌ها، در خیابان، این بودجه می‌خواهد یا نمی‌خواهد؟

رییس جمهور اضافه کرد: الان طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل ما در کشور، بودجه می‌خواهد یا نه؟ به کسی بگوییم که ماشینت را بیاور و ماشین نو بگیر، می‌گوید باشد. این ماشین اتوبوس نو مثلاً 900 میلیون تومان است. من که ندارم بدهم. باید کاری کنیم که این پولش را بتواند پرداخت کند، بعد اتوبوس کهنه‌اش را بگیریم منهدم کنیم. برای این کار یک پولی باید تأمین کنیم. از جایی باید بیاوریم. عربستان سعودی کشوری که این همه نفت دارد و نفت می‌فروشد، چندین برابر ما نفت می‌فروشد، نگاه کنید از پارسال به امسال، سال‌های قبل هم، قیمت بنزین و گازوئیلش را دو برابر کرده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: به مجلس گفتیم در این زمینه همفکری و هماهنگی کنیم. هنوز هم دیر نشده، از مجلس می‌خواهیم در این زمینه ها فکر کند. دیروز در جلسه‌ای که در مورد خودروهای فرسوده برگزار شد، وزیر نفت اعلام کرد ما در ایران روزانه، معادل 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف انرژی داریم. واقعاً می‌شود یک کشوری در روز 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف کند؟

رییس جمهور تصریح کرد: چه کارش کنیم؟ بریزیم در ماشین و این طرف و آن طرف برویم. الان خیابان‌های ما به پارکینگ تبدیل شده است. وقتی در آخر هفته جایی برویم دوباره آن جاده بین شهری ما پارکینگ می‌شود. برف بهانه‌ای شد. برف هم نباشد. زمین صاف باشد، گاهی روزهای تعطیل می‌خواهید به جایی برسید، باید 10 ساعت الی 15 ساعت در راه باشیم. معنایش این است که اشکال ما باید رفع شود و برای رفع این اشکال، گفتگو می‌خواهیم. چه کسی باید گفتگو انجام دهد، همان جامعه مدنی و الا بنده رئیس جمهور و وزیر من بیاید مطرح کند این کافی نیست.

دکتر روحانی ادامه داد: باید یک گفتگوی ملی در کشور درباره مسایل اساسی و مشکلات کشور راه بیفتد. مشکلات ما فقط مسایل سیاسی و اجتماعی نیست، مسایل اقتصادی هم هست، محیط زیست از آن مسایل مهم است. باید برای گرد و غبار و ریزگرد چه کار کنیم؟

رییس جمهور تاکید کرد: بنابراین کاملاً این حرف شما درست است. اینکه می‌گویید به این فکر افتادید، من مکرر این بحث را مطرح کردم. بحث سمن‌ها را در دولت آوردیم. آیین‌نامه‌اش را تصویب کردیم و اخیراً گفتیم اگر لازم است، تبدیل به لایحه بشود تا به مجلس بدهیم. نکته بسیار مهمی را گفتید. همه ملت ما باید به این نکته توجه کنند. باید بخشی از گفتمان‌سازی‌مان به سمت حل مسایل مهم اجتماعی کشورمان که امروز با آن درگیر هستیم، تغییر مسیر دهد.

 خبرنگار تلویزیون تمدن افغانستان پرسید: پیمان جامع همکاری‌های دو جانبه بین افغانستان و ایران به کجا رسید و آیا این پیمان در بخش نظامی و امنیتی هم هست یا خیر؟ همچنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که در خصوص حضور داعش در افغانستان گفتند، آیا در صورتی که دولت افغانستان در خواست کند در ایران آیا تجربه‌های مستشاری و نظامی در اختیار آنها قرار می‌دهید یا خیر؟

رییس جمهور در پاسخ به این سوال با بیان اینکه افغانستان همسایه شرقی ایران است که در طول قرن‌ها با هم رابطه بسیار خوبی داشتیم، گفت: ملت بزرگ ایران میهمان‌نوازی‌های خوبی نسبت به برادران و خواهران افغانی داشته و امروز بچه‌هایشان هم در مدارس ما به صورت مجانی تحصیل می‌کنند و البته این کار فرهنگی بسیار ارزشمندی است که آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه یک توافق مهم همه جانبه‌ای بین ایران و افغانستان از زمان رییس جمهور قبلی افغانستان آغاز شده و الان ادامه دارد، اظهار داشت: تقریباً بسیاری از بخش‌های آن نهایی شده و  بخش‌هایی از آن باقی مانده که در حال مذاکره هستیم؛ این پیمان همه جانبه بوده و در همه مسایل و بخش‌های مختلف بحث می‌شود و اگر منعقد شود، حتماً به نفع دو کشور خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز مردم افغانستان با تروریسم مواجه هستند، افزود: بسیار متأسف هستیم و اگر بتوانیم کمکی بکنیم چه در زمینه مستشاری یا چیز دیگر آمادگی داریم؛ البته حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و این همه پایگاهی که دارند بر مبنای این بوده که در افغانستان امنیت درست کنند و ما داریم روز به روز می‌بینیم که متأسفانه مردم از امنیت کمتری برخوردارند و شاید همین حضور نیروهای خارجی یک بهانه بزرگ برای تروریست‌ها باشد تا بتوانند جوان ها را به این بهانه که کشور ما اشغال آمریکاست، جذب کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: امیدوارم دولت و ملت افغانستان آنچه که مصلحت خودشان می‌دانند را انجام دهند و حتماً ایران در زمینه مبارزه با تروریسم هر وقت دولت افغانستان از ما بخواهد، کمک این کشور خواهد بود.

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سوال خود از رییس جمهور را اینگونه مطرح کرد که روز گذشته شاهد این بودیم که بزرگترین طرح در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور افتتاح و آنطور که در دستور کار است روزهای آینده موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده کلید می خورد؛ دولت در خلال این طرح‌هایی که افتتاح می‌کند، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

رییس جمهور در پاسخ این سوال با بیان اینکه در همه این نکاتی که شما اشاره کردید، چه نوسازی ناوگان حمل و نقل، چه بازآفرینی شهرها و چه موارد دیگر، اهداف متعددی در کنار هم چیده شده است، گفت: هنگامی که ناوگان نوسازی میشود ابتدا صنعت ما حرکت می‌کند، یعنی اشتغال بخش صنعتی ما 20 الی 30  هزار نفر افزایش می یابد تا بتواند این نوسازی را انجام دهد. همچنین فناوری نیز وارد کشور می‌شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: روز گذشته در گفتگو با مدیران شرکت های مختلف ، آنان اظهار داشتند که با این طرح دولت می‌توانیم بسیاری از قطعات منفصله‌ای که الان از خارج وارد می‌کنیم را خودمان از این به بعد با همکاری آنها بسازیم و این از لحاظ همکاری فناورانه برای ما بسیار مهم است.

رییس جمهور افزود: این اقدامات از لحاظ محیط زیست و صرفه‌جویی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ یعنی بواسطه آن و در همین ناوگان در  5.5 میلیون بشکه‌ای که مصرف می‌کنیم می توانیم مقداری صرفه‌جویی کنیم. یکی از متخصصین می‌گفت که کامیون‌های فرسوده در صد کیلومتر 45 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند اما شخصی که خودش نماینده کامیون‌داران بود اظهار داشت که این کامیون‌های فرسوده 65 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که 25 لیتر باید مصرف کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: این طرح موجب رفاه حال مردم خواهد بود و ناوگان ما به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت ؛ همچنین در مسأله بازآفرینی شهرها که پنجشنبه بیشتر توضیح خواهم داد نیز هم برای جوان‌هایی که خانه اولی هستند، تسهیلاتی فراهم می‌شود و هم برای آنهایی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند مسکن بهتری تهیه شده و هم برای توسعه‌گر ها اشتغال درست می‌شود و در نتیجه برای کل صنعت ساختمان یک تحرک خوبی ایجاد می‌شود.

رییس جمهور افزود: بنابراین اهداف مختلفی را در این طرح‌ها دنبال می‌کنیم و امیدواریم سال 97 سال شکوفایی این طرح‌ها باشد.

خبرنگار روزنامه جوان از رییس جمهور پرسید: براساس قانون برنامه، دولت یازدهم موظف بود که طی 4 سال هم با شیب ملایم و منطقی قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و هم اینکه افراد برخوردار را از فهرست دریافت یارانه حذف کند. اما مشاهده کردیم در طول این 4 سال هیچ اتفاقی نیفتاد. دلیل این اتفاق چه بود؟ آیا ارتباطی به انتخابات ریاست جمهوری داشت یا خیر؟

دکتر روحانی در پاسخ گفت: سوال شما اقتصادی است، ولی خیلی بوی سیاسی می‌دهد. این حرف هر دو درست است. حتی اگر در برنامه هم نباشد، ما الان تقریبا به همه مردم یارانه پرداخت می‌کنیم. قشرها یا افرادی که نیاز ندارند، نباید از این یارانه استفاده کنند و باید جای دیگری مصرف شود. اتفاقا در تبصره 14 تلاش ما این بود که با مجلس در این زمینه به تفاهمی برسیم، اما نشد. با روسای کمیسیون‌های مجلس یک جلسه گذاشتم و با تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق جلسه دومی گذاشتم، اما به تفاهمی درباره شیوه این کار نرسیدیم.

رییس جمهور اضافه کرد: هر دو قبول داریم؛ ما و مجلس، منتها در شیوه کار نتوانستیم به توافق برسیم. درباره حامل‌های انرژی بین ما و مجلس اختلافی وجود ندارد. یعنی قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش تدریجی پیدا کند. ما هم قبول نداریم یک مرتبه تغییر پیدا کند، اما مجلس باید حمایت کند.

دکتر روحانی اظهار داشت: امیدوارم مجلس در تبصره 18 یا در پیوست‌هایش این حمایت را انجام دهد و ما در فرصت مناسب باید با مردم صحبت کنیم و توضیح دهیم و شرح دهیم. همانطور که شما می‌گویید آن شیب ملایم مورد قبول و درست است. البته دولت اگر افرادی را که نیازمند به یارانه نیستند، شناسایی کند، حتماً این یارانه را قطع می‌کند، منتها در شناسایی مشکلاتی داریم که شما هم اشاره کردید.

پربیننده ترین خبرها