امارات در تجارت و قاچاق انسان در لیبی دست دارد

امارات در تجارت و قاچاق انسان در لیبی دست دارد
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 21:03

یک مسئول بلندپایه اداره مهاجرت غیرقانونی در لیبی از وجود دلایل و شواهدی در مورد دست داشتن امارات متحده عربی در حمایت و تامین مالی تجارت و قاچاق انسان خبر داد.

العالم - لیبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری «العربی الجدید»، یک مسئول بلندپایه اداره مهاجرت غیرقانونی در لیبی از وجود دلایل و شواهدی در مورد دست داشتن امارات متحده عربی در حمایت و تامین مالی تجارت و قاچاق انسان از جمله مهاجران آفریقایی خبر داد.

انگیزه‌های سیاسی امارات در قاچاق انسان در لیبی

این مسئول که به دلیل حساسیت موضوع و اطلاعاتی که ارائه می دهد، خواست نامش فاش نشود، افزود: مسئولان اماراتی تنها کسانی نیستند که در این تجارت دست دارند بلکه کشورهای دیگر نیز در این خصوص دخالت دارند، اما اهداف آنان متفاوت است به این معنی که برخی به دنبال یافتن کارگران ارزان قیمت بوده و انتقال مهاجران آفریقایی به اروپا را تسهیل می کنند و برخی دیگر مانند امارات متحده عربی انگیزه های سیاسی دارند.

اکنون اتباع لیبی، سودان و نیجریه تجارت و قاچاق انسان را در دست دارند اما مهره اصلی آن اتباع اریتره هستند و البته دست هایی نیز به شکل پنهانی از این تجارت حمایت کرده و مشوق آن هستند.

این مسئول اداره مهاجرت لیبی در توضیح این مطلب افزود: تحقیقات از مهاجران در مرکز پناهندگی لیبی حاکی از این است که یک قبلیه به نام «الرشایده» در ارتیره این تجارت را مدیریت می کنند و علاوه بر این اسناد موجود از جلمه تماس های تلفنی حاکی از دست داشتن ابوظبی در تامین مالی تجارت انسان و حمایت از قاچاقچیان انسان است.

به گفته وی، شبکه های قاچاق انسان از سوی کشورهای ثروتمند مانند امارات حمایت و تامین مالی می شوند بنابر این با امکانات مالی اندک امکان مقابله با این روند وجود ندارد.

ارائه تجهیزات و خوردهای جدید به قاچاقچیان انسان

وی ادامه داد، کمک ها وحمایت های امارات به قاچاقچیان انسان شامل مجهز کردن آنان به خودروهای جدید با قابلیت حرکت در بیابان و مناطق صحرایی است و نیز کمک های تسلیحاتی را شامل می شود و البته فعالیت این شبکه فقط به قاچاق انسان محدود نمی شود بلکه در زمینه های دیگر نیز فعالیت دارند.

دخالت امارات در فراری دادن مهره‌های اصلی قاچاق انسان

بخش دیگری از حمایت از این شبکه ها شامل تامین حمایت از مهره های اصلی قاچاق انسان است که نمونه آن دستگیری یکی از این افراد به نام «رمیاس جرمای» بود که به عنوان کارمند در سفارت اریتره در طرابلس کار می کرد و با سوء استفاده از این شغل زمینه انتقال مهاجران آفریقایی به لیبی را فراهم می کرد اما برخی طرفها او را از زندان فراری دادند و به عبارت بهتر اسنادی وجود دارد که نشان می دهد امارات با استفاده از افراد مسلح در طرابلس این کار را انجام داد.

جرمای پس از فرار در صبراه واقع در غرب طرابلس که مهم ترین نقاط قاچاق انسان از طریق دریا است دیده شد و اکنون نیز تحت نظارت و ریاست یک قاچاقچی معروف به نام مصعب بوقرین در طرابلس کار می کند.

مصعب و جرمای تحت حمایت امارات هستند به این ترتیب که امارات با استفاده از متحدان خود در الزنتان و نیز به واسطه روابط با حفتر از این قاچاقچیان حمایت می کند.

با این حال امکان اثبات دست داشتن امارات و سایر کشورها در قاچاق انسان وجود ندارد زیرا آنان به طور مستقیم با تاجران و قاچاقچیان انسان تعامل ندارند و وارد جزییات این کار نمی‌شوند بلکه فقط بنابر انگیزه های سیاسی از پدیده قاچاق انسان حمایت مالی بعمل می آورند و در این خصوص باید در نظر داشت که حفتر متحد امارات به شمار می آید.

امارات به دنبال تبدیل مهاجران آفریقایی به اهرم فشار بر اروپا است

در این میان باید گفت که به نظر می رسد امارات در تلاش برای تشویق مهاجرت اتباع آفریقایی به کشورهای اروپایی است تا از آنان به عنوان اهرم فشار بر این کشورها استفاده کند و به اهداف سیاسی خود برسد.

به هر حال حضور امارات در لیبی معمای بزرگی است زیرا برای اولین بار در تاریخ این کشور شاهدیم که ابوظبی  با استفاده از هواپیماهای خود در بیرون از مرزهایش دخالت نظامی دارد که این اقدام به میزان زیادی ناشی از حمایت امارات از طرح نظامی حفتر در لیبی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها