وزیر دفاع آمریکا: اولویت ما مقابله با قدرت های بزرگ است نه تروریسم

وزیر دفاع آمریکا: اولویت ما مقابله با قدرت های بزرگ است نه تروریسم
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 21:56

وزیر دفاع آمریکا با دفاع از طرح بهبود استراتژی امنیت ملی و انتقاد از بی رغبتی نمایندگان به آن، گفت: اولویت امنیت ملی امریکا مقابله با قدرت ها بزرگ و نه تروریسم است.

العالم - آمریکا

جیمز متیس روز سه شنبه در نشست استماعی کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره نسبت به تامین نکردن هزینه های مورد درخواست دولت دونالد ترامپ هشدار داد و گفت امریکا باید هر روز به نیروی مرگبار خود اضافه کند. 

وی ادامه داد: بعد از مدت ها طرحی برای بهبود استراتژی امنیت ملی روی میز آمده است،‌نمایندگان کنگره نه تنها به این طرح اقبالی نشان ندادند بلکه دولت را در همان روز تعطیل کردند. 

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به رقابت با روسیه و چین اضافه کرد: درست است که ما در جاهای مختلف با تروریسم در حال مبارزه هستیم اما امروز، اولویت امنیت ملی امریکا مقابله با قدرت های بزرگ است نه تروریسم. 

متیس اذعان کرد که قدرت نظامی امریکا پرتوان است اما مزیت رقابتی آن در تمامی عرصه های نظامی، در هوا، زمین، فضا و سایبر، در حال فرسایش است. 

وی با بیان این که برای افزایش مزیت رقابتی امریکا، باید سه مسیر را در پیش بگیریم، توضیح داد: افزایش نیروی مرگبار، تقویت اتحادهای قبلی و ساختن مشارکت های جدید و اصلاح فعالیت های تجاری وزارتخانه برای عملکرد و قدرت خرید بیشتر. 

رئیس پنتاگون اظهار کرد: در دنیایی که تهدید از هر گوشه ای سر می زند جایی برای خوش خیالی نیست و برای یک رقابت طولانی استراتژیک، تمامی قدرت های ملی - دیپلماسی، اطلاعات، اقتصاد، تامین مالی، سرویس امنیتی، اجرای قانون و نیروی نظامی- لازم است با هم کار کنند. 

متیس اضافه کرد: در حال حاضر وزارت دفاع به مقابله با رژیم های سرکش کره شمالی و ایران و مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و می کوشد مواضع و موقعیت های نظامی در افغانستان و عراق را حفظ کند.

وی که افزایش توان دفاعی دیگر کشورها را بی ثباتی می داند، تاکید کرد به روز رسانی تمامی تجهیزات نظامی لازم است زیرا نمی توان در جنگ فردا با اسلحه های دیروز جنگید. امروز متحدین ما از قدرت اقتصادی رو به رشدی برخوردارند و این باعث تقویت آنها شده است. ما باید در تمامی فرآیندها به صورت دوستانه با متحدانمان همکاری کنیم. 

وزیر دفاع امریکا تاکید کرد: اگر بودجه درخواست شده تامین نشود امریکا قادر نخواهد بود هزینه های بسیاری از عملیات های برنامه ریزی شده در خاور میانه و دیگر نقاط دنیا را تا پایان سال تامین کند. 

متیس به نمایندگان گفت ما می دانیم که اگر اتفاقی بیفتد کنگره هزینه ها را تامین خواهد کرد اما نمایندگان باید بدانند که تامین هزینه در زمان بحران کافی نیست و لازم است تامین هزینه ها پیش از وقوع بحران اتفاق بیفتد.

پربیننده ترین خبرها