روسیه کابوس «موشک‌های اسکندر» ناتو را به واقعیت تبدیل کرد

روسیه کابوس «موشک‌های اسکندر» ناتو را به واقعیت تبدیل کرد
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 22:36

روسیه با استقرار دائم موشک‌های «اسکندر» در منطقه کالینینگراد، به رهبران ناتو نشان داده که در صورت بروز هر نوع تهدید امنیتی، در حمله تلافی جویانه به تاسیسات نظامی ناتو تردید نخواهد کرد.

العالم - اروپا

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشت: آنچه رهبران ناتو و کشورهای منطقه دریای بالتیک مدتهای زیادی از آن وحشت داشتند، بالاخره به وقوع پیوست. سامانه‌های موشک‌های «اسکندر» روسی که قادر هستند بر سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا فایق آمده و آن را خنثی کنند، به منظور استقرار و آمادگی رزمی دائم، به منطقه کالینینگراد، غربی ترین نقطه از خاک روسیه، منتقل گردیدند. ظاهرا روسیه عمدا چنین درز اطلاعاتی نموده تا ناتو را از این موضوع مطلع سازد.

"دالیا گریباوسکایته" رئیس جمهوری و "رایمونداس کاروبلیس" وزیر دفاع کشور لیتوانی روز گذشته با ابراز نگرانی از این رویداد، اعلام کردند که روز دوشنبه سامانه‌های موشک‌های عملیاتی-تاکتیکی  «اسکندر» به منطقه کالینینگراد، منتقل شدند. رئیس جمهوری لیتوانی با اعلام این مسئله، هشدار داد که این موشکها به منظور استقرار دائم به منطقه آورده شده اند و این به معنای تهدیدی جدی نه تنها برای لیتوانی، بلکه برای نیمی از کشورهای اروپایی است.

وزیر دفاع این کشور نیز یادآور شده که پیش از این، موشک‌های «اسکندر» که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند، تنها بطور موقت و برای انجام مانورهای نظامی به منطقه کالینینگراد منتقل میشدند، ولی اینبار وضعیت متفاوت است و با توجه به وجود تکمیل زیرساختارهای لازم برای آنها، این استقرار دائمی است.

هر دو سیاستمدار لیتوانیایی اشاره‌ای به منبع این اطلاعات نکردند. ولی این مسئله واقعیت دارد که در راس ساعت 12،29 ظهر روز دوشنبه یک کشتی حمل و نقل معمولی از بندر سنت پترزبورگ وارد منطقه کالینینگراد شد و اطلاعات مربوط به آن هم در مرکز اطلاعاتی «Marinetraffic.com» منتشر شد. ظاهرا مقامات ویلنیوس هم از این طریق متوجه شدند که نظامیان روسی موشک‌های «اسکندر» را به کالینینگراد منتقل کرده‌اند.

روسیه انتقال موشک‌های «اسکندر» به کالینینگراد را پنهان نکرد

مقامات مسکو اطلاعات رسیده از ویلنیوس را تکذیب نکردند. "ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دمای دولتی روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه تایید کرد: «بله موشک‌های «اسکندر» در کالینینگراد استقرار یافته و زیرساختارهای نظامی بیگانه بطور خودکار در اولویت فهرست اهداف این سامانه قرار می گیرند.» وی در پاسخ به این سئوال که چطور در ناتو از زمان دقیق انتقال این موشک‌ها مطلع شده اند، گفت: «بهتر است از وزارتخانه مربوطه این سئوال شود.»

در اواخر ماه ژانویه بود که "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه از پایان ساخت منطقه پارک ویژه موشک‌های «اسکندر» در کالینینگراد خبر داد. بعد از آن، انتقال این موشک‌ها به منطقه، دیر یا زود تحقق می یافت.

"یوری میلکونوف" سردبیر مجله تاریخی-نظامی « Baltfort» چاپ ریگا (پایتخت جمهوری لتونی)، تردید دارد که ناتو از طریق ماهواره های اطلاعاتی یا هواپیماهای شناسایی خود که در منطقه بالتیک گشت زنی می کنند، از تاریخ انتقال موشک‌های «اسکندر» به کالینینگراد مطلع شده است.

این کارشناس لتونیایی به «وزگلیاد» گفت: «مسلما تاریخ انتقال این موشکها اطلاعاتی محرمانه است. ولی من فکر می کنم که این منابع اطلاعاتی ناتو نبودند که از این مسئله مطلع شدند، بلکه خود روس‌ها درز اطلاعات در این باره را سازماندهی کردند. اگر آنها می خواستند که ماهواره‌های آمریکایی وجود موشک‌های «اسکندر» در منطقه کالینینگراد را تشخیص دهند، قطعا چنین کاری را انجام می دادند. ولی ظاهرا تصمیم گرفتند که این مسئله هر چه زودتر برملاء شود.»

یوری میلکونوف یادآور شد: «البته ساختارهای فنی ناتو قطعا به خوبی با تاسیسات و مکان احتمالی استقرار موشک‌های «اسکندر» در منطقه آشنایی دارند و روسها از قبل در این باره به آنها هشدار داده بودند. و هیچ موضوع سری نظامی در این رابطه وجود ندارد. در چنین شرایطی اظهارات مقامات لیتوانیایی، فقط یک افشاگری احمقانه است.»

موشک‌های «اسکندر» برای درگیری نظامی احتمالی روسیه با آمریکا

اکنون دیگر همه می دانند که روسیه از سال 2008 به اینطرف در مورد استقرار موشک‌های «اسکندر» در کالینینگراد هشدار داده بود. مسئله این نیست که تحقق این مسئله، طبق ادعای سیاستمداران منطقه بالتیک، تهدیدی برای نیمی از اروپا خواهد بود. بلکه قضیه برعکس است. موشک‌های «اسکندر» برای آن مورد نیاز روسیه هستند تا در صورت بروز درگیری نظامی فرضی بین روسیه و آمریکا، در عرض چند دقیقه عوامل سیستم سپرموشکی آمریکا در قاره اروپا منهدم شوند. این چند دقیقه برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد تا بتواند به حملات آمریکا با کمک موشک‌های بالستیک قاره پیما، پاسخ دهد.

سرویس‌های اطلاعاتی لیتوانیایی پیش از این پیش بینی کرده بودند که روسیه برای حمله به این کشور نیازی به موشک‌های «اسکندر» ندارد. بلکه استقرار این موشک‌ها از آن جهت برای این کشور خطرناک است که در صورت ضرورت می توانند مانع از اقدامات شرکای لیتوانی در ناتو شود. اظهارات رهبران سیاسی و نظامی روسیه نیز این دیدگاه را تایید می کند.

گروه تجزیه و تحلیل «Stratfor» آمریکا نیز اخیرا اعتراف کرده که روسیه با استقرار نیروهای مضاعف نظامی در منطقه کالینیگراد، در واقع هیچ نقشه تهاجی خاصی علیه کشورهای منطقه در نظر ندارد، بلکه تنها درصدد دفاع از منافع حیاتی خود در رویارویی با ناتو است.   

استقرار دائم موشک‌های «اسکندر» می تواند به تحلیلگران و رهبران ناتو این اطمینان را بدهد که در صورت بروز هر نوع تهدیدی، روسیه قطعا به حملات تلافی جویانه دست خواهد زد.  

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها